Zundapp blok - meer porrie

Voor vragen om hulp of ideeen bij bouwen en ophalen van je bakbrommer.

Postby mano » Thu Nov 13, 2008 12:02 am

Nog even een vraagje over de tandwielen....

Ik heb even bij enkele zundapp shops online gekeken naar tandwielen en ze gaan een beetje tot 41-43 tands.
zijn tandwielen een beetje universeel? zijn er "niet-zundapp" tandwielen die ook zo op een zundapp achterwiel passen? of moet ik voor een tandwiel gaan zonder gaten en deze zelf boren?
Als er specifieke merken zijn laat het even weten dat zoekt makkelijk.

Verder is alle andere info altijd welkom!
Bedankt,

Mano
mano

Postby Brommert » Thu Nov 13, 2008 7:25 pm

Ik weet niet of je er wat aan hebt, maar HIER een site waar allerlei tandwielen op staan.
Ducktape is like The Force... it has a Light side and a Dark side, and keeps the universe together!

Image
Brommert

Postby irmin » Thu Nov 13, 2008 8:19 pm

Harry Huizing wrote:
van een 19 inch wiel is de omtrek om en nabij de 195 cm.

kan ik er nog bij vermelden

Tja, dat bedoel ik dus.
Mijn 18" wiel heeft een omtrek van 206 cm, vanwge de hoge band (motording, geen suf brommerbandje). Een 19" wiel met dezelfde bandhoogte zal dus ergens tussen de 215 en 220 cm omtrek uitkomen. da's 10% verschil met wat hierboven staat. dat zul je dus ook moeten verdisconteren in je tandwielen wat bij een tandwiel van 50 tanden achter dus op een verschil van 5 tanden neerkomt.

Altijd uitgaan van de bandomtrek, simpel te meten door door een berg stront te rijden en te kijken hoeveel cm verderop de strontafdruk daarna op de weg staat. (extra tip van Bert: neem een goeie verse)
irmin

Postby belgobak » Fri Nov 14, 2008 12:29 pm

hi

bij kit cross in belgie gosselies kun je eender welk tandwiel krijgen/ laten maken, alu of staal
athena vind ik niet zo'n supermerk, persoonlijk dan toch
kan je dat vliegwiel niet een beetje verlichten?
compressie verhogen en cylinder ophogen is cheap en werkte goed in mijn kinderjaren
je hebt dan een beetje verlies in je lage touren, maar heb je met een snelle 50 ook
het komt erop neer het poortendiagram te veranderen, en dat doe je met een super dikke voetpakking
voor mijn blokje (mbk) kon ik destijds alu voetpakkingen krijgen, in verschillende diktes waar je dan een filmpje pasta oplegt
het verlies ving je dan op door de culasse te zakken
charter/cylinder goed passend maken kan ook een hoop schelen
als koppakking gebruikte ik koperbladen, dunner kun je ze niet hebben
helaas vind ik deze niet meer

groeten, pascal
bakbrommer twee in de verrijzenis!!
ciao porter, gemotoriseerd plaatwerk
belgobak

Postby knorrepot » Sun Nov 16, 2008 1:17 pm

Ik heb bij een motorzaak (motortour amsterdam, ducati en guzzidealer, racen ook met zelfbouwmotoren, handige jongens dus) een blind alu tandwiel besteld, 51 tandjes was de grootste maat geloof ik voor een 420 tandwiel. Ik heb het oude (motor, 520) tandwiel wat op mijn kawasaki achterwiel zat erbij gegeven en de gaten laten boren/draaien bij hen. Pastte perfect, koste me 6 tientjes bij elkaar geloof ik. Alu slijt niet hard omdat het taai is, ik zorg wel dat mijn ketting en voortandwiel in goede staat/van goede kwaliteit zijn, dat spaart mijn achtertandwiel een beetje.
knorrepot

Postby bert » Sun Nov 16, 2008 2:19 pm

Homoet in Soest is een ouderwetse brommertuner. Daar heb ik wel eens een 58 tands achtertandwiel gehaald dat direct op een zundappwiel past, zij gebruiken dat zelf nl. ook. Kostte volgens mij 2 tientjes.
bert

Postby Vinz » Sat Dec 06, 2008 1:18 am

Zeg weet iemand dat, een bamie 50cc 4takt blokkie, hoeveel snelheid kan je daar uit trekken, met bijvoorbeeld het er opzetten van een grotere carburateur.
Het leven is niets zonder brombakfiets
Vinz

Postby NIX » Sat Dec 06, 2008 10:01 pm

Op een brommertje een km of 60-65. Bakbrommer zal hooguit tegen de 50 gaan schat ik zo. Voor een bak pak je liever 70cc of meer.
NIX

Postby knorrepot » Sun Dec 07, 2008 8:36 pm

Ter vergelijking: ik rij 50 (tegenwind 40, voor de wind 60) met een standaard 70 cc bamiblokje op me apollo
knorrepot

Postby Vinz » Tue Dec 09, 2008 8:57 pm

oooewhh.. klinkt als een slecht plan om 50cc bamiblok te kopen.. :o
Het leven is niets zonder brombakfiets
Vinz

PreviousNext

Return to Help!