ik wil een bakbrommer gaan maken

Voor vragen om hulp of ideeen bij bouwen en ophalen van je bakbrommer.

Postby Bart » Fri Jun 12, 2009 11:50 am

zundaap wrote:maar apollo's rijden kut.. boven de 50/60 slingerese allekanten op tenzij ze volgeladen zijn maar dan wil die geen hoek meer om

en die van mij heeft trouwens gewoon een kentken en is verzekert

OH?? ik rij er 80 mee en 't gaat priiima! en flink volgeladen (schotland) blijft ie ook heel mooi rijden, en prima sturen! (juist met lading stuurt het beter)

Die BB met dubbele draagarm constructie is inderdaad erg mooi zeg (technisch)

Groet! Bart
Bart

Postby zundaap » Fri Jun 12, 2009 7:17 pm

ik heb em laten keuren als zelfbouw,
dan moet je eerst alleen het frame laten keuren op de constuctie en lasnaden en matriaal enzo
en als i helemaal af is moet je em nog een keer laten keuren.

frame keuring is 250€ ofsow en technische keuring is 175 ongeveer,
maar dan moet er uiteraard wel 50 cc op zitten dus bami is dan een probleem, want je motor ophanging moet er ook al opzitten en die moet bij de 2e keurubg nag je niks aan het frame veranderen.

en je remmen moeten wel voor elkaar zijn en als zoon ding 400 kilo weegt kom je er met apollo remmen ook niet door heen daarom heb ik schijven er op zitten
maar mijn ding rijd gewoon relax 85/90 met 50 cc en ik ben nog gewoon verzekert als ik een ongelijk krijg want als je met een 125 blok iemand of iets kapot rijdt zo erg dat de wouten er bij moeten krijg je niks verzekert
zundaap

Postby max » Fri Jun 12, 2009 9:28 pm

he zundaap,
hoe gaat dat schouwen in zen werking? moet je eerst een tekening opsturen of kan je bij wijze van spreken gewoon langs gaan met het kale frame op een aanhangwagen?

Ik zit nu wel weer te denken om er zelf eentje te maken, want eentje kopen blijkt toch lastiger dan verwacht.
En als ik toch al een paar honderd uitgeef aan een bak om vervolgens hem van de grond af op te bouwen...

das best snel voor 50cc, dat komt neem ik aan door het gewicht?

zou je mij wat meer informatie over jou bak kunnen geven?
misschien moet ik er maar eentje maken geïnspireerd op jou bak :P
max

Postby zundaap » Sat Jun 13, 2009 7:26 pm

klopt mijn bak weegt rijklaar 97 kg dat helpt en ik heb 11 pk 8)
maar ik heb mijn bakbrommer helmaal in solidworks staan (een 3D teken programma)
dus ik kan zo nog een keer zoon frmae bouwen en dan kun je zelf je blok verzinnen en hoe goede veering je wilt, want die van mij heb ik laten maken bij yss en dat koste alleen al bijna 500 euro maar ik wou gewoon alles in 1 keer goed hebben en niet een super frame bouwen en dan de rest van ouwe (zwaare) rotzooi bouwen

maar als je al een idee hebt wat je wilt bouwen kan ik best een paar tops/opmerkingen geven zo dat i een beetje stuurt.
zundaap

Postby irmin » Sun Jun 14, 2009 8:04 pm

zundaap wrote:maar apollo's rijden kut.. boven de 50/60 slingerese allekanten op tenzij ze volgeladen zijn maar dan wil die geen hoek meer om

en die van mij heeft trouwens gewoon een kentken en is verzekert

Dan heb je alleen op klote apollo's gereden, waarvan waarschijnlijk de stuurinrichting en/of de sporing niet in orde is. Als ik leeg 65 rijd, is dat geen enkel probleem. Vol trouwens ook niet.
Maar ik ben wel met je eens dat het een achterhaald concept is, en met name de voortrein. Een onafhankelijke vering lijkt me prettig, wil ik zeker nog eens proberen, maar ik zit ook te denken over een panhard-constructie. Dit is met starre as, maar dan een stuk beter geveerd dan de oude trapezioums. Toch denk ik dat het van zo'n frame heel eenvoudig te maken is, omdat je dan de vooras al hebt.
Een zeer grote aanrader is sowieso het installeren van een hyrdaulische reminstallatie.

Daarnaast is een viertaktblok prettig, maarrrrrr...... je rijdt dan met meer dan 50 cc als je een beetje door wil rijden. Ik heb nu een 6-bak honda nsr blok liggen, watergekoeld, waar ik een keer bakbrommer mee wil gaan uitrusten. Als je een leuke cilinder hebt komen er bijna net zoveel pk's uit als uit een Honda C90 viertakt blok, maar je rijdt wel 50cc.
Ik heb zelf tot nu toe altijd viertakt gereden,en dat bevalt me erg goed. Maar toen ik onlangs gezeik kreeg met de politie over m'n cilinderinhoud ben ik toch maar eens op zoek gegaan naar een 50cc alternatief. Het Honda NSR spul is niet zo hoogtoerig als bijv. een AM6 blok en het spul is belachelijk goedkoop. Ik heb nu een blok liggen met 6-bak en heb dat volledig gereviseerd (nieuwe big-end set voor m'n krukas, originele snelle Honda cilinder, vers opgeboord en gehoond met Kolbenschmidt zuiger en nog wat zooi). Koste me alles bij elkaar nog geen 250 euro. En dan is het goede kwaliteit en geen chinese rommel, zoals die immitatie viertakt blokken, die net zoveel kosten. Maar hoe het nu in de praktijk gaat rijden dat weet ik nog niet.
irmin

Postby Harry Huizing » Sun Jun 14, 2009 11:48 pm

heeft iemand al welles een versmalde VW kever torsie geveerde voortrein gemonteerd , die schroef je met 4 bouten aan het chassis vast , om hem niet te monteren zou je aan de lompigheid cq. gewicht kunnen denken maar functioneren doet het mijns inziens
Image
rechtsaf , linksaf , bovenlangs en onderdoor , op de bakbrommer gààáán we er weer voor
Harry Huizing

Postby Brommert » Mon Jun 15, 2009 9:53 am

Daar heb ik ook al eens aan zitten denken, ik kan me vaag herinneren dat er wel eens een bakbrommer met Kever as op marktplaats heeft gestaan. Het mooie is dat je dan gelijk ook hydraulische trommels (of met een ombouw setje schijven) hebt.
Ducktape is like The Force... it has a Light side and a Dark side, and keeps the universe together!

Image
Brommert

Postby knorrepot » Mon Jun 15, 2009 10:18 pm

en heeft er dan wel eens iemand een stabilisatorstang geprobeert? Lijkt me met dit soort soepele onafhankelijke verhalen best het proberen waard?
Ben
knorrepot

Postby zundaap » Tue Jun 16, 2009 6:26 pm

knorrepot wrote:en heeft er dan wel eens iemand een stabilisatorstang geprobeert? Lijkt me met dit soort soepele onafhankelijke verhalen best het proberen waard?

tada ImageImage
zundaap

Postby knorrepot » Tue Jun 16, 2009 9:29 pm

is ook zo
Ben
knorrepot

PreviousNext

Return to Help!