Tandwielverhoudingen

Voor vragen om hulp of ideeen bij bouwen en ophalen van je bakbrommer.

Postby irmin » Sat Jun 30, 2007 1:13 pm

CB blok versus SS/C blok
staand versus liggend.

Ik heb gekozen voor de liggende cilinder vanwege het universele en makkelijk verkrijgbare. De CB is immers in Nederland nooit echt officieel als bromfiets op de markt toegelaten. Maar ik denk wel dat Wout gelijk heeft als hij zegt dat de blokjes beter zijn.

Ik vind het leuk dat je toch kiest voor een "eenvoudiger" (minder cc's) blok. Een mooie 70 cc honda met grote carb. Doet je zeker ook 50-55. Ik zal Arno eens vragen welke tandwielen hij rijdt (zelfde setup). Voordeel is ook dat je best met een set brommertandwiele toe kan (nouja....... dan ben je wel om het jaar aan het vervangen, maar ach).

Mocht je nog tips uit de praktijk nodig hebben, over carbs, kopjes, nieuwe vs oude type krukassen/cilinders/zuigers, cdi dan hoor ik het wel.

een oud type 70 kop is trouwens een hele mooie keuze vanwege de grotere kleppen. Met een 20-21 mm carb ga je hard genoeg.
Voor dit type (ss kruk) krukastap bestaan trouwens ook elektronische ontstekingen. deze hebben een vast ontstekingstijdstip, maar zijn zeer eenvoudig naar vervroegend te bewerken.
irmin
 
Posts: 471
Joined: Tue May 17, 2005 6:03 pm

Postby Herb » Sat Jun 30, 2007 1:40 pm

Ik heb hier een ss blokje staan met een standaard cilinder etc erop, als ik dit sneller wil maken kost het me meer dan een nieuw 125cc blok mij kost. Maar ach de kwaliteit van het orginele blok is dan wel een stuk beter.

Aangezien ik dus nieuwe spullen moet gaan kopen denk ik dat ik dan gelijk maar voor een 70cc of 88cc aluminium cilinder met 70 kop ga.
Of toch misschien ook voor de 88cc stalen cilinder.

Ik heb zelf vervroegende electronische onstekingen gezien. Kost een paar knaken maar dan heb je ook wat

Teveel keuzes
Rijden met een helm op is als sex met een condoom om.
User avatar
Herb
 
Posts: 101
Joined: Mon Apr 24, 2006 8:23 pm
Location: Aarde

Postby irmin » Sat Jun 30, 2007 3:58 pm

LET OP!!!
Neem bij aanschaf van ontsteking en cilinder/zuiger je blok mee naar de viertaktboer!!!!!!!!!!! Pas ter plekke of het werkt!


Toen honda overging naar de elektronische ontsteking op de liggende cilinder blokken, hebben ze gelijk de kruaks aangepast:
- langere drijfstang (zelfde slag)
- andere vliegwieltap.

De SS blokken zijn, bij mijn weten, allemaal met een oud type krukas geleverd. Hier kunnen dus geen door honda gebruikte elektronische ontstekingen op. Twee mogelijkheden:
1. een jincheng ontsteking van de vroege modellen. Die passen, maar zijn nooit vervroegend (da's wel te maken).
2. een verloopstuk tussen de vliegwieltap en het vliegwiel. Maar dat lijkt mij persoonlijk niet zo bi....

Vanwege het verschil in lengte in de drijfstang hebben nieuwere modellen andere zuigers dan de oude. daarbij is de verbrandingsruimte van een oude 70cc kop (die ook weer anders is dan de nieuwe 70 cc kop) anders dan van een 50 cc kop of een 90 cc kop (die overigens weer dezelfde boring heeft als de 70 cc, maar andere lengte slag krukas en ook andere hoogte cilinder). Voor dezelfde compressie heb je bij verschillende koppen ook verschillende zuigers nodig. Je raad het al: er bestaat een hele wirwar aan verschillende zuigers: en de luio in de viertakttoko's hebben minder verstand van zaken dan je zou mogen verwachten.
daarom ter plekke alles passen.

tja.......
ik hoop niet dat je nu ontmoedigd raakt. Het voordeel van al deze verschillen is dat je ook meer mogelijkheden hebt. Maar het is soms goed opletten of alles wel zo compatibel is als het op het oog lijkt.


Oja....
mocht je een oliekoeler overwegen, zorg dan voor een zwaardere oliepomp.
maar ook hierin zijn weer verschillen omdat de aansluiting van de oude modellen op de aandrijfas anders is dan bij de nieuwe.........


Maar zoals ik al zei: tips of hulp, laat maar horen. Ik heb ondertussen aardig wat onderdelen uit verschillende honda blokken gecombineerd en ik ben een hoop problemen al ooit ben tegengekomen. Ik rijd nu zelf met een combinatie oud type ss met nieuw type c90 met ct70 koppeling. Tja.... het kan allemaal, maar je moet er gewoon je kop bij houden.
irmin
 
Posts: 471
Joined: Tue May 17, 2005 6:03 pm

Postby Herb » Wed Jul 04, 2007 7:38 pm

Ik kwam dit verhaal over tandwielen en snelheden etc. op het 4takt forum tegen

Welke tandwielverhouding heb ik nodig?

Een vraag die menig sleutelaar bezig houdt.
En ook nog eens een vraag die niet zo maar te beantwoorden is.

Want ik kan niet zien welke vertanding er binnen in je blok zit.
Ik kan niet zien hoe dik je banden zijn.
En ik heb ook geen flauw idee hoeveel vermogen jouw blok heeft, en wat je voorkeuren zijn.

Maar ik kan je wel vertellen hoe je zelf je gewenste tandwielverhouding kan bepalen.

Het enige wat je moet kunnen is de tandjes van je tandwielen tellen. Een keer op je teller kijken.
Wat cijfertjes invullen en daarna met een rekenmasjien die cijfertjes met elkaar gaan vermenigvuldigen en/of delen.
Dus een pen en een stukje papier er bij.

En je moet weten dat door het voortandwiel te vervangen voor eentje met minder tandjes je de vertanding lichter maakt.
Dat door het voortandwiel te vervangen voor eentje met meer tandjes je de vertanding zwaarder maakt.
Dat door het achtertandwiel te vervangen voor eentje met minder tandjes je de vertanding zwaarder maakt.
Dat door het achtertandwiel te vervangen voor eentje met meer tandjes je de vertanding lichter maakt.



Tel het aantal tandjes van je voortandwiel. Dit noemen de Tv1
Tel het aantal tandjes van je achtertandwiel. Dit noemen we Ta1
Dus als je bijvoorbeeld voor een 12T hebt en achter een 42T, dan:
Tv1 = 12
Ta1 = 42

En de snelheid die je nu haalt op het maximale toerental dat je het blok wil laten draaien noemen we V1. Dus bijvoorbeeld V1 = 60 km/h.

De gewenste snelheid noemen we V2. Deze snelheid moet wel reëel zijn. Dus geen 140 km/h maar bijvoorbeeld 70 km/h.
Dus V2 = 70.

Nu rekenen we de reductie uit van de vertanding die je nu hebt. Die noemen we R1
R1 = Ta1 / Tv1
Als we door gaan met de cijfers die ik als voorbeeld heb gegeven dan:
R1 = Ta1 (=42) / Tv1 (=12) = 42/12 = 3,5

Nu reken we uit hoe veel die reductie veranderen moet. (een zwaardere vertanding is dus een lagere reductie, een lichtere vertanding is een hogere reductie).
Deze noemen we F (van factor).
F = V2 / V1
Volgens het voorbeeld:
F = V2 (=70) / V1 (=60) = 70/60 = 1,166

Nu rekenen we de nieuwe reductie uit. Dus wat het moet gaan worden met de nieuwe tandwielen.
Deze noemen we R2
R2 = R1 / F
Volgens het voorbeeld:
R2 = R1 (=3,5) / F (1,166) = 3,5/1,166 = 3,002

Nu gaan we bepalen welke tandwielen je nodig hebt.
Het nieuwe voortandwiel noemen we Tv2
Het nieuwe achtertandwiel noemen we Ta2
1 van de 2 tandwielen moet je zelf kiezen.
Neem bijvoorbeeld een voortandwiel dat 2 tandjes meer heeft dan je oude voortandwiel.
Dus volgens het voorbeeld nemen we dan een 14T voortandwiel.
Of neem bijvoorbeeld een achtertandwiel dat 3 tandjes kleiner is.
Dus volgens het voorbeeld nemen we dan een 39T achtertandwiel.

Ik raad je echter aan om het voortandwiel te kiezen. Aan het eind moeten we namelijk gaan afronden, en een half tandje op 39 tandjes geeft een veel kleinere afwijking dan een half tandje op 14 tandjes.

Als je een voortandwiel gekozen hebt dan reken je uit welk achtertandwiel je er bij moet hebben.
Ta2 = Tv2 x R2
Afronden op hele tandjes.
Dus volgens het voorbeeld:
Ta2 = Tv2 (=14) x R2 (=3,002) = 14x3,002 = 42,03
Afgerond 42.

Als je een achtertandwiel gekozen hebt dan reken je uit welk voortandwiel je er bij moet hebben.
Tv2 = Ta2 / R2
Afronden op hele tandjes.
Dus volgens het voorbeeld:
Tv2 = Ta2 (=39) / R2 (=3,002) = 39/3,002 = 12,99
Afgerond 13.

Bij dit voorbeeld krijgen we dus 2 verschillende vertandingen. Een 14-42, maar ook een 13-39.
De reductie is namelijk precies hetzelfde (= achter/voor).
Dus een 12-36 zal ook een reductie van 3 geven. En een 15-45 ook.
Een 12-36 is dus hetzelfde als een 15-45. Je mag zelf kiezen.


met dank aan Ivo215 van het Honda 4takt forum
Rijden met een helm op is als sex met een condoom om.
User avatar
Herb
 
Posts: 101
Joined: Mon Apr 24, 2006 8:23 pm
Location: Aarde

Postby Herb » Wed Jul 04, 2007 7:44 pm

Ben bij Stolk motoren revisie geweest.
Is inderdaad een toffe peer en een mooie werkplaats heeft hij ook.

Hij ging kijken wat hij voor me kon doen en wat hij zou doen zou eind volgende week klaar zijn.
Ik kan haast niet wachten.
Rijden met een helm op is als sex met een condoom om.
User avatar
Herb
 
Posts: 101
Joined: Mon Apr 24, 2006 8:23 pm
Location: Aarde

Postby Giel » Fri Jul 06, 2007 8:24 pm

Dus een 12-36 zal ook een reductie van 3 geven. En een 15-45 ook.
Een 12-36 is dus hetzelfde als een 15-45. Je mag zelf kiezen.


Ik zou voor grote tandwielen kiezen. Ik heb voor een 10 tandwieltje en heb een mooie sleuf uit m'n achterbrug gesleten :shock:

Gilian
Giel
 
Posts: 103
Joined: Thu Sep 08, 2005 9:49 pm

Previous

Return to Help!

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 9 guests

cron