by Herb » Wed Jul 04, 2007 7:38 pm
Ik kwam dit verhaal over tandwielen en snelheden etc. op het 4takt forum tegen
Welke tandwielverhouding heb ik nodig?
Een vraag die menig sleutelaar bezig houdt.
En ook nog eens een vraag die niet zo maar te beantwoorden is.
Want ik kan niet zien welke vertanding er binnen in je blok zit.
Ik kan niet zien hoe dik je banden zijn.
En ik heb ook geen flauw idee hoeveel vermogen jouw blok heeft, en wat je voorkeuren zijn.
Maar ik kan je wel vertellen hoe je zelf je gewenste tandwielverhouding kan bepalen.
Het enige wat je moet kunnen is de tandjes van je tandwielen tellen. Een keer op je teller kijken.
Wat cijfertjes invullen en daarna met een rekenmasjien die cijfertjes met elkaar gaan vermenigvuldigen en/of delen.
Dus een pen en een stukje papier er bij.
En je moet weten dat door het voortandwiel te vervangen voor eentje met minder tandjes je de vertanding lichter maakt.
Dat door het voortandwiel te vervangen voor eentje met meer tandjes je de vertanding zwaarder maakt.
Dat door het achtertandwiel te vervangen voor eentje met minder tandjes je de vertanding zwaarder maakt.
Dat door het achtertandwiel te vervangen voor eentje met meer tandjes je de vertanding lichter maakt.
Tel het aantal tandjes van je voortandwiel. Dit noemen de Tv1
Tel het aantal tandjes van je achtertandwiel. Dit noemen we Ta1
Dus als je bijvoorbeeld voor een 12T hebt en achter een 42T, dan:
Tv1 = 12
Ta1 = 42
En de snelheid die je nu haalt op het maximale toerental dat je het blok wil laten draaien noemen we V1. Dus bijvoorbeeld V1 = 60 km/h.
De gewenste snelheid noemen we V2. Deze snelheid moet wel reëel zijn. Dus geen 140 km/h maar bijvoorbeeld 70 km/h.
Dus V2 = 70.
Nu rekenen we de reductie uit van de vertanding die je nu hebt. Die noemen we R1
R1 = Ta1 / Tv1
Als we door gaan met de cijfers die ik als voorbeeld heb gegeven dan:
R1 = Ta1 (=42) / Tv1 (=12) = 42/12 = 3,5
Nu reken we uit hoe veel die reductie veranderen moet. (een zwaardere vertanding is dus een lagere reductie, een lichtere vertanding is een hogere reductie).
Deze noemen we F (van factor).
F = V2 / V1
Volgens het voorbeeld:
F = V2 (=70) / V1 (=60) = 70/60 = 1,166
Nu rekenen we de nieuwe reductie uit. Dus wat het moet gaan worden met de nieuwe tandwielen.
Deze noemen we R2
R2 = R1 / F
Volgens het voorbeeld:
R2 = R1 (=3,5) / F (1,166) = 3,5/1,166 = 3,002
Nu gaan we bepalen welke tandwielen je nodig hebt.
Het nieuwe voortandwiel noemen we Tv2
Het nieuwe achtertandwiel noemen we Ta2
1 van de 2 tandwielen moet je zelf kiezen.
Neem bijvoorbeeld een voortandwiel dat 2 tandjes meer heeft dan je oude voortandwiel.
Dus volgens het voorbeeld nemen we dan een 14T voortandwiel.
Of neem bijvoorbeeld een achtertandwiel dat 3 tandjes kleiner is.
Dus volgens het voorbeeld nemen we dan een 39T achtertandwiel.
Ik raad je echter aan om het voortandwiel te kiezen. Aan het eind moeten we namelijk gaan afronden, en een half tandje op 39 tandjes geeft een veel kleinere afwijking dan een half tandje op 14 tandjes.
Als je een voortandwiel gekozen hebt dan reken je uit welk achtertandwiel je er bij moet hebben.
Ta2 = Tv2 x R2
Afronden op hele tandjes.
Dus volgens het voorbeeld:
Ta2 = Tv2 (=14) x R2 (=3,002) = 14x3,002 = 42,03
Afgerond 42.
Als je een achtertandwiel gekozen hebt dan reken je uit welk voortandwiel je er bij moet hebben.
Tv2 = Ta2 / R2
Afronden op hele tandjes.
Dus volgens het voorbeeld:
Tv2 = Ta2 (=39) / R2 (=3,002) = 39/3,002 = 12,99
Afgerond 13.
Bij dit voorbeeld krijgen we dus 2 verschillende vertandingen. Een 14-42, maar ook een 13-39.
De reductie is namelijk precies hetzelfde (= achter/voor).
Dus een 12-36 zal ook een reductie van 3 geven. En een 15-45 ook.
Een 12-36 is dus hetzelfde als een 15-45. Je mag zelf kiezen.
met dank aan Ivo215 van het Honda 4takt forum
Rijden met een helm op is als sex met een condoom om.