Wettelijke eis aan vermogen ?

Voor vragen om hulp of ideeen bij bouwen en ophalen van je bakbrommer.

Wettelijke eis aan vermogen ?

Postby jvg » Wed Dec 13, 2006 11:15 pm

Hallo,

Bij standaard brommers ben je wettelijk gebonden aan max. 50cc cilinderinhoud, geld dit ook voor bakbrommers ?
Ik kan me namelijk voorstellen dat ie dan in sommige gevallen niet meer vooruit te branden is !
Welke regels gelden hier ?

Voor jullie is dit waarschijnlijk gesneden koek, maar voor mij (als nieuwbakken enthousiasteling) nog onbende materie. :oops:

Bijvoorbaat dank voor jullie reactie.

Groet

Jeroen
jvg

Re: Wettelijke eis aan vermogen ?

Postby bart beekhuizen » Thu Dec 14, 2006 2:35 am

jvg wrote:Hallo,

Bij standaard brommers ben je wettelijk gebonden aan max. 50cc cilinderinhoud, geld dit ook voor bakbrommers ?
Ik kan me namelijk voorstellen dat ie dan in sommige gevallen niet meer vooruit te branden is !
Welke regels gelden hier ?

Voor jullie is dit waarschijnlijk gesneden koek, maar voor mij (als nieuwbakken enthousiasteling) nog onbende materie. :oops:

Bijvoorbaat dank voor jullie reactie.

Groet

Jeroen
49.9cc eigenlijk. ik geloof het dubbele aan vemogen. maar op de rollenbank zul je niet komen
ik rij met 124scc 4takt met 12 pk aan het achterwiel. ik haal hiermee 75km/u op het rechte eind. dat moet je niet doen als er een wauto achter je zit. hou je netjes aan de snelheid, niet harder als 50 dus.
bart beekhuizen

Postby irmin » Thu Dec 14, 2006 2:06 pm

Mijn bakbrommer is ooit ingenomen geweest en het volgende vertelde de agent van het technisch onderzoek mij:

- Cilinderinhoud meten (blokken openschroeven dus) doen ze eigenlijk niet meer, ze meten het vermogen (geldt voor aale brommers).
- Bij bakbrommers kijken ze eigenlijk niet op wat vermogen meer of minder, ze testen welke snelheid je kan halen.

Of bovenstaande een wettelijke grondslag heeft, of de praktische uitvoering van beleid is weet ik niet.
En met "wat meer" vermogen bedoelen ze vast geen 100 pk, ook al is je constructiesnelheid begrensd op 45 km/u.

MAARRRRRRR, meer vermogen in combinatie met slechte remmen e.d. is vragen om problemen (en terecht, naar mijn bescheiden mening. Je moet gewoon niet met 300 kilo op pad, als je die niet goed onder controle hebt).

Dus: is de algehele staat van je bakbrommer goed, dan wordt er minder gezeurd over vermogen.
irmin

Postby jvg » Thu Dec 14, 2006 9:16 pm

Bedankt voor de reacties.

Ik weet nu wel waar ik terecht kan met motorrevisie vraagjes, in Huissen ? :lol:

Als het goed is ga ik in de kerstvakantie m'n eerste bakbrommer ophalen, en starten met de restauratie ervan. Ik zal daarom nog hier regelmatig jullie deskundigheid nodig hebben.

Groet
Jeroen
8)
jvg

Postby Giel » Sat Dec 16, 2006 5:19 pm

gg
Last edited by Giel on Tue Mar 17, 2009 5:16 pm, edited 1 time in total.
Giel

Postby bart beekhuizen » Wed Dec 20, 2006 12:34 pm

jvg wrote:Bedankt voor de reacties.

Ik weet nu wel waar ik terecht kan met motorrevisie vraagjes, in Huissen ? :lol:

Als het goed is ga ik in de kerstvakantie m'n eerste bakbrommer ophalen, en starten met de restauratie ervan. Ik zal daarom nog hier regelmatig jullie deskundigheid nodig hebben.

Groet
Jeroen
8)
je kan eens langs komen hiero, maar voor echte bakbrommervraagjes moet je even kliko bellen.
tenzij je een 4takt eronder gaat maken. dan en ik je man.
bart beekhuizen

Postby Mart » Wed Dec 20, 2006 7:09 pm

Hallo

mijn bak zou graag een 4takt blokje onder zijn gat hebben, (groot honda 4takt fan), maar die blokjes hebben geen geforceerde koeling, hebben jullie ervaring met ongeforceerde blokjes? loopt de boel niet te warm op achter de bak? of zijn hier oplossingen voor?

Een vraag aan jouw Bart, de achterbrug van een apollo is niet zo lang, en het blok ligt daar in, krijg je daar wel een 4takt blok tussen/in of moet je daar veel in aanpassen? (los van de aanhechtings punten)
Mart

Postby jvg » Wed Dec 20, 2006 7:52 pm

Ik heb eigenlijk soort gelijke vragen aangezien men op de marktplaats 4takt blokjes (110 of 125 cc) compleet en nieuw aanbied tegen scherpe prijzen, maar vraag me inderdaad ook af of de ophanging cq. maatvoering veel afwijkt van Zündapp ?

Iemand bekend met deze aanpassing ? :?:

Groet
Jeroen
jvg

Postby irmin » Thu Dec 21, 2006 3:33 pm

Voor de viertakt liefhebbers

Het past sowieso NIET zonder aanpassingen in een minarelli of zundapp ophanging. Dat geldt voor elke bakbrommer.
Er zijn verschillende manieren om een blok met liggende cilinder (SS/CD/C etc.) pas te maken. Ik heb het hier dan over de apollo's. Zwenkbakken of meerbuizige frames heb ik geen ervaring.

1. Meeverend blok aan de originele apollobrug.
het blok past dan simpelweg niet tussen de brug en de stuurkoker. Twee opties: a) stuurkoker naar voren verplaatsen. b) Het frame verlengen tussen achterbrug en stuurkoker.

2. Niet meeverend blok.
Mogelijk kan, met gebruik van andere achterbrug (dus geen deel van de brug voor de zadelpen, zoals bij de standaard apollo) het blok precies in het frame. Maar neem een meetlint en kijk: meten is weten.

3. Koeling.
hiervoor zijn verschillende opties, zoals oa. een windvanger onder je bak en die afleiden naar je blok.
Of je maakt zelf een geforceerde koeling, wat veel gemakkelijker is dan het lijkt!

beun een schoepenrad (van een zundapp ofzo, als t maar past) op je vliegwiel:
Image

Zaag een mooi rond gat in je vliegwieldeksel, zodat het schoepenrad erdoor kan. Vouw een windtunnel en popnagel dit ding aan je vliegwieldeksel vast. Klaar.
Image

Zo zie je, alles past als je maar wil.
irmin

Postby Amro » Fri Dec 22, 2006 11:08 am

Mooie foto´s :)

Ons motto is dan ook al jaren lang (en zeker voor de apollo-rijders):
"Beter dan de fabriek!"

Btw vroeger (ik weet niet of dat nu nog is) mocht een bakbrommer het dubbele vermogen hebben van een normale brommer. Max. snelheid nog steeds 45 km. maar toch :lol:
Amro
Site Admin

Next

Return to Help!