Aaaaaah, bakbrommer moet gekeurd!

Voor vragen om hulp of ideeen bij bouwen en ophalen van je bakbrommer.

Aaaaaah, bakbrommer moet gekeurd!

Postby Meisje » Mon Apr 02, 2007 4:30 pm

Nou en dus, ik heb een Gazelle met framenummer en het is volgens mij een Apollo.
Toen ik hem kocht werd mij verteld dat hij 1973 komt. Over 3 maanden (Amsterdamse wachtlijst) ga ik hem laten keuren.
Heeft iemand advies over wat te doen. Moet ik hem eerst helemaal (en wat is helemaal eigenlijk?) laten reparen of moet ik hem eerst laten keuren.
En hoe bewijs ik dat hij uit 1973 komt?
HELP!
Meisje

Postby Herb » Mon Apr 02, 2007 7:40 pm

Hallo,

aan het frame nummer kun je zien uit welk jaar hij komt.
Als die van jou uit 1973 komt moet het framenummer beginnen met 04.
1972 is dan 03
1771 02 etc.

Als je met de bakbrommer naar de keuring gaat moet hij het zowiezo doen en je moet aan een hoop eisen voldoen.
Deze info heb ik hier nu even niet, maar moet je zeker op de website van de RDW kunnen vinden.

Als het zover is laat even weten hoe het met de keuring verlopen is.
Ben erg nieuwsgierig.
Rijden met een helm op is als sex met een condoom om.
Herb

Re: Aaaaaah, bakbrommer moet gekeurd!

Postby irmin » Tue Apr 03, 2007 1:28 pm

Meisje wrote:Nou en dus, ik heb een Gazelle met framenummer en het is volgens mij een Apollo.
Toen ik hem kocht werd mij verteld dat hij 1973 komt. Over 3 maanden (Amsterdamse wachtlijst) ga ik hem laten keuren.
Heeft iemand advies over wat te doen. Moet ik hem eerst helemaal (en wat is helemaal eigenlijk?) laten reparen of moet ik hem eerst laten keuren.
En hoe bewijs ik dat hij uit 1973 komt?
HELP!

heeee.

keuring is vooral technisch en aanwezigheid van allerlei zaken.
- je verlichting voor en achter moet werken: 1 koplamp is voldoende als de breedte minder is dan 130 cm)
- zowel je voor als achterwielen moeten goed remmen
- je moet je reminstallatie vast kunnen zetten (soort handrem)
- zorg dat-ie niet boven de 50 km/u uit komt met snelheid.
- je moet een bel of claxon hebben.
- je uitlaat mag niet teveel herrie maken.
- er mag geen speling in de stuurinrichting zitten
- er mag geen speling op je wiellagers zitten
- alles moet sowieso deugdelijk vast zitten

kijk eens op de volgende link:
www.tdekkers.nl
ga naar "voertuigreglement"
zoek hoofdstuk "brommers" (uit m'n hoofd is dat 5 of 6)

daar staan de eisen in voor je brommer. Kijk daarbij goed of er een jaartal bij de eis staat. moderne brommers moeten aan meer eisen voldoen dan oldtimers (dus da's mooi voor jou).

daarbij: zorg dat-ie er netjes uit ziet en lach lief naar de keurmeester.

kun je toevallig een foto plaatsen van je brommer en framenummer?
Misschien kan iemand je hier info erover geven.
heeft het ding een ingeslagen typegoedkeur? (NL met rondje ermoheen, een D en dan 4 cijfers). Zoja, dan weet de keurmeester wat voor brommer het is en ben je van dat gezeik af.
Zelf inslaan heb ik gedaan voor de schouwing, op advies van de technische dienst van politie utrecht. Maar of dit voor een keuring slim is, weet ik niet.....
irmin

Postby Meisje » Sat Apr 14, 2007 2:48 pm

Herb, Irmin

Zeer grote dank!

Ik ga er denk ik nog een harde dobber aan krijgen om alles deugdelijk vast te laten zitten.

Mijn framenummer is 600602 volgens mijn verzekering. Ik ga heyt zelf nog even checken want een jaartal valt hier dan niet uit te halen.

Zodra ik weet hoe je een foto op deze site krijgt zal ik mijn bakbrom erop zetten. Ik kan hem wellicht ook mailen maar dan heb jij, Irmin geen privacy meer.

Ik hou jullie op de hoogte!
Meisje

Postby bakbrom65 » Sat Apr 14, 2007 8:50 pm

Meisje wrote:Herb, Irmin

Zeer grote dank!

Ik ga er denk ik nog een harde dobber aan krijgen om alles deugdelijk vast te laten zitten.

Mijn framenummer is 600602 volgens mijn verzekering. Ik ga heyt zelf nog even checken want een jaartal valt hier dan niet uit te halen.

Zodra ik weet hoe je een foto op deze site krijgt zal ik mijn bakbrom erop zetten. Ik kan hem wellicht ook mailen maar dan heb jij, Irmin geen privacy meer.

Ik hou jullie op de hoogte!

framenummer zal 0600602 zijn bouwjaar 1975
bakbrom65

Postby irmin » Sun Apr 15, 2007 7:34 pm

Meisje wrote:

Wie heeft er vandaag de dag nog privacy?

pisnozem@wildmail.com

dan ram ik het ding op het net (hoop ik).
irmin

Return to Help!