Meisje wrote:Nou en dus, ik heb een Gazelle met framenummer en het is volgens mij een Apollo.
Toen ik hem kocht werd mij verteld dat hij 1973 komt. Over 3 maanden (Amsterdamse wachtlijst) ga ik hem laten keuren.
Heeft iemand advies over wat te doen. Moet ik hem eerst helemaal (en wat is helemaal eigenlijk?) laten reparen of moet ik hem eerst laten keuren.
En hoe bewijs ik dat hij uit 1973 komt?
HELP!
heeee.
keuring is vooral technisch en aanwezigheid van allerlei zaken.
- je verlichting voor en achter moet werken: 1 koplamp is voldoende als de breedte minder is dan 130 cm)
- zowel je voor als achterwielen moeten goed remmen
- je moet je reminstallatie vast kunnen zetten (soort handrem)
- zorg dat-ie niet boven de 50 km/u uit komt met snelheid.
- je moet een bel of claxon hebben.
- je uitlaat mag niet teveel herrie maken.
- er mag geen speling in de stuurinrichting zitten
- er mag geen speling op je wiellagers zitten
- alles moet sowieso deugdelijk vast zitten
kijk eens op de volgende link:
www.tdekkers.nl
ga naar "voertuigreglement"
zoek hoofdstuk "brommers" (uit m'n hoofd is dat 5 of 6)
daar staan de eisen in voor je brommer. Kijk daarbij goed of er een jaartal bij de eis staat. moderne brommers moeten aan meer eisen voldoen dan oldtimers (dus da's mooi voor jou).
daarbij: zorg dat-ie er netjes uit ziet en lach lief naar de keurmeester.
kun je toevallig een foto plaatsen van je brommer en framenummer?
Misschien kan iemand je hier info erover geven.
heeft het ding een ingeslagen typegoedkeur? (NL met rondje ermoheen, een D en dan 4 cijfers). Zoja, dan weet de keurmeester wat voor brommer het is en ben je van dat gezeik af.
Zelf inslaan heb ik gedaan voor de schouwing, op advies van de technische dienst van politie utrecht. Maar of dit voor een keuring slim is, weet ik niet.....