Wielbouten

Voor vragen om hulp of ideeen bij bouwen en ophalen van je bakbrommer.

Wielbouten

Postby andre » Wed Oct 10, 2007 4:13 pm

Vervolg op voorwiel verwisselen.
ik heb een huisman en zoals eerder gezegd, de moeren van het voorwiel waren tonnetjerond, bovendien lagen ze (wegens een binnenstebuitengemonteerde velg) te diep om grip op te krijgen met een gereedschap. Uit eindelijk de dikke moer in t midden erafgedraaid (die op mn lager) en het de velg er samen met de trommel van mn trommelremnaaf eraf gehaald. toen de haakse slijper op mn wielbouten en hun moeren gezet. wiel is los jippie...!

nou ben ik dus op zoek naar nieuwe wielbouten (op de klikosite staat dat dat M12 is, maar niet dat ze daar aan kunnen komen) ik heb t dus over de 4 bouten (plus moeren) die van binnenuit mn trommelrem steken en waar je de velg overheen schuift.

verder heb ik een nieuwe moer nodig voor over mn lager. weet iemand of dat een afwijkende tap heeft?

als dit spul niet meer te krijgen is, iemand enig idee waar je bouten en moeren op maat kan laten maken en tappen?

alvast bedankt

andre
andre
 
Posts: 16
Joined: Sat Jan 27, 2007 2:52 am

Postby Vinz » Wed Oct 10, 2007 5:49 pm

Gelukkig dat ie los is! Je had ook iets op de moer kunnen lassen en daarmee los kunnen draaien maar dat is achter af.

M12 is in principe gewoon te koop maar het ligt er mischien wel aan welke spoed je nodig hebt.
Het leven is niets zonder brombakfiets
User avatar
Vinz
 
Posts: 325
Joined: Fri Oct 06, 2006 12:24 am
Location: Amsterdam

Postby andre » Sun Oct 14, 2007 6:23 pm

ja ik had idd overwogen om iets op die moer te lassen. maar omdat er echt heel weinig ruimte daarvoor was toch niet gedaan. omdat het wiel binnenstebuiten was gemonteerd lagen de moeren niet op een uitstulping maar juist heel diep...

dat m12, waar staat dat voor? ik ben met die 4 bouten naar helmstad en een paar andere zaakjes geweest die zeiden dat die bouten niet meer te krijgen zijn. ze hadden wel nog een paar gebruikte liggen maar dat was de verkeerde maat. op mijn bouten staat op de kop 8.6 op die van helstadt 8.8...

als die bouten idd niet meer te krijgen zijn moet ik waarschijnlijk hele nieuwe naven gaan regelen ofzo. dus ik hoop toch wel die bouten te vinden, iemand?
of een (of meer) naaf waar ik ze uit kan halen oid
andre
 
Posts: 16
Joined: Sat Jan 27, 2007 2:52 am

Postby belgobak » Sun Oct 14, 2007 7:40 pm

hi andre

die 8.8 en 8.6 staan voor treksterkte, hoe snel ze breken ahw
bij fabory kun je heel wat krijgen van maten enzo.
fabory is niet de goedkoopste, maar je vindt er bijna alles

greetz, belgobak
belgobak
 
Posts: 103
Joined: Sat Oct 13, 2007 10:51 pm
Location: waregem!

boutencentrale

Postby Xenomobile » Mon Oct 15, 2007 12:38 am

Fabory zit in R'dam spaanse polder, de boutencentrale heet dat. Die kunnen heel veel leveren, tegen hoge prijzen welliswaar.
Ik ben ooit gewoon een aantal bandenbedrijven afgegaan en heb daar in de bakken gesnuffeld wat ook een beetje paste.. Maak je niet te veel zorgen zo'n wiel blijft met een ander boutje ook wel zitten, je hebt er immers 4... en je rijdt geen 100.
Ik denk dat je in de remtrommel genoeg ruimte hebt om zelfs gewone zeskantbouten m12 te plaatsen....
M12 staat voor een 12 mm doorsnede dikke bout met metrische draad, je hebt echter verschillende metrische draad, zoals gewone en fijne draad, dit zegt wat over de spoed. de spoed is de afstand die een moer aflegd bij een winding om de bout. Hoe fijner de draad hoe lager de spoed, fijne draad kan meer kracht opvangen omdat de bout en de moer een grater contactoppervlak met elkaar hebben. Ik heb een tapset voor alle typen metrische draad van M3 tot M19, binnen en buiten draad, maar let op bij zelf tappen van draad veranderen de materiaaleigenschappen van gebruikte staal. soms moet je ze weer uitgloeien. Maar zoals gezegd, maak je niet te druk om identieke bouten maar ga op zoek naar iets dat ook past...
Xenomobile (?<pi>),
Wout Rockx.
User avatar
Xenomobile
 
Posts: 314
Joined: Mon Feb 21, 2005 12:17 am
Location: rotterdam

Postby andre » Mon Oct 15, 2007 5:26 pm

ok dan bedankt!
waar het passen om gaat: die bouten die van binnen mn trommeluit naar buiten steken verbinden 2 delen die allebei over de bout schuiven met elkaar. de gaten voor mn bouten hebben tandjes, en de bouten hebben op hun beurt ook ribbeltjes (in de lengte), en dit deel met ribbeltjes moet dan ook weer lang genoeg zijn...

iig bedankt voor de info
andre
 
Posts: 16
Joined: Sat Jan 27, 2007 2:52 am

Postby belgobak » Tue Oct 16, 2007 10:06 am

hi andre

je kunt dit kartelen, laten doen door iemand diie cyl.kop revisie doet,
ook zij moeten soms kartelen, om het vast te krijgen
dit moet dan wel weer overeen met je trommelrem tuurlijk!

greetz, pascal
belgobak
 
Posts: 103
Joined: Sat Oct 13, 2007 10:51 pm
Location: waregem!

Postby zundaap » Tue Oct 16, 2007 9:33 pm

okee, dus je hebt 4 nieuwe bouten + moeren m12 nodig.
hoe lang moeten die zijn? dan maar ik ze wel ff voor je
groten sjors :wink:
User avatar
zundaap
 
Posts: 96
Joined: Mon Oct 15, 2007 7:12 pm
Location: dieren

Straatrace

Postby Xenomobile » Tue Oct 16, 2007 10:56 pm

Ludieke actie, maar wel gevaarlijk zoals ze deden...
Aldus de fotograaf, zie foto's van de demo-straatrace op
www.classicracer.nl

Lekkerrrrrrr

Tot snel allemaal en bedankt voor een boel fun!!!
Xenomobile (?<pi>),
Wout Rockx.
User avatar
Xenomobile
 
Posts: 314
Joined: Mon Feb 21, 2005 12:17 am
Location: rotterdam

Postby andre » Thu Nov 22, 2007 3:48 am

@zundaap
hoi sjors

ok dan tof dat je ze wil tappen. maar kun jij ze dan ook kartelen, of moet ik dit ergens anders laten doen? waar ergens in het land zit je eigenlijk, misschien kan ik langs komen met de originele bouten...

gr. bvd
andre
andre
 
Posts: 16
Joined: Sat Jan 27, 2007 2:52 am

Next

Return to Help!

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 13 guests

cron