Page 1 of 2

Stuurpen

PostPosted: Tue Feb 19, 2008 11:40 am
by NIX
Nadat mijn brug en allerlei ander spul tamelijk probleemloos loskwam, blijkt mijn stuurpen hardnekkiger dan dan ik hoopte. Los dat ie erg zwaar draait, is ie bijna niet omhoog of omlaag te krijgen en blijft de arm ook op de pen zitten. Wat ik wel los heb gekregen is de 19mm moer onderaan, die tegen de arm zit, en de lagerschalen bovenaan.

Het liefst heb ik een exploded view om te zien waar ik ongestraft wat geweld kan toepassen of hitte kan toevoegen zonder meer te slopen of te smelten dan absoluut onvermijdelijk. En eigenlijk ook hoe het sowieso hoort te zitten, zodat ik straks de boel weer netjes in elkaar kan zetten en ook nog een beetje kan sturen.

Maar ervaringen van anderen die de boel los hebben gekregen of weten wat je vooral moet laten zijn natuurlijk ook van harte welkom.

Re: Stuurpen

PostPosted: Tue Feb 19, 2008 2:11 pm
by irmin
NIX wrote:Nadat mijn brug en allerlei ander spul tamelijk probleemloos loskwam, blijkt mijn stuurpen hardnekkiger dan dan ik hoopte. Los dat ie erg zwaar draait, is ie bijna niet omhoog of omlaag te krijgen en blijft de arm ook op de pen zitten. Wat ik wel los heb gekregen is de 19mm moer onderaan, die tegen de arm zit, en de lagerschalen bovenaan.

Het liefst heb ik een exploded view om te zien waar ik ongestraft wat geweld kan toepassen of hitte kan toevoegen zonder meer te slopen of te smelten dan absoluut onvermijdelijk. En eigenlijk ook hoe het sowieso hoort te zitten, zodat ik straks de boel weer netjes in elkaar kan zetten en ook nog een beetje kan sturen.

Maar ervaringen van anderen die de boel los hebben gekregen of weten wat je vooral moet laten zijn natuurlijk ook van harte welkom.


exploded view van een apollo? Nooit gezien.

Maargoed, het is heel simpel. Je monteert bovenin een verrotte lager en een paar moeren zodat de stuurpen niet naar beneden kan en je beukt de arm aan de onderkant eraf met een moker. Achteraf zie je wel wat er nog goed is of niet.

Hoe het in elkaar zit? de bovenkant weet je al. de onderkant draait in een nylon bus, geen kogellager. Dat-ie stroef draait is waarschijnlijk omdat de onderkant van de pen die in de bus draait roestig is. pen mooi opschuren en wat polijsten, in het vet en dan draait-ie weer soepel. Heb je speling onderin in het horizontale vlak dan is de nylon bus versleten.
De uitstewkende arm aan de onderkant heeft een gefreesde rechthoekige opening en de stuurpen een rechthoekig deel direct boven de schroefrdaad van de M12 moer. Zo grijpen ze in elkaar. Roestig en vast waarschijnlijk. maar in principe moet het armpje dus met een hamer naar beneden te slaan zijn. Succes.


Oja, laten moet je niks. een apollo is een brommer die je met grof geweld te lijf kan gaan, dat is juist zo mooi. Als er iets niet los komt is een vuistje of een moker je vriend. Alles is zo simpel en grof dat het eenvoudig gerepareerd kan worden met weinig middelen.

Re: Stuurpen

PostPosted: Tue Feb 19, 2008 2:39 pm
by NIX
irmin wrote:
NIX wrote:Nadat mijn brug en allerlei ander spul tamelijk probleemloos loskwam, blijkt mijn stuurpen hardnekkiger dan dan ik hoopte. Los dat ie erg zwaar draait, is ie bijna niet omhoog of omlaag te krijgen en blijft de arm ook op de pen zitten. Wat ik wel los heb gekregen is de 19mm moer onderaan, die tegen de arm zit, en de lagerschalen bovenaan.

Het liefst heb ik een exploded view om te zien waar ik ongestraft wat geweld kan toepassen of hitte kan toevoegen zonder meer te slopen of te smelten dan absoluut onvermijdelijk. En eigenlijk ook hoe het sowieso hoort te zitten, zodat ik straks de boel weer netjes in elkaar kan zetten en ook nog een beetje kan sturen.

Maar ervaringen van anderen die de boel los hebben gekregen of weten wat je vooral moet laten zijn natuurlijk ook van harte welkom.


exploded view van een apollo? Nooit gezien.

Maargoed, het is heel simpel. Je monteert bovenin een verrotte lager en een paar moeren zodat de stuurpen niet naar beneden kan en je beukt de arm aan de onderkant eraf met een moker. Achteraf zie je wel wat er nog goed is of niet.

Hoe het in elkaar zit? de bovenkant weet je al. de onderkant draait in een nylon bus, geen kogellager. Dat-ie stroef draait is waarschijnlijk omdat de onderkant van de pen die in de bus draait roestig is. pen mooi opschuren en wat polijsten, in het vet en dan draait-ie weer soepel. Heb je speling onderin in het horizontale vlak dan is de nylon bus versleten.
De uitstewkende arm aan de onderkant heeft een gefreesde rechthoekige opening en de stuurpen een rechthoekig deel direct boven de schroefrdaad van de M12 moer. Zo grijpen ze in elkaar. Roestig en vast waarschijnlijk. maar in principe moet het armpje dus met een hamer naar beneden te slaan zijn. Succes.


Oja, laten moet je niks. een apollo is een brommer die je met grof geweld te lijf kan gaan, dat is juist zo mooi. Als er iets niet los komt is een vuistje of een moker je vriend. Alles is zo simpel en grof dat het eenvoudig gerepareerd kan worden met weinig middelen.


Klinkt als muziek in m'n oren. Ik laat het wel horen wanneer ik uitgeramd ben en alles los is.

Re: Stuurpen

PostPosted: Tue Feb 19, 2008 5:16 pm
by bart beekhuizen
NIX wrote:
irmin wrote:
NIX wrote:Nadat mijn brug en allerlei ander spul tamelijk probleemloos loskwam, blijkt mijn stuurpen hardnekkiger dan dan ik hoopte. Los dat ie erg zwaar draait, is ie bijna niet omhoog of omlaag te krijgen en blijft de arm ook op de pen zitten. Wat ik wel los heb gekregen is de 19mm moer onderaan, die tegen de arm zit, en de lagerschalen bovenaan.

Het liefst heb ik een exploded view om te zien waar ik ongestraft wat geweld kan toepassen of hitte kan toevoegen zonder meer te slopen of te smelten dan absoluut onvermijdelijk. En eigenlijk ook hoe het sowieso hoort te zitten, zodat ik straks de boel weer netjes in elkaar kan zetten en ook nog een beetje kan sturen.

Maar ervaringen van anderen die de boel los hebben gekregen of weten wat je vooral moet laten zijn natuurlijk ook van harte welkom.


exploded view van een apollo? Nooit gezien.

Maargoed, het is heel simpel. Je monteert bovenin een verrotte lager en een paar moeren zodat de stuurpen niet naar beneden kan en je beukt de arm aan de onderkant eraf met een moker. Achteraf zie je wel wat er nog goed is of niet.

Hoe het in elkaar zit? de bovenkant weet je al. de onderkant draait in een nylon bus, geen kogellager. Dat-ie stroef draait is waarschijnlijk omdat de onderkant van de pen die in de bus draait roestig is. pen mooi opschuren en wat polijsten, in het vet en dan draait-ie weer soepel. Heb je speling onderin in het horizontale vlak dan is de nylon bus versleten.
De uitstewkende arm aan de onderkant heeft een gefreesde rechthoekige opening en de stuurpen een rechthoekig deel direct boven de schroefrdaad van de M12 moer. Zo grijpen ze in elkaar. Roestig en vast waarschijnlijk. maar in principe moet het armpje dus met een hamer naar beneden te slaan zijn. Succes.


Oja, laten moet je niks. een apollo is een brommer die je met grof geweld te lijf kan gaan, dat is juist zo mooi. Als er iets niet los komt is een vuistje of een moker je vriend. Alles is zo simpel en grof dat het eenvoudig gerepareerd kan worden met weinig middelen.


Klinkt als muziek in m'n oren. Ik laat het wel horen wanneer ik uitgeramd ben en alles los is.
de kogel kant van de hefboom ondersteunen en aan de andere kant "tikken" en die nylon bus heb ik wel.

PostPosted: Tue Feb 19, 2008 6:56 pm
by NIX
Ik snap 'm. En alvast dank mocht ik zo'n bus nodig hebben. In dat geval hoor je het vanzelf als die er ook niet uit wil.

PostPosted: Tue Feb 19, 2008 7:14 pm
by bart beekhuizen
NIX wrote:Ik snap 'm. En alvast dank mocht ik zo'n bus nodig hebben. In dat geval hoor je het vanzelf als die er ook niet uit wil.
iets dunner pijpje van bovenaf erin en dan tikken.

PostPosted: Wed Mar 05, 2008 5:47 pm
by NIX
Hele spul is inmiddels gangbaar en lijkt min of meer spelingvrij.

Bedankt voor de info!

PostPosted: Wed Mar 05, 2008 11:25 pm
by bart beekhuizen
NIX wrote:Hele spul is inmiddels gangbaar en lijkt min of meer spelingvrij.

Bedankt voor de info!

wanneer gaan we samen rijden?

PostPosted: Thu Mar 06, 2008 11:37 am
by NIX
Zodra er wielen en een blokje gemonteerd zijn. Wielen moet ik nog halen.

PostPosted: Fri Mar 07, 2008 12:41 am
by luc
Hee NIX,
Kwam je bij dat demonteren van die stuurpen nog dingen tegen als enorme roest? er staan toch behoorlijke krachten op die pen en dat systeem. T zou toch mooi klote zijn als zoiets bij volgas langs het kanaal het begeeft.