Voorremmen Lely

Voor vragen om hulp of ideeen bij bouwen en ophalen van je bakbrommer.

Voorremmen Lely

Postby Henk » Mon Apr 14, 2008 10:59 am

Beste Medebakbrommerridders,

de voorremmen van mijn bakbrommer zijn nu eindelijk bekabeld, maar het remt echt bagger. de kabels zijn zeer slecht af te stellen, de hendel waar ook de koppeling aan zit bij de lely's heeft bij mij een te grote uitslag, en er is tijdens het remmen geen mogelijkheid om de koppeling nog in te knijpen, want dan moet je de kracht van de hendel afhalen.
de achterrem werkt wel aardig, maar niet snel genoeg.

nu heb ik het volgende plan opgevat: ik ga op zoek naar een paar viergaats trommelremmen, wordt waarschijnlijk de hele reut van een golfje ofzo afslopen. de hoofdremcylinder op m'n voetrempedaal (achterrem) aansluiten en lekker vloeistofgeremd gaan rijden.

ik kom dan alleen tot een paar technische problemen.
ik ben schijtbenauwd dat m'n bak gigantisch scheef gaat trekken bij het afremmen(aangezien de remdruk niet regelbaar is per zijde)

hoe ga ik alles bevestigen? de ankerplaat die nu bevestigd is, zit over de astap geschoven, met een moer ertegenaan. aan de bovenzijde van de ankerplaat is een strip gelast die aan het frame gebout is (om de remdruk op te vangen) de astap zit met 1 bout aan het frame, door een aan het frame gelaste ring van 2 cm dik (gat m20 ofzo?) voor zover ik nu gezien heb is bij een golfje de ankerplaat en de astap met 4 bouten aan het frame gebout. hoe ga ik dit voorelkaar maken? hoe zorg ik dat de remkracht niet gelijk alles sloopt?

ik wil het dan zo maken dat m'n voorremmen op m'n voetpedaal zitten, achterrem op het handvat. zijn hier nog tips voor?

dit alles om m'n bakbrommer iets sneller te laten remmen (ja, met wind mee is ie wel rap :P ) nu is het af en toe gewoon gevaarlijk (vooral voor mezelf :o )

zijn er medebakbrommerridders in de omgeving groningen die me kunnen / willen helpen?

kom maar op met tips, zienswijzen en andere ideeën!

voor uitleg VW golf achterremmen: http://www.esvj.be/websites/mk2_golf_jetta/remmen.html

't Beste!
Henk

Postby NIX » Mon Apr 14, 2008 2:03 pm

Met hydraulische remmen rem je altijd even hard. Tenzij er een cilinder helemaal vast zit of een remblok helemaal op is. Maar het niet hoeven stellen tussen links en rechts is juist het grote voordeel van een hydraulisch systeem. De druk is overal even groot.
NIX

Postby Henk » Sun Apr 20, 2008 12:41 pm

Zijn er verder nog mensen die ff meedenken? :P
Henk

Re: Voorremmen Lely

Postby Giel » Sun Apr 20, 2008 2:08 pm

Henk wrote:ik wil het dan zo maken dat m'n voorremmen op m'n voetpedaal zitten, achterrem op het handvat. zijn hier nog tips voor?

Remkabel voor werkt idd niet, ik werd ook meteen van de weg getrokken als ik hard remde. Ik heb nu alleen een achter(voet)rem.

Wat voor achterrem heb je? Ik een trommelrem van een motorwiel. Ik wilde dat ook op een handrem aansluiten, maar dat wilde niet omdat de hendel aan het achterwiel verder moest worden aangetrokken dan mijn handrem kon. Wellicht heb je dat probleem niet, maar ik had dat dus wel...

grt
Giel

Postby Henk » Mon Apr 21, 2008 2:17 pm

toen ik deze lely kocht was ie al verbouwd naar een LELY-yamahaDT/RD combinatie. achterwiel is van een dt dus, met een trommelrem.
ik vind alleen dat de rem niet genoeg remmend vermogen heeft en ben bang er eens dwars doorheen te trappen (als het echt nodig is)
eigenlijk wil ik achteraan niets verbouwen, maar vooraan gewoon auto of aanhangerremmen erop gooien. de vraag is alleen: HOE, ik heb wat dat betreft niet genoeg verstand van remmerij en ben eigenlijk gewoon bang een flink ongeluk te rijden :oops: .

de achterkant van m'n bb vind ik heerlijk zo(al had het best een duozitter mogen zijn) de achterkant is lekker strak en blijft ook in bochten netjes recht :)

wat voor remmen heb jij voor op je lely? (hoe bedoel je van de weg getrokken? dat je bak scheef trok?) zijn er mogelijkheden om hier eens verder over te brainstormen? :P

groet Henk
Henk

Postby Giel » Mon Apr 21, 2008 2:51 pm

Henk wrote:toen ik deze lely kocht was ie al verbouwd naar een LELY-yamahaDT/RD combinatie. achterwiel is van een dt dus, met een trommelrem.
ik vind alleen dat de rem niet genoeg remmend vermogen heeft en ben bang er eens dwars doorheen te trappen (als het echt nodig is)
eigenlijk wil ik achteraan niets verbouwen, maar vooraan gewoon auto of aanhangerremmen erop gooien. de vraag is alleen: HOE, ik heb wat dat betreft niet genoeg verstand van remmerij en ben eigenlijk gewoon bang een flink ongeluk te rijden :oops: .

de achterkant van m'n bb vind ik heerlijk zo(al had het best een duozitter mogen zijn) de achterkant is lekker strak en blijft ook in bochten netjes recht :)

wat voor remmen heb jij voor op je lely? (hoe bedoel je van de weg getrokken? dat je bak scheef trok?) zijn er mogelijkheden om hier eens verder over te brainstormen? :P

groet Henk

Ik heb geen lely hoor... Ik heb een bak met zwenkwielen. Toen ik de voorwielen met kabels remde was de druk op beide wielen niet gelijk en werd ik naar de zijkant getrokken als ik hard remde. Bij hydraulische remmen heb je dat probleem als het goed is dus niet.

HOE je het moet maken weet ik niet, sorry...
Ik denk dat je het beste de 10e (tijdens de NBBK) kan komen en dan naar alle remsystemen kan kijken.

Grt
Giel

Return to Help!