Valt de bakbrommer te schouwen zonder de benodigde papieren

Voor vragen om hulp of ideeen bij bouwen en ophalen van je bakbrommer.

Valt de bakbrommer te schouwen zonder de benodigde papieren

Postby cojoo » Wed Jun 04, 2008 12:02 am

Hallo soortgenoten,
Wat moet ik doen als ik een bakbrommer heb gekocht waarvan alle papieren zoek zijn maar het framenummer wel ok is.
Hoe krijg ik deze bakbrommer op mijn naam.
Ik was ontzettend blij maar nu :roll: ik weet niet wat ik moet doen en kan verwachten. Valt de bakbrommer te schouwen zonder de benodigde papieren zoals tenaamstelling en overschrijf dingen? Ik dacht goed geinformeerd te zijn en heb nergens maar iets over deel 1 2 en 3 gehoord en op de site van de rdw moet je wel HEEL ERG goed zoeken dat het over brommers gaat. Ik vrouw :oops: ben er hoop ik niet ingestonken. En als dat wel het geval is, dat het dus stinkt, wat kan ik doen. Heb wel getuigen van de aankoop en de gegevens van de verkoper dus daarom dacht ik......................het is ok :oops:
Nu beginnen de kolen steeds heter te worden en ik ben bang voor een heeele lange nacht. Er hoeft me niet verteld te worden dat het een beetje dom is want dat weet ik nu wel. GRAAG HULP !!!!!
Hopenlijk een nieuwe bakbromfietseigenaresse
cojoo

Postby NIX » Wed Jun 04, 2008 12:49 am

Schouwen kon alleen in het zogenaamde conversiejaar. Nu moet je keuren.

Bak moet technisch in orde zijn en je framenummer en typegoedkeur moeten leesbaar zijn en kloppen. Dan is het geen probleem.
NIX

Postby cojoo » Wed Jun 04, 2008 2:02 pm

Kan mij iemand de actuele keuringseisen van een apolo met typegoedkeuring D8111 geven??? Bij de RDW wilden of konden zij dat niet. :?:
cojoo

Postby luc » Wed Jun 04, 2008 7:11 pm

Ja als je geen kenteken plaat of bewijzen hebt moet je die gaan halen bij het RDW en daarvoor moet hij gekeurd worden.

Als je even naar de onderstaande link gaat:

http://www.rdw.nl/nl/voertuigeigenaar/b ... euring.htm

Druk op je op Keuringsafspraak maken en de plek waar je dat wil doen. Dat formulier dan helemaal invullen.
En na een tijdje krijg je dan een brief thuis waarop staat wat je moet doen, wat je voor elkaar moet hebben en wanneer.
Mocht je achteraf geen tijd hebben of hij is niet in orde kan je de afspraak altijd afzeggen.

Het is slim om voor die tijd kliko van bakbrommers.nl even te berichten want hij weet veel over typegoedkeuring en framenummers.
luc

Postby NIX » Wed Jun 04, 2008 8:33 pm

De eisen zijn gewoon dat ie technisch in orde is. Hij mag niet harder dan 45 kunnen, licht moet werken, remmen meoeten werken en nergens (wielen, achterbrug, fusees, suurinrichting) mag speling op zitten. vergeet je bel niet. Verder moeten er geen scherpe of uitstekende zaken aan zitten en moet alles fatsoenlijk vastzitten. Ik denk dat het niet eens uitmaakt wat voor blokje er onder hangt.
NIX

Postby cojoo » Thu Jun 05, 2008 5:58 pm

He mannen: het werk kan beginnen:

Heb nieuwe banden besteld en ben een hoop techniesche nieuws verder. Heb nu een afspraak voor volgende week zaterdag bij de RDW waar mijn derde liefe (na men dochter en wijfie) hopelijk netjes door heen gaat. heb wel twee onderdelen nodig waar denk ik een beetje moeilijk aan te komen is: remkabel van de rechter voorwiel of kan dit op een goede geinproviseede wijze?
verder moet er om de koeling nog een aluminium afdekplaat heen. De motor is een Motori Minarelli. Heb me laten vertelen dat het ook voldoende is als ik er een zelf inmekaar las maar mijn vraag is dan of die door de keuring komt.

Wij zijn in ieder geval heel blij en hopen snel de straat op te kunnen.

Na 15 jaar weer brommerbakken!!!
cojoo

Postby NIX » Thu Jun 05, 2008 6:49 pm

Wat voor koelkapje erop zit zal weinig uitmaken. Als de keurmeester er moeilijk over zou doen, gewoon vragen waar het in de regels staat.

Remkabel kun je maken van een kabel die je van de sloop haalt. Handremkables van auto's kunnen heel erg lang zijn. het einde kun je vastschroeven door een lus te maken die met een beugeltje vastklemt of je soldeert er een tonnetje oid op. Ik heb er hier wel eens tips over gezien. Zoek even bij help ofzo.
NIX

Postby cojoo » Fri Jun 06, 2008 12:41 am

Bedankt voor de reacties en TOP dat deze site er is!!!

Wat de koeling betreft gaat het me er niet om of en wat de keurders zeggen maar of die goed blijft lopen en niet vastloopt. De een zecht dat als die alucap er af is hij beter loopt en de ander dat het meisje vastloopt. voor mij dus een hoop vragen wat dat betreft.

Met het stuurrem ben ik wel blij en maak er iets degelijks van waar die keurders niet om heen kunnen gaan :evil:

Groeten van hier :) :) :)
cojoo

Postby cojoo » Fri Jun 06, 2008 1:29 am

Nog een vraagje voor nu anders krijg ik ruzie met men meisie.

Wat is het verschil tusen een 2 of 4 tactmotor! Snelhijd vind ik niet belangrijk maar het optreken en kracht in heuvelachtig gebied heeft wel zijn scharme. Maar mijn eigenlijke vraag is aangezien de benzieneprijs en het mileu: is deze of gene om te bauwen zo dat het op frituurfet kan lopen :)

Weet nu weer iets meer dankzij http://nl.wikipedia.org/wiki/Viertaktmotor maar nog niet hoe men dit kan ombauwen. als ik dat wil wil ik het graag proberen en als hier iemand ervaring mee heeft laat het horen :idea:
cojoo

Postby NIX » Fri Jun 06, 2008 10:45 am

Als je op frituurvet of slaolie wil rijden zal je aan een lichte dieselmotor moeten zien te komen, zoals bijvoorbeeld uit een brommobiel. Vaak zijn dat wel 200cc motoren ofzo. En een diesel is altijd 4-takt.

Een 2-takt heeft wat minder onderdelen en mist de oliepomp die een 4-takt nodig heeft om de delen in de kop te smeren. Een 2-takt heeft als maffe eigenschap dat het mengsel eerst onder de zuiger zit bij de krukas en daarna pas de verbrandingsruimte in geperst wordt. Smeren doe je de 2-takt motor dus met in de benzine opgeloste olie. Daarom roken ze vaak en vooral als ze koud zijn. Meestal is een 2-takt wat feller, maar meestal ook alleen bij wat hogere toerentallen. Ik spreek even grofweg, voor ik door een scherprechter wordt gegrepen. Een 2-takt klinkt ook als een wesp, omdat hij elke omwenteling een verbrandingsslag maakt. Overigens wordt de versnellingsbak en koppeling bij een 2-takt wel door motorlilie gesmeerd, dus heeft ie ook olie inhet blokje zelf nodig. De krukasruimte is echter gescheiden van bak en koppeling.

Een 2-takt ombouween naar 4-takt is heel ingewikkeld. Als het hier genoemd wordt, bedoelt men meestal dat er een ander blokje onder gefrommeld wordt. Zijn verschillende topics over. Het vraagt wel wat laswerk.

Een 4-takt heeft iets gecompliceerdere techniek dan een 2-takt, maar dat hoeft geen beperking op te leveren. Het mengsel komt alleen in de verbrandingsruimte, waardoor je een stuk goedkoper tankt omdat het met pure benzine kan. Alles wordt gesmeerd door de motorolie in je blokje. Een 4takt heeft 1 verbranding per 2 omwenteingen en klint daardoor veel lager. Hij bromt veel meer. Een 4-takt heeft iets minder power dan een 2-takt, maar wel al bij lagere toerentallen. Dat is wel zo fijn bij een zwaar geval als een bakfiets. Maar de meesten rijden niet met een 50cc viertakt, maar met 70, 90 of zelfs 125cc. Dan gaat zo'n ding als een brandweer. 4-Takt is ook wat zuiniger dan een 2-takt. Afhankelijk van je gewicht en rijstijl soms zomaar anderhalf keer zo zuinig en er hoeft geen dure mengolie bij. Dus geen blauwe wolken en eigenlijk ietsje minder milieu-onvriendelijk. Verder gaat het bijna altijd over Honda blokjes als we over 4-takt praten, maar sinds een paar jaar koop je voor 200,- een chinees imitatieblokje dat niet net zo duurzaam is als een ori Honda blokje, maar eenmaal kapot gewoon door een nieuw blok vervangen kan worden. Je komt er in ieder geval een heel eind mee. Ook zijn deze blokken meestal plug and play en in diverse inhouden verkrijgbaar van 50 tot zelfs 140cc. Zo'n blokje van benzine naar diesel ombouwen daar dromen trouwens velen van, maar ik ken niemand die het voor elkaar heeft gekregen een betrouwbaar inspuitsysteem te maken en ik denk dat de vrij lichte kruk het dieselgeweld en de mega compressie van een diesel niet zonder meer kan hebben.

Om antwoord te geven over je windkapje, ik zou het er bij een bakbrommer wel opzetten. Met de bak ervoor krijgt ie het erg warm omdat ie niet lekker in de rijwind zit. Voor enkel de keuring zou ie best heel blijven, maar een flink stuk toeren gaat hoogstwaarschijnlijk in een warmloper ontaarden. Ik denk trouwens dat je wel een kapje kunt kopen of lenen als je er voor de keuring eentje nodig hebt. Ik zou er persoonlijk voor kiezen om het ori blokje (met ori kap) er voor de keuring onder te laten als die verder netjes loopt. Hoe minder gekkigheid, hoe groter de kans op een kenteken. Eenmaal voorzien van een kenteken kun je gaan knutselen wat je wil. Maar kijk eerst eens goed om je heen voor je een keuze maakt.
NIX

Next

Return to Help!