Page 1 of 1

Hydraulisch remmen + handrem

PostPosted: Fri Feb 06, 2009 11:39 am
by Brommert
Ik zat me af te vragen hoe iedereen (die met hydraulische remmen rijd) het gedaan heeft met de handrem van zijn/haar bakbrommer. Ik ga komend weekend de reminstallatie afmaken (alleen nog even nieuw menggas halen), dus dan kan ik eindelijk ook fatsoenlijk stoppen.

Maar hoe zit dat dan met de handrem? Ik zou het liefst gewoon het standaard systeem van de Apollo blijven gebruiken, maar kan het kwaad als het remsysteem een paar dagen achter elkaar op druk blijft staan? Of kan ik hem beter in een versnelling weg zetten? Al werkt dat bij mij niet in elke situatie aangezien ik een semi automaat 4takt blokje heb en je deze in zijn versnelling gewoon achteruit kan rollen.

Ik heb achter rem trommels van een Golf, dus mocht het nou "schadelijk" zijn voor het remsysteem om onder druk te blijven staan kan ik altijd nog iets knutselen met handrem kabels, al ben ik bang dat de kans vrij groot is dat die in de winter vast vriezen.

PostPosted: Fri Feb 06, 2009 1:00 pm
by NIX
Ik zou lekker de aanwezige handrem gebruiken. Wat zou er vast moeten gaan zitten? De kans dat je handremkabels vastvriezen is net zo groot als bij een gas of koppelingskabel. En in tegenstelling tot een auto is jouw mechaniek een stuk toegangkelijker. Met een tik is je handrem los. En met wat vet inde kabels de kans op bevriezen nihil.

Ik zou er niet voor kiezen om de hydrauliek permanent onder druk te zetten. Het kan, maar je handrem zoals ontworpen is een betere keuze.

PostPosted: Fri Feb 06, 2009 1:47 pm
by Xenomobile
Zekers zekers gebruik het golf handremsysteem!!
Continue druk is killing voor remcilinders en slangen, via Bart kan je te weten komen over welke drukken wij hier praten....
Waarschijnlijk komt er gewoon een hendel uit de remplaat, knoop hier op enige wijze een kabel aan... het is maar een parkeer rem, heel degelijk enzo hoeft niet..... maar is wel beter natuurlijk.
Ik heb zoals eerder gezegd ook een handbediende achterrem, dat is mijn parkeer rem ik knijp hem in en sla een beugeltje aan de remhendel om waardoor deze niet meer terug kan.... Dit is dus wel een kabelbediende rem...
mag en kan ook, werkt prima en is een wettelijk goedgekeurd systeem.
en vooral heel simpel!

PostPosted: Fri Feb 06, 2009 4:00 pm
by Brommert
Ik had inderdaad al het vermoeden dat het constant onder druk houden van het remsysteem niet heel goed kan zijn.

Xenomobile wrote:Ik heb zoals eerder gezegd ook een handbediende achterrem, dat is mijn parkeer rem ik knijp hem in en sla een beugeltje aan de remhendel om waardoor deze niet meer terug kan.... Dit is dus wel een kabelbediende rem...
mag en kan ook, werkt prima en is een wettelijk goedgekeurd systeem.
en vooral heel simpel!

Dat is misschien ook wel een idee, ik heb (als ik komend weekend alles heb aangepast) ook een hand/kabel bediende trommel achter.

Morgen misschien ook maar eens langs de sloop om te kijken of ze een setje Golf handrem kabels hebben, die passen in ieder geval plug and play op de trommels. Kijken wat ik daarmee kan beunen.

PostPosted: Sun Feb 08, 2009 12:59 am
by Bart
Ik gebruik al die tijd nog de 1e versnelling (en de koppeling als 'uit-knop...) :oops:
In schotland heb je heuvels en bergen, toen had ik een sleuteltje tussen het stukje van de rechter stuurhendel bediende achterrem geplaatst als verankering. dus zoiets als Wout heeft, i suppose.

Dat werkt ook prima. ik heb de remmen van seat marabellie, en hebben een heveltje die uit de ankerplaat komt, die als handrem dienst heeft gedaan. nog geen zin in gehad om daar iets op te lassen.

Overigens lijkt het me een handig iets om een soort van 'kabelspannings-verdeler' te maken erop, dat links en rechts onder evenveel kracht staan.
Dat kan je simpel doen met een soort 'tuimelbalkje' trek in het midden, bevestig de remkabels aan de 2 uiteinden.

Groet! Bart

PostPosted: Sun Feb 08, 2009 1:28 pm
by belgobak
hi

moest je nu een kabel aan de twee remmen doen,
met een rolletje in de midden, die dan weer door een kabel getrokken wordt, of een as
systeem r25 dacht ik, makkelijk en je remmen zijn altijd gelijk gespannen
misschien kun je zo makkelijk de originele handrem gebruiken, alsje voldoende slag hebt tenminste

ging ik zelf proberen op een bakfiets, omdat ik twee handremmen niet handig vindt

het systeem wat bart hierboven beschrijft, is niet mis , tenminste als je een voorwarrde in acht neemt
namelijk, je moet een vaste en een verstelbare stang/ kabel gebruiken zodat je de remmen kunt afstellen op elkaar
meer niet, heb ik ook proefsgewijs ondervonden
als handrem steekt het niet zo heel nauw, maar als je ermee gat remmen
durft ie helemaal scheef te trekken
en da's creepy!!

groeten belgobak

PostPosted: Sun Feb 08, 2009 3:03 pm
by Brommert
belgobak wrote:het systeem wat bart hierboven beschrijft, is niet mis , tenminste als je een voorwarrde in acht neemt
namelijk, je moet een vaste en een verstelbare stang/ kabel gebruiken zodat je de remmen kunt afstellen op elkaar
meer niet, heb ik ook proefsgewijs ondervonden
als handrem steekt het niet zo heel nauw, maar als je ermee gat remmen
durft ie helemaal scheef te trekken
en da's creepy!!

Het is ook niet de bedoeling dat ik er mee ga remmen, doet Bart ook niet trouwens, het remmen gebeurd hydraulisch. Dus gewoon met een hoofd rem cilinder en de cilinders in de wielen. Ik moet alleen een handrem hebben zodat ik ook de mogelijkheid heb de bakbrommer op een helling te parkeren.

Dat scheef trekken is juist de reden dat ik overgestapt ben naar hydraulisch, plus het feit dat het een stuk beter en harder remt.