Hoofdremcilinder

Voor vragen om hulp of ideeen bij bouwen en ophalen van je bakbrommer.

Hoofdremcilinder

Postby Brommert » Mon Mar 30, 2009 5:13 pm

Ik rijd nu een tijdje hydraulisch geremd, het remt prima maar niet zo goed als ik had verwacht/gehoopt. Ik heb Golf 1 trommels, en een 22mm Kever enkelkrings hoofdremcilinder. 2 aansluitingen daarvan heb ik afgedopt, en 1 met een remleiding naar voren gelegd, daar een t stukje naar de trommels. Het systeem is goed ontlucht en lekt nergens. De trommels zijn gewoon glad, de remschoenen hebben meer dan genoeg voering en de wiel rem cilinders zijn goed gangbaar.

Zou het wat uitmaken als ik een hoofdremcilinder gebruik met een kleinere diameter?
Last edited by Brommert on Tue Mar 31, 2009 10:12 am, edited 1 time in total.
Ducktape is like The Force... it has a Light side and a Dark side, and keeps the universe together!

Image
Brommert
 
Posts: 114
Joined: Sat Jun 09, 2007 3:55 pm
Location: Tilburg

Postby knorrepot » Mon Mar 30, 2009 8:00 pm

je bedoelt dat je nog best hard moet trappen voordat je veel remkracht hebt?

Er van uitgaande dat je remvoeringen/trommels niet vet zijn ofzo, kan je inderdaad proberen een kleinere hoofdremcilinder te vinden.

Gebruik je de originele remstang van een apollo? Die is lekker vertragend van zichzelf en de positie ("diep vs. ondiep" remmen) bepaald volgens mij ook de beleving van hard of zacht trappen.

Zijn er, passend op jouw golf 1 ankerplaten, misschien voor verschillende typen vw wielremcilinders te verkrijgen? (verschillende diam?) dan is dit een kwestie van omwisselen en hoef je niet te slijpen/lassen/ aan te passen.
knorrepot
 
Posts: 335
Joined: Thu Feb 07, 2008 10:03 pm
Location: Zaandam

Postby Brommert » Mon Mar 30, 2009 9:46 pm

Ja, ik moet behoorlijk stevig op het pedaal duwen om een fatsoenlijke remvertraging te krijgen, de slag die ik met het pedaal kan maken is ook extreem kort. De trommels zijn gewoon schoon en niet vet. Of er andere wielremcilinders zijn voor Golf ankerplaten weet ik niet. Ik gebruik gewoon de standaard Apollo rem stang en pedaal.

Ik heb na wat googlen wel gevonden dat een 22mm hoofdremcilinder aanbevolen word als je op alle 4 de wielen van je Kever schrijfremmen heb gemonteerd, omdat je met zo'n cilinder met een kortere slag meer vloeistof verplaatst. Dus mijn gok is dat ik met een standaard 17mm cilinder misschien wel makkelijker meer druk op kan bouwen, wel met een langere slag van het pedaal waarschijnlijk.

Maar heeft een 17mm Kever enkelkrings hoofdremcilinder de zelfde montage gaten als de 22mm versie? Want ik heb eigenlijk weinig zin om weer een hele andere bevestiging te moeten lassen. NIX weet jij dat misschien?
Ducktape is like The Force... it has a Light side and a Dark side, and keeps the universe together!

Image
Brommert
 
Posts: 114
Joined: Sat Jun 09, 2007 3:55 pm
Location: Tilburg

Postby NIX » Tue Mar 31, 2009 10:21 am

Bij mijn weten is die precies hetzelfde. In 1-krings en 2-krings pompen zit ook geen verschil. Ik heb bij mijn kever gewoon een 2-krings gemonteerd toen de ori enkelkrings doodging. Volgens mij zijn zelfs de afstanden in moderne en bekrachtigde VW rempompen nog steeds hetzelfde. Maar kun je niet beter een extra gat boren voor meer moment? Dus in de hevel op de rempook een gat meer richting de as maken? Dan is de vertraging groter, en de slag van het pedaal ook. Wel zorgen dat je as stevig is en je pedaal ook. Of was ie bij jouw laatst afgebroken?
NIX
 
Posts: 286
Joined: Mon Feb 11, 2008 4:18 pm

Postby Brommert » Tue Mar 31, 2009 11:13 am

Ik denk dat ik dan maar op zoek ga naar een 17mm hoofdremcilinder, die zijn geloof ik als B kwaliteit (wat ook gewoon goed is volgens Paruzzi) niet zo duur. Moet ik alleen nog een bevestiging maken voor het remvloeistof reservoir, want bij de cilinder die ik nu heb zit dat reservoir rechtstreeks op de cilinder geschroefd.

De remstang meer richting de as verplaatsen voor meer moment gaat hem niet worden denk ik, die zit er nu al erg dicht bij.

En ja, bij mij was dat pedaal laatst afgebroken (alweer een half jaar geleden geloof ik), heel de as was uit het frame gescheurd. Maar dat is nu wel stevig hoor, ik heb een plaatje staal gepakt, 5mm geloof ik. daar een gat in geboord, de as er doorheen gestoken en aan de voor en achterkant vast gelast. Toen dat plaatje met de as gepakt en die tegen het frame gelast. Dus dat breekt echt niet meer af.
Ducktape is like The Force... it has a Light side and a Dark side, and keeps the universe together!

Image
Brommert
 
Posts: 114
Joined: Sat Jun 09, 2007 3:55 pm
Location: Tilburg

Postby NIX » Tue Mar 31, 2009 1:55 pm

Dat rempotje moet je zo kunnen overzetten. Zit gewoon in een rubber gedrukt.
NIX
 
Posts: 286
Joined: Mon Feb 11, 2008 4:18 pm

Postby Brommert » Tue Mar 31, 2009 2:01 pm

De hoofdremcilinder die ik nu heb heeft schroefdraad, en het remvloeistof potje ook. Dus dat gaat niet passen.
Ducktape is like The Force... it has a Light side and a Dark side, and keeps the universe together!

Image
Brommert
 
Posts: 114
Joined: Sat Jun 09, 2007 3:55 pm
Location: Tilburg

Postby Bart » Tue Mar 31, 2009 10:05 pm

Praktisch kun je beter voor een kleinere diameter gaan, want dan wordt de kracht op de rempedaal as minder, en die as heeft daardoor dan ook minder slijtage/ weerstand.

Dus kleinere diameter is beter.

Bart
Bart
 
Posts: 238
Joined: Tue May 27, 2008 11:29 pm
Location: Werkplaats.

Postby knorrepot » Wed Apr 01, 2009 9:56 am

zal veel schelen denk ik, die 22 of 17 mm!
knorrepot
 
Posts: 335
Joined: Thu Feb 07, 2008 10:03 pm
Location: Zaandam

Postby Bart » Fri Apr 03, 2009 1:22 am

Om precies te zijn:

(22/2)² * pi = a1
a1 = 380.13

(17/2)² * pi = a2
a2 = 226.98

F= ....Newton
P=F/a

p1 = ....N/mm²
p2 =.....N/mm²
Bart
 
Posts: 238
Joined: Tue May 27, 2008 11:29 pm
Location: Werkplaats.

Next

Return to Help!

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests

cron