Ophangen Blok

Voor vragen om hulp of ideeen bij bouwen en ophalen van je bakbrommer.

Ophangen Blok

Postby steckelfisch » Thu Apr 02, 2009 10:27 am

Hoi,

ik heb wat vraagjes over het ophangen van een 4-takt blok.

De bevestigings doorvoeren achter en boven op het blok
zijn wat uitgelubberd.

Dat betekent dat een M8 er wel helemaak door heen kan
(maar dat zit wat ruim) en dat een M10 er van beide kanten
maar een centimeter of 2 a 3 in kan.

Ik zie 2 opties:
- de boel uitvijlen tot een M10 bout er helemaal doorheen kan.
- in ieder gat een M10 bout (dus 4 in totaal) en aandraaien tot het
klem zit. (maar dan zit er in essentie een gebroken bout in)

Is een van beide opties te prefereren? of is er nog een derde
mogelijkheid? (M8 er losjes inhangen lijkt me nix)

foto's van hoe de boel er nu bij staat:
(3Mb+ per stuk)
http://dl.getdropbox.com/u/350725/bakbr ... C00427.JPG
http://dl.getdropbox.com/u/350725/bakbr ... C00428.JPG
http://dl.getdropbox.com/u/350725/bakbr ... C00425.JPG

Let niet op wat minderwaardige laswerk.
Dat is geen blijvend iets.
Last edited by steckelfisch on Thu Apr 02, 2009 11:17 am, edited 2 times in total.
steckelfisch
 
Posts: 282
Joined: Mon May 21, 2007 6:15 pm
Location: Groningen

Postby irmin » Thu Apr 02, 2009 10:39 am

wil je M10 doe het dan met de boormachine, scheelt een hoop vijlwerk.

Maar ik zou er niet aan beginnen. Dit kan prima met M8. Als je het stevig vastklemt in de ophanging gaat dat blok nergens naar toe. Zo zien die dingen er bijna altijd uit.
irmin
 
Posts: 471
Joined: Tue May 17, 2005 6:03 pm

Postby Giel » Thu Apr 02, 2009 11:59 am

De eerste optie zou ik niet doen als je veel materiaal weg moet halen. Als het straks breekt is het stuk :)
De tweede optie lijkt me ook niet alles. Wil je dan een schroefdraad in je blok tappen?

Kan je de ruimte tussen een M8 en je blok niet opvullen met wat rubber? Dat vangt dan meteen wat trillingen op als je het ook op de kopse kanten maakt.

grt
Giel
 
Posts: 103
Joined: Thu Sep 08, 2005 9:49 pm

Postby steckelfisch » Thu Apr 02, 2009 12:46 pm

Giel wrote:De eerste optie zou ik niet doen als je veel materiaal weg moet halen. Als het straks breekt is het stuk :)
De tweede optie lijkt me ook niet alles. Wil je dan een schroefdraad in je blok tappen?

Kan je de ruimte tussen een M8 en je blok niet opvullen met wat rubber? Dat vangt dan meteen wat trillingen op als je het ook op de kopse kanten maakt.

grt


Ik had gedacht aan een schroefdraad in de houder. (4 a 5 mm dik staal)
En dan een M10 bout waar de punt wat taps is bijgeslepen.

Er zit in het gat in het blok iets wat lijkt op schroef draad, maar dat lijkt er wat met geweld ingedraaid.

Ik zal eens kijken of het rubber van een fiets-binnenband enig soelaas biedt in combinatie met M8
steckelfisch
 
Posts: 282
Joined: Mon May 21, 2007 6:15 pm
Location: Groningen

Postby irmin » Thu Apr 02, 2009 6:18 pm

steckelfisch wrote:
Ik had gedacht aan een schroefdraad in de houder. (4 a 5 mm dik staal)
En dan een M10 bout waar de punt wat taps is bijgeslepen.


Ik zal eens kijken of het rubber van een fiets-binnenband enig soelaas biedt in combinatie met M8


M8 bout gebruiken, fietsband is niet nodig, maar mag natuurlijk wel als je dat graag wil.

Twee halve bouten van beide kanten moet je niet doen. De term "blokophanging" is misleidend. Het zou beter "blokklemming" kunnen heten. Het blok moet nl. in het frame geklemd worden. Daarom gebruik je 1 lange bout. Het blok hangt niet maar wat te hangen op de bout.

Anders dan bij een auto dus, waar het blok wel op rubbers ligt.
irmin
 
Posts: 471
Joined: Tue May 17, 2005 6:03 pm

Postby knorrepot » Thu Apr 02, 2009 8:02 pm

als je de losse m10 bouten gebruikt, dan staat er dus een kracht op die gaten in het blok die naar buiten drukt, dat gaat scheuren. Zelf heb ik 2 x m8 gebruikt, maar toen die iets losgetrild waren is het blok gaan klapperen (bij gas erop en gas los) en toen is het blok gescheurd rond het onderste gat. Olie op straat, ellende.

Mischien kun je ook de gaten gebruiken die je nu gebruikt, die 4 m8en aan de onderkant van je blok, of je moet natuurlijk gewoon zorgen dat je blok goed vastzit met die twee horizontale m8en
knorrepot
 
Posts: 335
Joined: Thu Feb 07, 2008 10:03 pm
Location: Zaandam

m8

Postby Xenomobile » Thu Apr 02, 2009 9:04 pm

Gewoon M8 en inklemmen idd, je zult zien dat het ook best fijn is dat de gaten in het blok wat groter zijn, want het exact positioneren van de gaten in de motorophanging (overeenkomstig met die van het blok) is ook nog best een opgave.... wees blij met een beetje speelruimte. Ik zet de ophangbeugels altijd al met de bouten op het blok, blok met beugels in het frame plaatsen en dan hecht ik ze op het frame, daarna blok eruit (als dat nog kan, met zo weinig ruimte voor de cilinder....) en aflassen.
Wel eerst een achterbrug en wiel plaatsen voor de uitlijning van de ketting!
Ik vind ook dat je spannend weinig ruimte voor de cilinder hebt en zie dat het blok nog wel een centimeter of twee naar achter kan.... Pak die ruimte, die heb je vaak nodig om het blok te kunnen plaatsen/verwijderen.
Xenomobile (?<pi>),
Wout Rockx.
User avatar
Xenomobile
 
Posts: 314
Joined: Mon Feb 21, 2005 12:17 am
Location: rotterdam

Re: m8

Postby steckelfisch » Fri Apr 03, 2009 11:31 am

Xenomobile wrote:Wel eerst een achterbrug en wiel plaatsen voor de uitlijning van de ketting!
Ik vind ook dat je spannend weinig ruimte voor de cilinder hebt en zie dat het blok nog wel een centimeter of twee naar achter kan.... Pak die ruimte, die heb je vaak nodig om het blok te kunnen plaatsen/verwijderen.


Die ruimte achter pakken lag nog wel in de planning ja. Er moet daarvoor
wat van dat grondplaatje verwijderd worden, maar dat moet dan maar.

De achterbrug ligt nog in stukjes:
http://dl.getdropbox.com/u/350725/bakbr ... C00421.JPG
http://dl.getdropbox.com/u/350725/bakbr ... C00423.JPG

Dat in elkaar zetten is inderdaad stap 'nu'.

Ik had eerst de indruk (niet goed meten, is niet goed weten) dat de
bevestigings punten boven op het blok mooi in de middellijn
lijn lagen, gelijk de 4 gaten waar ze nu op rusten. Maar dat
scheelt een centimeter. Nu het blok op de voet gemonteerd is, lijkt
de uitlijn tussen voor en acchter tandwiel wel in orde. (op het zicht)
maar daar ga ik maar niet op varen.
steckelfisch
 
Posts: 282
Joined: Mon May 21, 2007 6:15 pm
Location: Groningen

Postby Bart » Fri Apr 03, 2009 1:12 pm

Als je 't doet zoals ik met m'n bak gedaan heb, dus aan de bovenkant een tussen-ophanging maken, dan kun je in de toekomst het blok er zo uit 'tillen' zonder verder te lopen prutsen.

Ik heb M8 er doorheen. eerst reed ik ook met rubbers in het blok, maar daardoor had het blok juist de ruimte om te gaan trillen, waardoor de blokbouten steeds bleven breken (en dan geen gamma bouten, maar gewoon de sterkste: 12.9 kwaliteit. knapte gewoon af, steeds weer.

Toen heb ik die rubbers vervangen door een stalen bus die ik in het aluminium heb vast gelijmd (ja, dat gaat een probleem worden als ik m'n blok ooit wil openmaken... als ik dat al wil)
Daardoor zit ie nu strak in het frame, en trilt hij minder. Ook de bak trilt er minder door zelfs.
Maar zelfs met dat was er laatst weer een keer zo'n bout gebroken. Ik denk dat er toch maar een keer M10 in komt voor de betrouwbaarheid.

Moet ik wel zeggen: ik rijd met een zware bak, met 124cc motortje erin.

Bart
Bart
 
Posts: 238
Joined: Tue May 27, 2008 11:29 pm
Location: Werkplaats.

Postby Brommert » Fri Apr 03, 2009 5:32 pm

Mag ik vragen waarom je het blok op een soort slede hebt staan?

Ik rijd zelf ook met 4takt, en ik heb de achterste blokbout en de gaten voor de steppenbalk gebruikt om het blok te bevestigen. Dit heeft Bart Beekhuizen zo voor mij gemaakt, die rijd zelf ook met zo'n bevestiging.

Ik kan het dit weekend wel even een foto'tje van maken.
Ducktape is like The Force... it has a Light side and a Dark side, and keeps the universe together!

Image
Brommert
 
Posts: 114
Joined: Sat Jun 09, 2007 3:55 pm
Location: Tilburg

Next

Return to Help!

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests

cron