Helmplicht

Voor vragen om hulp of ideeen bij bouwen en ophalen van je bakbrommer.

Helmplicht

Postby Lukart » Tue May 19, 2009 3:34 pm

hoi allemaal. Ik heb een vraag over de nieuwe wet die sinds 1 mei van kracht is over de helmplicht. Ik ben net aangehouden en de agente vertelde mij dat er een nieuwe wet is die mij verplicht ook op een bakbrommer een helm te dragen. Is dit waar of moet ik gewoon lekker vrij doorrijden?
Lukart

Postby irmin » Tue May 19, 2009 7:53 pm

Ik heb dit gevonden op de site van postbus51:

Wanneer moet ik een helm dragen?

Als bestuurder of passagier van een bromfiets, motorfiets, open brommobiel zonder gordels of driewielig motorvoertuig (bijvoorbeeld een trike of quad) bent u verplicht een goedgekeurde helm te dragen. De helm moet goed passen en met een sluiting op een goede manier op uw hoofd bevestigd zijn.

Uitzonderingen helmdraagplicht

Een overzicht met uitzonderingen voor de helmdraagplicht vindt u in artikel 60 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990).

En 1 van die uitzonderingen betreft nog steeds bakbrommers, voorzover ik kan nagaan. Ik ga dus geen helm op zetten.
irmin

Alhier lees ik

Postby Xenomobile » Tue May 19, 2009 8:35 pm

Ik krijg naar enig zoekwerk het volgende:

Verkeer: voor wie geldt de helmplicht?
‘Na het lezen van het artikel over nieuwe verkeersregels, snap ik het even niet meer. Een helm is nu verplicht voor bestuurders van een brommobiel, net als voor elke andere bromfiets. Volgens de wet vallen alle snorfietsen, bromscooters en brommobielen onder de definitie van bromfiets. Dus voor een snorfiets moet je ook een helm dragen, omdat deze onder de categorie ‘bromfiets’ valt?’

Ik heb een vraag
Stel hier uw vraag en bel daarna met JuroFoon voor advies
Uw vraag...

m v
Gratis juridische nieuwsbrief

Antwoord:

Daar lijkt het wel op, maar dat is niet het geval. Hoewel er een heleboel soorten voertuigen onder het begrip ‘bromfiets’ vallen, gelden niet voor elk type voertuig dezelfde helmregels. Het onderscheid heeft te maken met de snelheid van het voertuig. Grof gezegd, als het voertuig niet harder kan dan 25 km/u, dan geldt geen helmplicht. Bestuurders en passagiers van een bromfiets met een maximum constructiesnelheid van meer dan 25 km/uur moeten dus een helm dragen. De maximum constructiesnelheid is de snelheid die een voertuig technisch gezien maximaal kan halen (in vergelijking bijvoorbeeld met de wettelijke maximum snelheid).

Bromfiets
Volgens de wet vallen alle snorfietsen, bromscooters, brommobielen en fietsen met hulpmotor onder de definitie van bromfiets. Ook voertuigen zoals de brombakfiets, de ijscobrommer, de melkkar en de bromfietsquad vallen hieronder.

Helmplicht
Voor de meeste genoemde voertuigen geldt een helmplicht voor bestuurders en passagiers. Het gaat om de volgende voertuigen: bromfiets, brommobielen zonder gesloten carrosserie, motorfiets en driewielige motorvoertuigen (zonder gesloten carrosserie of autogordels). De sluiting moet overigens wel worden gebruikt, anders staat dit gelijk met het niet dragen van de helm.

Geen helmplicht
Het is niet verplicht om een helm te dragen als je rijdt op:

* een snorfiets;
* een brombakfiets (daaronder begrepen ijscokarren en dergelijke);
* een motorfiets met een veiligheidscel en autogordels;
* een brommobiel met gesloten carrosserie; of
* een driewielig motorvoertuig voorzien van autogordels (of gesloten carrosserie).

Voor informatie over bijzondere voertuigen als de quad, trike en motorstep, kijk op de site van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat.

Lees ook: Nieuwe verkeersregels sinds 1 mei 2009

Bron: Ministerie van Verkeer en Waterstaat

We staan dus nog steeds in de uitzonderingen.... Fijn dat we nu dus weer 2 jaar worden lastig gevallen door agenten die het weer niet meer weten....
Dacht net dat ik er nu wel weer van af was, na twee jaar lang uitdelen van wetsartikelen aan agenten die niet goed hebben gelezen.... Daar gaan we weer!!!!
Het gaat volgens mij vooral om het volgende: De wet is in gevoerd voor brommobielen zonden gesloten carosserie.... Een brommobiel wordt beschreven als een bromfiets die erg veel lijkt op een kleine auto....
Baqkbrommers zijn absoluut geen brommobielen en lijken al helemaal niet op kleine auto's, en zijn dus wederom uitgezonderd....

GEEN HELM DUS!! Maar het zal wel weer een hoop gezeik opleveren!
Xenomobile (?<pi>),
Wout Rockx.
Xenomobile

Postby Lukart » Tue May 19, 2009 9:52 pm

Irmin en Wout,

Bedankt voor de snelle reacties. Kan ik toch weer lekker vrij en blij rijden zonder een helm. Ik ga denk ik wel de wetsartikelen op zak dragen.

Groet,
Lukas
Lukart

Postby Harry Huizing » Wed May 20, 2009 12:35 am

moet je in Duitsland ook een helm op hebben :?:
Image
rechtsaf , linksaf , bovenlangs en onderdoor , op de bakbrommer gààáán we er weer voor
Harry Huizing

Postby Xenomobile » Wed May 20, 2009 9:41 am

Jazeker, net als belgie, luxemburg en frankrijk.... Eigenlijk overal behalve in Engeland.... 3x raden waar Cliquo en ik dit jaar onze monstertocht naar toe leiden.....
Xenomobile (?<pi>),
Wout Rockx.
Xenomobile

Postby Harry Huizing » Wed May 20, 2009 10:44 am

Texel
Image
rechtsaf , linksaf , bovenlangs en onderdoor , op de bakbrommer gààáán we er weer voor
Harry Huizing

Postby belgobak » Wed May 20, 2009 6:48 pm

hi

en dat in een verenigd europa
wij belgen zijn waarschijnlijk de laatsten zonder nummerplaat aan de brommers, voorlopig
moest ik ooit es naar NL komen met de brom
dan mag m'n helm af, maar hang ik beter de verzekeringspapieren aan m'n polyester bak
in sluis/cadzand enzo. zag ik er met een B op de achterkant
kwestie van geen gezeik te hebben zeker's
of nederlanders zonder verzekering!?

groete, belgobak
bakbrommer twee in de verrijzenis!!
ciao porter, gemotoriseerd plaatwerk
belgobak

Postby andor » Mon Apr 19, 2010 9:10 am

ben laatst ook weer aangehouden voor het niet dragen van een helm.
heb er 3 jaar geen last meer van gehad.(toen hadden ze wel een briefje langs alle colega's gestuurd waarop stond dat ik op zo'n ding zonder helm mocht rijden)
de agent zou me nog terug bellen over hoe het nou wel of niet zat.
laat alleen nix meer van zich horen :oops: .
flauw hoor zal wel slecht tegen zijn velies kunnen denk ik.
andor

Return to Help!