by Xenomobile » Tue May 19, 2009 8:35 pm
Ik krijg naar enig zoekwerk het volgende:
Verkeer: voor wie geldt de helmplicht?
‘Na het lezen van het artikel over nieuwe verkeersregels, snap ik het even niet meer. Een helm is nu verplicht voor bestuurders van een brommobiel, net als voor elke andere bromfiets. Volgens de wet vallen alle snorfietsen, bromscooters en brommobielen onder de definitie van bromfiets. Dus voor een snorfiets moet je ook een helm dragen, omdat deze onder de categorie ‘bromfiets’ valt?’
Ik heb een vraag
Stel hier uw vraag en bel daarna met JuroFoon voor advies
Uw vraag...
m v
Gratis juridische nieuwsbrief
Antwoord:
Daar lijkt het wel op, maar dat is niet het geval. Hoewel er een heleboel soorten voertuigen onder het begrip ‘bromfiets’ vallen, gelden niet voor elk type voertuig dezelfde helmregels. Het onderscheid heeft te maken met de snelheid van het voertuig. Grof gezegd, als het voertuig niet harder kan dan 25 km/u, dan geldt geen helmplicht. Bestuurders en passagiers van een bromfiets met een maximum constructiesnelheid van meer dan 25 km/uur moeten dus een helm dragen. De maximum constructiesnelheid is de snelheid die een voertuig technisch gezien maximaal kan halen (in vergelijking bijvoorbeeld met de wettelijke maximum snelheid).
Bromfiets
Volgens de wet vallen alle snorfietsen, bromscooters, brommobielen en fietsen met hulpmotor onder de definitie van bromfiets. Ook voertuigen zoals de brombakfiets, de ijscobrommer, de melkkar en de bromfietsquad vallen hieronder.
Helmplicht
Voor de meeste genoemde voertuigen geldt een helmplicht voor bestuurders en passagiers. Het gaat om de volgende voertuigen: bromfiets, brommobielen zonder gesloten carrosserie, motorfiets en driewielige motorvoertuigen (zonder gesloten carrosserie of autogordels). De sluiting moet overigens wel worden gebruikt, anders staat dit gelijk met het niet dragen van de helm.
Geen helmplicht
Het is niet verplicht om een helm te dragen als je rijdt op:
* een snorfiets;
* een brombakfiets (daaronder begrepen ijscokarren en dergelijke);
* een motorfiets met een veiligheidscel en autogordels;
* een brommobiel met gesloten carrosserie; of
* een driewielig motorvoertuig voorzien van autogordels (of gesloten carrosserie).
Voor informatie over bijzondere voertuigen als de quad, trike en motorstep, kijk op de site van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat.
Lees ook: Nieuwe verkeersregels sinds 1 mei 2009
Bron: Ministerie van Verkeer en Waterstaat
We staan dus nog steeds in de uitzonderingen.... Fijn dat we nu dus weer 2 jaar worden lastig gevallen door agenten die het weer niet meer weten....
Dacht net dat ik er nu wel weer van af was, na twee jaar lang uitdelen van wetsartikelen aan agenten die niet goed hebben gelezen.... Daar gaan we weer!!!!
Het gaat volgens mij vooral om het volgende: De wet is in gevoerd voor brommobielen zonden gesloten carosserie.... Een brommobiel wordt beschreven als een bromfiets die erg veel lijkt op een kleine auto....
Baqkbrommers zijn absoluut geen brommobielen en lijken al helemaal niet op kleine auto's, en zijn dus wederom uitgezonderd....
GEEN HELM DUS!! Maar het zal wel weer een hoop gezeik opleveren!
Xenomobile (?<pi>),
Wout Rockx.