ik wil een bakbrommer gaan maken

Voor vragen om hulp of ideeen bij bouwen en ophalen van je bakbrommer.

ik wil een bakbrommer gaan maken

Postby max » Tue Jun 09, 2009 7:53 pm

hallo mensen.

Ik wil van de zomer een bakbrommer kopen/verbouwen/maken, en nu komt het:

Ik wil hem het liefste zoveel mogelijk zelf maken, voor meerdere redenen waaronder dat ik dan ook goed snap hoe hij in elkaar steekt, omdat het me gewoon tof lijkt, en omdat ik dan weet dat hij goed is gemaakt.

Ik wou hem vanaf 0 opbouwen en nummers etc er voor aanvragen, maar nummertjes krijgen is nogal lastig.
Dus mijn nieuwe plan is om een oude bakbrommer aan te schaffen met een nummertje en die over te zetten op de unit die ik zelf ga maken.
(of om een fatsoenlijke bakbrommer te kopen en die om te bouwen).

Maar goed, de reden waarom ik hier ben.

Ik maak hem samen met iemand die veel technische kennis heeft (zelf ben ik de onhandigste ook niet) dus dat zit wel snor, maar geen van ons heeft ooit een bakbrommer gemaakt.
Dus we weten niet goed waar we op moeten letten.

Zijn er dingen waar jullie tegenaan zijn gelopen, waar wij op moeten letten?

Ik heb begrepen dat veel onderdelen vervangen worden met veel voorkomende onderdelen van de autosloop, schijfremmen etc.
Welke onderdelen zijn echte aanraders?

Voor het motor blok heb ik me laten vertellen dat er een bepaald Honda blok is dat helemaal te gek zou zijn, maar "for the life of me" ik kan me niet meer herinneren welke dat is, weet iemand misschien welke blok diegene bedoelde? het was een 4takt blok wat heel zuinig reed, maar eigenlijk iets te lang was voor een standaard frame dus je moest het frame iets verlengen.

Heeft er iemand ervaring met de nummers van een geschouwd bakbrommer overzetten op een nieuwe bak?
Wordt het überhaupt gedaan?
Zijn er hier ook dingen bij die ik absoluut wel of niet moet doen?

Ik heb waarschijnlijk nog wel meer vragen die ik over de komende periode zal gaan stellen, maar dit is alles wat ik me nu kan bedenken :P

cheers,
max

ps, als iemand nog een geschouwd frame te koop heeft staan, hoor ik het graag :)
max
 
Posts: 52
Joined: Sun Jun 07, 2009 8:27 pm
Location: amsterdam

Postby knorrepot » Tue Jun 09, 2009 8:48 pm

kijk anders even bij het topic " Wat is de hydraulische voorremmen top 3?" in "help"
Ben
knorrepot
 
Posts: 335
Joined: Thu Feb 07, 2008 10:03 pm
Location: Zaandam

Postby knorrepot » Tue Jun 09, 2009 8:55 pm

die hele map "frame O.S." is trouwens ook nog steeds leuk...
Ben
knorrepot
 
Posts: 335
Joined: Thu Feb 07, 2008 10:03 pm
Location: Zaandam

Postby Brommert » Wed Jun 10, 2009 10:48 am

En kijk HIER ook even, een helemaal zelf gebouwde bakbrommer van Bart. Ook met 4takt blok.

Zelf rijd ik ook met 4takt, zo'n imitatie Honda 110cc pitbike blok, lekker goedkoop en rijd prima. Het mooie van die 4takt blokken is dat ze allemaal dezelfde ophanging hebben, dus als je eenmaal de ophanging hebt gemaakt kun je er alles onder stoppen, imitatie, semi automaat of handkoppeling, origineel Honda (bijvoorbeeld SS50, CD50, C50, C70, C90), alles past. De imitatie blokken gaan zelfs al tot de 160cc. Maar de 110 en 125cc varianten zijn meestal het goedkoopst.
Ducktape is like The Force... it has a Light side and a Dark side, and keeps the universe together!

Image
Brommert
 
Posts: 114
Joined: Sat Jun 09, 2007 3:55 pm
Location: Tilburg

Postby bert » Wed Jun 10, 2009 9:49 pm

Hoi Max, misschien is dit wat voor je. De stuurinrichting, veren en alle andere moeilijke dingen zitten er zo te zien op, de rest kan je eraf zagen en zelf iets leukers aanbakken.
[url]
http://www.speurders.nl/overzicht/motor ... t_index=45[/url]
Succes!
bert
 
Posts: 83
Joined: Thu Apr 12, 2007 10:25 am

Postby zundaap » Wed Jun 10, 2009 10:39 pm

moet je et wel meteen echt goed bouwen en niet van die lompe constructie's van 500 kilo
doe zo als ik en dan meteen maken dat je gewoon relax 100 kmp kan zoals een auto en kei hard een hoek om kan en dat i nog steeds 90 kilo weegt


ImageImage
ImageImage
User avatar
zundaap
 
Posts: 96
Joined: Mon Oct 15, 2007 7:12 pm
Location: dieren

Postby max » Thu Jun 11, 2009 1:03 am

bedankt voor alle reacties!
het heeft zeker geholpen, toch best handig om oude topics te lezen :P

Hahaha vette bak man, maar die van mij moet wel "street legal" zijn. Ik woon in enschede, en ik heb hier in 1 jaar maar 1x een bakbrommer gezien, ik heb zo het gevoel dat oom agent mij hier nogal eens gaat staande houden.

snelheid is niet mijn hoogste prioriteit (maar hij moet natuurlijk niet langzamer gaan dan mag). Ik wil hem ook voornamelijk gebruiken om ook daadwerkelijk spullen mee te vervoeren, met name staal, dus stevigheid en kracht staan op nr1.

@ bert, bedankt voor de tip, maar het gaat me vooral om de nummertjes.
Hoe heb je hem gevonden? ik vind nergens iets als ik zoek op bakbrommer of brommer, op welke termen zoek je?
max
 
Posts: 52
Joined: Sun Jun 07, 2009 8:27 pm
Location: amsterdam

Postby NIX » Thu Jun 11, 2009 12:48 pm

Niet om saai te doen, maar koop een gekentekend Apollo project en bouw dat naar je zin op. Daar kom je een heel eind (zo niet het verst) mee. Die dingen zijn zo stevig, die krijg je amper kapot. Even daargelaten wat Bart B. tijdens zijn speurtocht naar materiaalgrenzen met de zijne uithaalt. En dat ding rijdt ook nog steeds, ik denk zelfs het meest van iedereen, hier. Wat Bart S. heeft gedaan is uniek en ik denk dat we er allemaal natte dromen van krijgen, maar dat het bij dromen blijft.
NIX
 
Posts: 286
Joined: Mon Feb 11, 2008 4:18 pm

Postby zundaap » Thu Jun 11, 2009 5:23 pm

maar apollo's rijden kut.. boven de 50/60 slingerese allekanten op tenzij ze volgeladen zijn maar dan wil die geen hoek meer om

en die van mij heeft trouwens gewoon een kentken en is verzekert
User avatar
zundaap
 
Posts: 96
Joined: Mon Oct 15, 2007 7:12 pm
Location: dieren

Postby knorrepot » Thu Jun 11, 2009 10:04 pm

maar je kunt natuurlijk van alles bouwen vanuit een apollo. Dan heb je al een kenteken, en al gebruik je alleen de hoofdbalk, en hier en daar een spulletje, dan kun je verder erg creatief zijn en een voorwielophanging bouwen zoals jij dat hebt gedaan. Hoe heb jij hem op kenteken gekregen dan? Volledig als nieuw concept laten keuren? is dat erg kostbaar?
Ben
knorrepot
 
Posts: 335
Joined: Thu Feb 07, 2008 10:03 pm
Location: Zaandam

Next

Return to Help!

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 8 guests

cron