vraag elektra apollo gazelle

Voor vragen om hulp of ideeen bij bouwen en ophalen van je bakbrommer.

vraag elektra apollo gazelle

Postby bassass » Sat Jul 11, 2009 10:05 pm

hallo ik heb zeker een stomme vraag, ik ben niewbie en ik ken de technische taal niet goed, maar ik moet met de bakbrommer dinsdag voor de keuring naar de rwd en ik weet een ding niet.

mijn schakelaar was verroest en ik heb een nieuwe gekocht ik weet hoe ik de licht wil aansluiten maar ik weet niet hoe ik de knopje voor het uitzetten van de motor moet aansluiten??? de elektra was niet angesloten toen hem kreeg en tot nu lest mijn schema zo:

ik heb een originele minarelli blok dat een rood(voltage +) en een zwart(massa -) heft,
+ brug ik naar de dinamo dat terug naar de boeji van de motor.
+ brug ir naar mijn schakelaar voor licht deze komt terug om + naar de voor en achter licht voeden

op de schakelaar heb nog de knopje HORN en de knopje om de motor afzetten dat ik niet weet wat ik moet doen.

als de moeji geen + krijg dan gaat de motor uit maar hoe doe ik het met dit knopje?

ik heb 3 draden voor de schakelaar een + van motor en een + naar licht dus ik heb een over voor het uitschakelen van de motor maar hoe doe ik dit?

sorry nogmals voor deze uitleg maar ik gebrek een beetje aan de argo.

alvst bedankt,

Jin
bassass

Postby belgobak » Sun Jul 12, 2009 11:04 am

hi

als je de ontstekingsdraad splitst, en je laat deze de massa raken
dan valt ie gewoon stil
je stuur is ook massa ,zou het toch moeten zijn
zit daar niet zo'n duwertje op, een kleintje links boven?
uit mijn minarelli blokje komen enkel stroom (lichten), en ontsteking, geen massa

groeten
bakbrommer twee in de verrijzenis!!
ciao porter, gemotoriseerd plaatwerk
belgobak

uitschakelen werkt bedankt

Postby bassass » Sun Jul 12, 2009 10:01 pm

het werk nu, de brommer gaat uit :) bedankt

ik heb nog een probleempje

als de licht aan gaat, gaat de brommer uit, ik neem aan dat de lampjes niet genoeg weerstand en dat + zich kortsluit met de massa en het word het zelfde als de uitschakel knopje...

is de oplossing een weerstand tussen de massa en mijn licht? hoe veel oms heb ik nodig 10K?

nogmals veel dank
bassass

Postby irmin » Mon Jul 13, 2009 11:05 am

weerstand is niet nodig. de enige mogelijkheid is dat je de zaak verkeerd hebt aangsloten.

Het verhaal opnieuw.
er komen 2 draadjes uit je blok (ontsteking)
1 daarvan is voor de bobine
1 daarvan is voor het licht.
je blok zelf en je frame is de aarde.

De draad die naar de bobine gaat splits je in twee draden. 1 van de aftakkingen direct door naar de bobine en de andere aftakking naar je uitknop. Sluit deze nu zo aan zodat de uitknop kortgesloten wordt met de aarde wanneer je de knop indrukt. De stroom gaat nu niet meer naar de bobine maar rechtsreeks naar de aarde waardoor je brommer uit gaat.

De tweede draad is de lichtdraad.
deze gaat naar je lichtknop. en vanaf je lichtknop weer naar je voor en achterlicht. klaar.

De twee draden mogen geen verbinding met elkaar maken, behalve via de massa wanneer je de uitknop indrukt.

Accu is geen optie bij een oud minarelli blok. je neemt gewoon een fietsbel en geen toeter.
irmin

Postby Xenomobile » Sun Jul 19, 2009 11:16 am

En gelukt?
Kenteken?
Xenomobile (?<pi>),
Wout Rockx.
Xenomobile

Return to Help!