Wat ik even kwijt moet en richting aangevers bij brombak.

Voor vragen om hulp of ideeen bij bouwen en ophalen van je bakbrommer.

Wat ik even kwijt moet en richting aangevers bij brombak.

Postby sanne » Wed Dec 01, 2010 3:28 pm

Wat me gisteren is overkomen is echt het toppunt in mijn ervaringen met de politie in verband met het helm dragen op de brombak.

De twee vrouwelijke agenten die mijn vriendin en ik staande hielden omdat zij van mening waren dat wij een helm op moesten, hebben mijn vriendin gearresteerd na dat ze weigerde zich te identificeren omdat ze vond dat ze niks mis had gedaan. ze had ook geen ID bij der, maar als je geen overtreding of misdaad hebt begaan en niet deel neemt aan het verkeer mag de politie je ook niet om identificatie vragen. Dit alles ging allerminst subtiel.

Toen ik vervolgens haar rijbewijs kwam brengen op het bureau, en de papieren waar uit blijkt dat helm dragen niet verplicht is. werd mij een boete voor geen richting aangevers hebben in de schoenen geschoven.
gelukkig stond mijn vriendin vrij snel weer op straat, maar al met al een duren, opgefokte avond.

Naast dit even kwijt te moeten, heb ik ook de vraag of iemand weet of richting aangevers verplicht zijn op een brombakfiets?
ik steek altijd mijn hand uit en heb er in 6 jaar nog nooit klachten over gehad.
sanne

Postby Bart » Wed Dec 01, 2010 5:23 pm

Hoi Sanne

Dat klinkt wel fucked up!

Naar mijn idee kun je prima naar de hoofdagent, en officieel beklag doen over de werkwijze van deze twee...
Zoals ik het lees lijkt het er namelijk best wel op dat deze agentes jullie koste wat koste het moeilijk probeerden te maken.

Knipperlichten op een brommer, en ook brombakfiets zijn -niet- verplicht.
Richting aangeven daarentegen wel. Dus als je netjes je hand uitsteekt ben je goed bezig... (Voet mag ook, als het maar richting aangeven is toch?)

Je hoeft inderdaad geen helm op als bakbrommer bestuurder, maar -officieel- mag er niemand in de bak zitten, ook niet als deze een helm op heeft... (Tenzij er een rolkooi en gordel-systeem zijn geïnstalleerd meen ik)

Succes ermee!

Bart
Bart

Postby Amro » Wed Dec 01, 2010 7:48 pm

Wat een klitten ! (Eikels eigenlijk maar dat was dan weer niet zo geslachtelijk toepasselijk)

Even kleine verbetering; Richtingaanwijzers zijn verplicht als je bak gebouwd is nadat richtingaanwijzers verplicht werden voor gewone brommers. 1999 oid ?

Dus de kans is klein dat dat voor je bak geldt maar ja je weet maar nooit ;)

Succes, gewoon die boete aanvechten. Ik denk nml. dat door je toch ergens een boete voor te geven de wouten een rechtvaardiging kunnen vinden voor die boete voor het zonder ID rondhuppelen van je vriendin...
If 42 is the question. What's the answer?
Amro
Site Admin

Postby steckelfisch » Thu Dec 02, 2010 12:00 pm

Helaas mogen ze hem volgens deze site opvragen wanneer ze maar willen.

http://www.security.nl/artikel/32380/1/Juridische_vraag%3A_Wanneer_moet_je_ID-kaart_aan_politie_tonen%3F.html

en dit zolang zij maar denken dat dat er iets iet in de haak is. (bv een
overtreding). Dat zij dan het wetboek niet goed kennen, is helaas een
ander verhaal.

De bal terug spelen mag gelukkig ook. Ook ID vragen, gegevens noteren en evt een klacht indienen.
steckelfisch

Postby sanne » Thu Dec 02, 2010 2:46 pm

Dit helpt enorm. ik denk dat ik vandaag even langs ga op het buro en ga kijken of ik ze kan overtuigen zonder te schreeuwen.
Dat van die richtingaangevers heb ik met jullie info opgezocht, is je brommer voor 01-01-2007 gebouwd dan hoeft het niet. aangezien ik een apollo rij is het dus niet verplicht.

Zoals jullie al opmerkte moeten ze me soms gewoon hebben. zo heb ik ooit na staande gehoude te zijn een boete gekregen omdat er een spanband over een hoekje van mijn plaatje zat en ben ik door de halve stad achtervolgt door een moter smeris die mij al twee boete voor geen helm dragen had gegeven. zucht.

in iedergeval, erg bedankt.
sanne

Postby Bart » Thu Dec 02, 2010 3:49 pm

What the hell??!!!

http://www.security.nl/artikel/32380/1/Juridische_vraag:_Wanneer_moet_je_ID-kaart_aan_politie_tonen%3F.html wrote:Er hoeft dus geen sprake te zijn van verdenking van een misdrijf of iets dergelijks. Werk je niet mee, dan krijg je een boete (artikel 447e Strafrecht: 3800 euro!)

Ook: Wel moet de agent een redelijke grond hebben om het identiteitsbewijs te vorderen. Volgens artikel 8a Politiewet 1993 moet een vordering "redelijkerwijs noodzakelijk [zijn] voor de uitoefening van de politietaak."

Amro, je hebt gelijk, vanaf een bepaald bouwjaar inderdaad, maar ik nam even aan dat de bakbrommer van voor dat bouwjaar is.

Toch is het een beetje zoeken naar een mogelijkheid om maar een bekeuring te geven...
Gebeurt helaas te vaak... Als ze je eenmaal gevangen hebben willen ze de 'vis ook opeten' zegmaar...

Succes! En als tip, paar steekwoorden op papier schrijven voordat je er langsgaat... ter ondersteuning van jezelf misschien.
Bart

Return to Help!