RD 350 uit het lood

voor je vragen over wielen, banden, spaken, vervangende achterwielen e.d.

RD 350 uit het lood

Postby isotopia » Wed Oct 05, 2011 10:14 pm

Druk bezig met een restauratie project van mijn apollo.
Hele frame kaal, nieuwe bak gebouwd en nu ook een nieuw achterwiel.
Via internet een RD350 gevonden. Rood gietwiel ziet er wel stijlvol uit.

Waar ik nu alleen enigzins verbaasd over was toen ik de roode schoone in de achterbrug schoof was dat het wiel 1,5 cm uit het lood staat. Ze past prima in de achterbrug alleen aan de kant van het tandwiel neemt ze meer ruimte in dan aan de kant van de schijfrem. Dus 1,5cm rechts van de lijn van het frame. Op de foto niet goed te zien maar goed.
Zou ze nu flink scheef wegtrekken wanneer ik ga rijden? Slijdt de band heel snel? Of maakt het niet zoveel uit?
En om de boel recht te krijgen met afstandsbussen kan natuurlijk maar dat betekent ook mijn achterbrug opnieuw lassen.
De reden voor de RD350 was juist het plug en play concept...

Enig advies?

http://www.flickr.com/photos/68411892@N08/6217224200/

PS zijn er bakbrommerfreaks in den haag die eens wat technische zaken willen uitwisselen en misschien wat ervaringen willen delen. Beetje nieuw in de stad en het is soms alleen klussen in mijn garage :)
Eventueel tips voor brommerzaakjes zijn ook welkom!
Last edited by isotopia on Thu Oct 06, 2011 2:23 pm, edited 1 time in total.
isotopia
 
Posts: 25
Joined: Mon Nov 30, 2009 3:23 pm

Re: RD 350 uit het lood

Postby max » Thu Oct 06, 2011 1:37 pm

Zolang de tandwielen maar netjes achter elkaar staan lijkt me er geen probleem te zijn.

Ik heb ook een motor achterwiel, die staat ook niet netjes in het midden. Geen problemen mee.

Ik heb wel heel erg moeten kloten met bussen en ringen voordat ik de tandwielen en schrijfrem mooi had zitten.

btw, je foto doet het niet.
max
 
Posts: 52
Joined: Sun Jun 07, 2009 8:27 pm
Location: amsterdam

Re: RD 350 uit het lood

Postby mano » Fri Oct 07, 2011 5:40 pm

ik denk dat het belangrijk is dat de band niet gaat aanlopen in de achterbrug.
daarbij zou ik ervoor zorgen dat het tandwiel netjes loopt, niet te dicht langs dingen, maar wel liefst zo ver mogelijk naar buiten (kun je een dikke band gebruiken en evt meer ruimte voor kettingspanner ofzo)
daarna uiteraard je blokophanging aanpassen voor het verhaald van de tandwielen zoals eerderen aangeven.

je kan eventueel je brug inslijpen aan de zijkanten, iets verbuigen en weer vastlassen. zou ik denk ik niet doen als hij zo ook al past. dan maar iets uit het midden.

ik woon in delft, das niet heel ver weg van den haag. hier rijden nog 2 andere bakken rond, naast de ijscokar in de zomer in de stad :D
mano
 
Posts: 238
Joined: Thu Oct 25, 2007 9:30 am
Location: Delft


Return to wielen en banden

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests

cron