Wat voor wielen of velgen zijn dit? deel 2

voor je vragen over wielen, banden, spaken, vervangende achterwielen e.d.

Re: Wat voor wielen of velgen zijn dit? deel 2

Postby NIX » Mon Jul 23, 2012 10:42 am

Wat voor maat zijn die wielen? Ik zit eerder aan tomos ofzo te denken. Over deze manier van ophangen en het feit dat het smalle naven zijn, denk ik hetzelfde. Beter maak je een auto-achteras op maat en pak je een stel auto velgen.
NIX

Postby Reinier » Mon Jul 23, 2012 11:10 am

Als je het stevig wil doen, raad ik je dat ook aan.
inderdaad, valt me ook op dat het niet direct duidelijk is waar de remplaat op ankert...
-Reinier-
Reinier

Postby HellsChickie » Sun Jul 29, 2012 12:22 am

Xenomobile wrote:Ik denk eigenlijk dat het grootste gedeelte eigenbouw is...
Voorwielen die enkelzijdig zijn afgehangen middels een (M10, maar ik hoop meer?) bout van 8.8 kwaliteit vind ik ronduit levengevaarlijk, ik zou mij meer zorgen maken over de ophanging dan over de remmen... De wielen zijn waarschijnlijk gewoon bromfietswielen die normaal aan twee kanten zijn opgehangen, iets van een Yamaha DT of zo. Remhevels zijn bij beter geassortimenteerde brommerzaken gewoon te koop als je de diameter van de hevelas weet. Maar hou dan ook de ankerplaatbevestiging in de gaten, ik kan niet zo goed zien hoe er wordt vookomen dat de ankerplaat mee gaat draaien als je gaat remmen..
Neem nog 1 foto van het draaipunt onder de bak, dan kunnen we wel aangeven van welk merk de voortrein is, want dat is, voor zover ik kan zien, het enige originele aan jouw bak.

Maar.... Kijk vooral uit met rijden want ik weet op 99,999% zeker dat die bout die jij als vooras hebt zitten, het niet houdt...
Nu zijn de meningen nog wel eens verdeeld over de staalkwaliteit van bouten en zijn eigenschappen, natuurlijk heeft een 12.9 bout een hogere terksterkte, maar, door het hoger koolstofgehalte is hij ook brosser en vatbaarder voor vermoeiing... Ik denk dus dat 8.8 wel de beste keus is hier.... hogere treksterkte dan 4.6 en minder vatbaar voor vermoeiing dan 10.9 of 12.9, bij deze dynamische belasting.... maar ik zou er zo niet mee durven rijden....
Lees ook: http://www.oldtimerrestauratie.com/site ... &Itemid=16

Geen goed nieuws wellicht, maar wel een waarschuwing...

Heel erg bedankt voor de waarschuwing en de uitleg,maar als een 8.8 bout niet voldoende is dat klote, en als ik de rest zo door lees dan lijkt het er op dat er een heel ander voor ophanging moet komen omdat een bout 8.8 kwaliteit niet voldoende is en dat er ook geen ander type bout is dat wel betrouwbaar genoeg is om de wielen van de bak er aan op te hangen.

Ja ik zal nog meer foto's maken ook van het ankerplaat...
HellsChickie

Postby HellsChickie » Sun Jul 29, 2012 12:28 am

NIX wrote:Wat voor maat zijn die wielen? Ik zit eerder aan tomos ofzo te denken. Over deze manier van ophangen en het feit dat het smalle naven zijn, denk ik hetzelfde. Beter maak je een auto-achteras op maat en pak je een stel auto velgen.

Klinkt ingewikkeld een compleet auto achteras er onder breien, ik probeer een hoop zelf te doen maar tot zo ver... ik heb er niet zo veel ervaring mee en er zijn ook geen mensen in mijn buurt die ik om advies kan vragen of mij er mee kunnen helpen zodat ik niet de hele bakbrom verziek en of sloop.
HellsChickie

Postby mano » Sun Jul 29, 2012 2:05 am

je kan op de sloop een set achter trommels halen van een golf1, golf2, opel corsa, en nog vast veel meer autos.
hier zitten de assen met bouten vast aan de achterbug. dus je neemt de trommels met anderplaat en remschoenen etc etc mee, en ook de assen.

deze bevestig je aan je frame, zoekt er een hoofdremcilinder (zoek even op dit forum zijn genoeg topics over) bij en je hebt hydraulische remmen op je bak.

je hebt dan meteen het zwakke voorwiel probleem opgelost, en je hebt meteen goede remmen.

hier een verslag van Knorrepot hoe het makkelijk kan.
mano

Postby Xenomobile » Sun Jul 29, 2012 2:34 am

Precies zoals Mano zegt... en als je er niet uit komt.... Daarom zitten we op het forum! er is altijd hulp in de buurt! (van Rottedam en wellicht o bij jou in de buurt...)
Xenomobile (?<pi>),
Wout Rockx.
Xenomobile

Postby irmin » Sun Jul 29, 2012 10:55 am

HellsChickie wrote:Klinkt ingewikkeld een compleet auto achteras er onder breien, ik probeer een hoop zelf te doen maar tot zo ver... ik heb er niet zo veel ervaring mee en er zijn ook geen mensen in mijn buurt die ik om advies kan vragen of mij er mee kunnen helpen zodat ik niet de hele bakbrom verziek en of sloop.

Waar woon je? er zijn vast wel lui in de buurt. Of regel een klusweekendje met baabreque en bier dan komen altijd wel mensen op af :D
irmin

Postby HellsChickie » Sun Jul 29, 2012 4:20 pm

Geweldig wat zijn jullie stel schatten zeg :oops: ,advies en ook nog hulp aangeboden.

Daar wil ik best wel een paar kratten bier en barbeknoei vlees voor mee nemen, alleen ik woon wel in Groningen in een dorp om precies te zijn en heb niet het luxe om de bakbrommers in een schuur onder te brengen voor onderhoud en verbouwing ook ''nog'' geen lasapparaat dus das ook wel een probleem . Zou geweldig zijn als men mij wil laten zien in praktijk hoe het moet en mij de weg wil wijzen.

Zal jullie advies zeker onder de loep nemen :P
HellsChickie

Postby NIX » Mon Jul 30, 2012 4:47 pm

Seat Marbella levert ook een prima as en heeft de lichtste velgen. En is minder gewild dan Golf spul, dus meestal goedkoop.
NIX

Postby Vinz » Fri Sep 07, 2012 2:27 pm

Het leven is niets zonder brombakfiets
Vinz

PreviousNext

Return to wielen en banden