achterbrug-as losmaken?

voor je vragen over wielen, banden, spaken, vervangende achterwielen e.d.

Re: achterbrug-as losmaken?

Postby isotopia » Fri Dec 09, 2011 5:04 pm

Blokje kan nog wel wat rechter denk ik. Er is nog wel wat speling met de hoogte van het tandwiel. En zeker als ik vooraan een V-tje uitslijp.
Wat betreft die as kan ik de originele niet meer gebruiken als ik de rechter arm wat naar buiten plaats (om de remklauw erin te passen). Een andere optie zou nog zijn, een dubbele knik in de rechterarm te maken. Dan hou ik de originele as en past de klauw er ook tussen. Maar ik twijfel over de sterkte. Geen zin in een hele boel extra ijzer aan de brug.
isotopia
 
Posts: 25
Joined: Mon Nov 30, 2009 3:23 pm

Re: achterbrug-as losmaken?

Postby isotopia » Mon Dec 12, 2011 11:38 pm

@reinier: ziet eruit dat het een flinke klus was. Eindresultaat mag er wezen. Blokje kust je stuurstang. Gebroken zuigerveer is gelijk hele blokje eruit hijsen :)

Flink opgeschoten met de brug. Tussenstand ziet er zo uit:
http://img687.imageshack.us/i/imag0706x.jpg/

De verbinding heb ik gemaakt met een massieve 25mm as. Afgedraaid op 18mm om in de oude gaten van de brug te passen. Paar driehoekjes erop en tegenaan.

Alleen nog een nieuwe langere as en dan de plaatjes definitief vastlassen.
isotopia
 
Posts: 25
Joined: Mon Nov 30, 2009 3:23 pm

Re: achterbrug-as losmaken?

Postby NIX » Tue Dec 13, 2011 12:10 pm

Blokje is maar 2 bouten loshalen, dus ik zou toch voor zo horizontaal mogelijke montage gaan. Voor het echt nodig is een topend te vervangen. Overigens zal je niet iets meer ruimte aan de voorkant moeten hebben, maar een heleboel, om in gemonteerde toestand het blokje van kop of cilinder te ontdoen.
NIX
 
Posts: 286
Joined: Mon Feb 11, 2008 4:18 pm

Re: achterbrug-as losmaken?

Postby NIX » Tue Dec 13, 2011 12:10 pm

Blokje is maar 2 bouten loshalen, dus ik zou toch voor zo horizontaal mogelijke montage gaan. Voor het echt nodig is een topend te vervangen. Overigens zal je niet iets meer ruimte aan de voorkant moeten hebben, maar een heleboel, om in gemonteerde toestand het blokje van kop of cilinder te ontdoen.
NIX
 
Posts: 286
Joined: Mon Feb 11, 2008 4:18 pm

Re: achterbrug-as losmaken?

Postby Reinier » Tue Dec 13, 2011 12:36 pm

@reinier: ziet eruit dat het een flinke klus was. Eindresultaat mag er wezen. Blokje kust je stuurstang. Gebroken zuigerveer is gelijk hele blokje eruit hijsen :)

Joah was wel wat werk, maar viel opzich mee, t is iig sterk genoeg :P als het goed is raakt het blokje de stuurstang NET niet, maar t laat ook niet veel ruimte over.
klopt, als er iets is, moet eigenlijk altijd het blokje eruit. daar kom je niet omheen. of je moet echt je frame gaan verlengen, maar ik denk niet dat je dat moet willen.
Gelukkig is de motor eigenlijk nooit stuk.

Fraaie achterbrug zo trouwens! goed dat je die driehoekjes erin hebt gemaakt, dat heb ik ook.
ik neem aan dat je de tussenstang zoveel mogelijk naar voren hebt geplaatst?
-Reinier-
Reinier
 
Posts: 246
Joined: Sun Sep 14, 2008 12:16 pm
Location: Zeist

Re: achterbrug-as losmaken?

Postby tollebom » Tue Dec 13, 2011 9:57 pm

weet je al wat voor schokbrekers je wilt monteren?
tollebom
 
Posts: 128
Joined: Thu Feb 03, 2011 12:38 pm
Location: Belgique

Re: achterbrug-as losmaken?

Postby isotopia » Thu Dec 15, 2011 12:04 pm

De tussenstang zit nu 4 of 5 cm naar achter (of voren).
Op deze foto zie je de brug van onderen en kun je nog net het nieuwe gat zien.

http://img856.imageshack.us/img856/3702/imag0708d.jpg

Voor schokbrekers dacht ik aan de originele. Komen iets schuin te staan. Ik moet ff kijken als de brug klaar is. Bakbrommer staat in mn garage maar de brug ligt in een andere werkplaats.
Advies voor andere brekers? Enkele vering rijdt prettiger las ik op het forum.

Blokje komt helemaal recht te zitten. En dan precies ertussen. Zolang ik de kleppen kan stellen in gemonteerde toestand vind ik het best.
Ben nu nog aan het schetsen voor de ophanging van het blok. De bovenste ophanging is nog niet vin gebruik. Al verschillende oplossingen gelezen op het forum. Staal werken blijft leuk!

Ps voor de nieuwe as van de achterbrug ga ik een stalen massieve pijp kopen en een nieuwe as van draaiien. Bij mij in de buurt verkopen ze zilverstaal voor assen. Is dit aan te raden? Ben nog een beetje onbekend met de staalsoorten. Ik lees op internet dat zilverstaal bekend staat om zijn hardbaarheid. Moet ik de as draaien en daarna verhitten om hem te harden?
isotopia
 
Posts: 25
Joined: Mon Nov 30, 2009 3:23 pm

Re: achterbrug-as losmaken?

Postby knorrepot » Sat Dec 17, 2011 10:43 am

Ik ben erg blij dat ik afgestapt ben van de originele schokbrekertjes. Erg stug en weinig veerweg. Denk dat velen deze mening delen? Heb nu "verstelbare" koni-brommerveren, doen het prima, wel en beetje aan de zachte kant als je met twee grote lijven achterop zit en een stoeprandje oprost (boink einde aanslag/veerweg), zal zeker zo zijn als de veer ook wat schuin staat. Misschien een dubbel setje van slappe veren of motorfiets veren, of alleen rijden.
Ben
knorrepot
 
Posts: 335
Joined: Thu Feb 07, 2008 10:03 pm
Location: Zaandam

Re: achterbrug-as losmaken?

Postby NIX » Sat Dec 17, 2011 11:35 am

Ik zou een stukje uit de schetsplaat op het frame slijpen, of van de kap afhalen, net wat gaat, om het blokje nog wat rechter te kunnen monteren. Hoe rechter, hoe beter.
NIX
 
Posts: 286
Joined: Mon Feb 11, 2008 4:18 pm

Re: achterbrug-as losmaken?

Postby Amro » Sat Dec 17, 2011 11:47 am

Over achterveren gesproken, ik heb jaren met Jawa 350cc veren gereden. Echt heel fijn stevig maar de grote klappen werden juist soepel opgevangen. Ik heb nu NOS jaren '70 Koni motorveren liggen die ik wil monteren. Weet nog niet hoe dat gaat bevallen.
If 42 is the question. What's the answer?
User avatar
Amro
Site Admin
 
Posts: 230
Joined: Mon Feb 14, 2005 4:36 pm
Location: Tienhoven

PreviousNext

Return to wielen en banden

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests