achterbrug-as losmaken?

voor je vragen over wielen, banden, spaken, vervangende achterwielen e.d.

Re: achterbrug-as losmaken?

Postby mano » Sun Dec 18, 2011 12:52 pm

als ik naar mijn werk reed (haf uurtje) had ik vaak last van mijn rug van al het gestuiter (is ook een route met stuiterwegen en drempels). toen motorveren eronder en die waren lekker soepel, veel fijner. daarbij moest ik wel oppassen dan mijn uitlaat het verticale driehoekje voor bij de stuurpen raakte, omdat er veel meer geveerd werd. maar goed dat was met een meeverend blok. daarbij ook de remstang die moest vervangen worden door een kabel, omdat er meer veerweg was en de achterrem dus ging remmen als je flink inveerde, maar goed daar heb je ook geen last van als je je remmen voor/achter onafhankelijk doet of je achter een schijfrem monteerd. maar in ieder geval is het wel goed rekening ermee te houden dat er meer veerweg is en dingen dus meer andere dingen kunnen raken.

wel had ik motorveren die als je met z'n tweeen reed, nog wel eens het eindpunt raakten. dus dat was met zijn tweeen rustig over de drempels. nu weer andere veren die net wat zwaarder veren, en deze zijn helemaal goed. dus misschien even zoeken wat lekker veert. motorveren kunnen vaak ook ingesteld worden.
een tip die ik kreeg bij de cross was wel dat met een dubbele schokbreker de ene schokbreker de andere nog beschermt. hier heb ik ook een setje schokbrekers aan verloren....
mano

Postby Amro » Sun Dec 18, 2011 4:02 pm

Zo ben ik die Jawa veren kwijt geraakt :(
If 42 is the question. What's the answer?
Amro
Site Admin

Postby isotopia » Mon Jan 09, 2012 1:26 pm

Veel in de garage en werkplaats en weinig achter internet. Een kleine update.
Nieuwe achterbrug zit erop.
Image
Na montage ontdekte ik dat de kickstart ineens niet meer wilde.
Image
Oh ja, ik had de brug aan de rechterkant verbreed voor die remklauw. Balen. Gelukkig is staal te verhitten en te buigen dus zit er nu een 'S' vorm in en glijdt ze langs de brug en de uitlaat.

Aangepaste motorophanging gemaakt. Blokje hangt horizontaal. Extra plaatjes op mijn frame gelast en hoekprofielen voor het bovenste ophangpunt. Voor een 'V' uitgeslepen zodat ik mijn kleppen kan stellen. Past allemaal precies, alsof het er voor gemaakt is.. :)
Image

Uitlaat doorgezaagd en opnieuw gelast om hem passend te krijgen.
Van een afstandje ziet het er dan zo uit:
Image
Image

Kettingspanners verbeterd, achtervering van een Jawa (bedankt voor de tip) via Bolman motors in Den Haag.

Dit weekend mijn eerste testritje gemaakt en ze loopt als een zonnetje!
Nog een paar zaken te gaan:
achterrem doet het nog niet, ik heb wel een remleiding op maat laten maken (ook bij bolman) in rvs. Sjiek spul. Het oude rempedaal van de RD350 heb ik dus die ga ik op mijn frame zetten en verbinden met de bestaande remstang van de voorremmen.

Dan moet er nog wat merktekens van mijn cilinder afgeslepen (85cc) dat scheelt weer bij de controle..
Ik ben ook nog op zoek naar een steppenbalk o.i.d. want nu heb ik alleen achterop stepjes zitten. Iemand nog iets liggen?
En de hele boel moet nog in de hammerrite.
Achterspatbord is ook wat klein voor dit nieuwe wiel. Maar dat heeft niet zo'n haast geloof ik.

En dan de koeling van het blok. Oliekoeling van een dax is een optie maar een buis onder mijn bak door die gericht is op de kop van het blok zou ook kunnen. Wat zijn jullie ervaringen?
isotopia

Postby steckelfisch » Tue Jan 10, 2012 12:01 am

Ik heb zo'n buizen koelsysteem gehad. Gemaakt van rioolbuizen. 2 stuks. 1 links en een rechts.

Ik zou nog even kunnen kijken of ik daar nog foto's van heb. op zich werkte het wel, maar mooi is anders.

De 'uitlaat' had ik ook vrij dicht bij de kop zitten. Dat was dan steeds weer een gedoe als het blok eraf moest.
Gert-Jan (1010)
steckelfisch

Postby Xenomobile » Tue Jan 10, 2012 10:48 am

Ik heb het idee dat een oliekoeler (van een 2cv zijn ze ook goed te gebruiken) beter werkt bij zware omstandigheden met weinig rijwind: Een cross, een berg, een brug, zwaar transport. Ik zou voor de oliekoeler gaan met een wat grotere oliepomp. Of geforceerde koeling maken.
Als je zelf een ahterbrug ken maken, dan toch zeker ook een steppenbalk?
Xenomobile (?<pi>),
Wout Rockx.
Xenomobile

Postby isotopia » Wed Jan 11, 2012 4:05 pm

@xeno: auw, die is raak.. :)
isotopia

Postby NIX » Thu Jan 12, 2012 11:28 am

En origineel steppenbalkje is ook gemaakt van een dikke staaf rondijzerwaar wat rubbers op de uiteinden gemept zijn. Pak een stuk dik betonijzer en buig het lekker in vorm, zo heb ik ook al voor heel wat brommers steppenbalksetjes gemaakt. Je zou op de uiteinden ook beugeltjes kunnen maken zoals waar je opklapstepjes in zitten en daar dan stepjes in stoppen. Dan heb je deftige voetsteuntjes. p een bak heeft dat inklappen verder geen voordeel, maar een 2-wieler kun je zo nog een beetje smaller maken zodat ie in de schuur nog minder plek inneemt.

Over de koeling: er worden op het 4T board vaak zat oliekoelers aangeboden die bij een bamiblok zaten. De blokken ontploffen wel eens, de koelers en hun slangen blijven over. Ze zijn dus niet meer enorm schaars. Vaak zat heb je voor 10-15,- een setje te pakken. Let wel op bij de eerste keer starten dat het eeneeuwigheid duurt voor de koeler helemaal vol olie zit en eindelijk in de kop komt. Kop en nok goed inolien en heel rustig laten draaien. Laat de onderste klepdop er even af om te bepalen dat olie in de kop is aangekomen.
NIX

Postby Xenomobile » Thu Jan 12, 2012 7:10 pm

Wegklapbare stepjes hebben ook voor bakbrommers wel een functie: Zo heb ik ooit bij een motorcross de staande bestuurder van zijn stepjes zien schieten om vervolgens VOOR de stepjes de grond te raken..... Helaas ging de motor met stepjes nog een stukje door...... Twee gebroken onderbenen tot gevolg.... Wegklapbaar naar achteren, is dus wellicht aan te raden?
Xenomobile (?<pi>),
Wout Rockx.
Xenomobile

Postby NIX » Fri Jan 13, 2012 12:13 am

Schuin naar boven en achter, dan. Zo doe ik het ook altijd. Recht naar achter is waardeloos.
NIX

Postby Xenomobile » Fri Jan 13, 2012 1:22 pm

Ja natuurlijk ook een beetje naar omhoog, leek mij logisch....
Xenomobile (?<pi>),
Wout Rockx.
Xenomobile

Previous

Return to wielen en banden