Page 1 of 2

Toespoor

PostPosted: Thu Aug 08, 2013 5:42 pm
by rebelladewoeste
Hallo allemaal,

we zijn net bezig mijn bak mooi, goed en licht stuurbaar te maken,
hier mijn vraag, weet iemand of de voorwielen een paar mm naar elkaar moeten staan van voren afgezien, of juist een paar mm van elkaar af.??

groetenn Louise

Re: Toespoor

PostPosted: Thu Aug 08, 2013 5:49 pm
by Mike
De wielen moeten gewoon recht staan. Daarvoor zijn ze gemaakt:)

Re: Toespoor

PostPosted: Thu Aug 08, 2013 7:14 pm
by irmin
Nee
ze moeten niet recht staan. Toespoor is idd prettig, want het voorkomt dat je bak gaat "zoeken"
De voorwielen staan aan de voorkant een paar mm dichter naar elkaar toe. het is eigenlijk best simpel te onthouden: als ze aan de voorkant naar elkaar toe staan en je rijdt sturen ze allebei naar het midden van de weg onder je bak toe. da's mooi, in het midden blijven. Als ze van elkaar af staan sturen ze allebei naar de berm toe (en nog een verschillende berm ook).

Re: Toespoor

PostPosted: Thu Aug 08, 2013 8:52 pm
by knorrepot
Dat ietsje toespoor is wel prettig, inderdaad, Ik heb hem staan op 7 a 8 mm op een meter voor de as. Dat is dus op de velg maar heel weinig.

Re: Toespoor

PostPosted: Fri Aug 09, 2013 9:07 am
by Xenomobile
Ik heb altijd begrepen dat toespoor vooral dient om de altijd aanwezige kleine speling in de fusees en stuurkogels op te heffen. Omdat de weg weerstand geeft worden tijdens het rijden de wielen zeg maar naar achteren gedrukt door de weerstand, dankzij het toespoor komen de wielen dus van "naar elkaar toe wijzend", weer paralel aan elkaar te staan tijdens het rijden (omdat ze dus meer uit het spoor gaan staan). Daarom heeft een achterwiel aangedreven voertuig toespoor en geef je een voorwielaandrijver uitspoor, omdat hier de sturende wielen het hele gewicht van het voertuig naar voren moeten trekken, en de wielen daardoor meer toespoor willen krijgen en dus weer paralel uitkomen....
Wegens het geringe gewicht van een bakbrommer en dus niet heel veel weerstand op de voorwielen, geef ik mijn bakbrommer eigenlijk bijna geen toespoor, dan rijdt hij toch echt het lekkerst..

Re: Toespoor

PostPosted: Fri Aug 09, 2013 9:12 am
by Xenomobile
Een zwenkbak zal dan ook geen toespoor hebben, want die heeft geen stuurkogels en fusees, dat zou vooral veel slijtage opleveren aan banden, net als teveel(of te weinig) toespoor/uitspoor bij elk ander voertuig met wel fusees.
Het komt ook vaak voor dat bij stevig remmen op de voorwielen (jawel er zijn ook bakbrommers die dat wel kunnen), de bak heel erg gaat zoeken, dat komt dus omdat er dan zoveel weerstand op de voorwielen komt dat ze uitspoor gaan staan, dat levert heel erg zoekerig gedrag op.
Vaak te wijten aan versleten kogels in de spoorstang.
Maar goed: het streven is dus dat tijdens het rijden je wielen paralel staan, wat inhoudt dat je bij stilstand iest toespoor zal moeten hebben, afhankelijk van het gewicht van je bak en de staat van je stuurinrichting alsmede het systeem ervan. Een Mercedes bus heeft volgens de boekjes 0 toespoor, Duitse punktlichkeit?

Re: Toespoor

PostPosted: Fri Aug 09, 2013 7:07 pm
by irmin
Klinkt allemaal plausibel Wout.Wat de precieze reden is heb ik nooit geweten. Simpelweg mijn ervaring is dat bij bakbrommers een lichte toespoor het zoeken tijdens rechtuit rijden verminderd. M'n manier om het te onthouden is ook verre van een verklaring hahaha.

Re: Toespoor

PostPosted: Fri Aug 09, 2013 7:39 pm
by Xenomobile
Dat klopt dus ook, want als je geen toespoor hebt bij stilstand (dus je wielen paralel) dan krijg je uitspoor tijdens het rijden, en dat veroorzaakt het zoekerige gedrag...

Re: Toespoor

PostPosted: Fri Aug 09, 2013 9:32 pm
by Reinier
Korte vraag:

hoe controleren jullie je sporing?
binden jullie een stok langs je wielen of gebruiken jullie speciaal gereedschap?
groetjes

Re: Toespoor

PostPosted: Fri Aug 09, 2013 10:29 pm
by Xenomobile
Streepje op de beide banden zetten met krijt. krijt streepjes naar voren zetten en meten (ik doe dat met een lasermeter), wielen halve slag draaien zodat de streepjes naar achteren staan en weer meten.
De streepjes dienen te voorkomen dat je meetfouten maakt als gevolg van bobbeltjes in de band of andere onvolkomenheden.