Page 1 of 1

Yamaha RD350 achterwiel tandwiel

PostPosted: Fri Apr 23, 2010 2:05 pm
by Reinier
Hey

ik ben nu de trotse bezitter van een Yamaha RD350 achterwiel,
leuk en aardig, maar... ik zit met een probleem voor de overbrenging.
bij het tandwiel hoort een 530 (motor) ketting, en ik rijd met een standaart chinees 125 cc blokje rond, waar een 420 tandwiel op zit. dat past natuurlijk niet,
ik vroeg mij af, of daar ook 530 voortandwielen voor te krijgen zijn?
in dat geval is het redelijk simpel. ook sterkere ketting, leuk.

maar ik kan ook een 420 tandwiel scoren en daarvoor de gaten zelf boren,
wat raden jullie me aan? of wat hebben jullie zelf gedaan?

PostPosted: Fri Apr 23, 2010 4:47 pm
by Brommert
Mijn ervaring is dat een beetje een kwaliteit 420 ketting sterk genoeg is voor een bakbrommer, zo'n bami 125cc blok heeft echt niet zo bruut veel power dat je een dikke ketting nodig hebt. Verder loop je het risico dat een bredere ketting aan gaat lopen tegen je carter.

Dus ik zou gewoon lekker een 420 tandwiel pas maken op het achterwiel. Ik heb een hele tijd geleden een site gevonden waar allerlei tandwielen op staan met de maten enzo er bij (DEZE SITE).

Op deze site heb ik dus gevonden dat op mijn achterwiel (Suzuki GS550) een Honda MT/MB tandwiel bijna plug and play past.

PostPosted: Mon Apr 26, 2010 12:02 am
by mano
ik heb wel eens op de beurs een 56 tands tandwiel gevonden en hier het middengat uitgedraaid en nieuwe gaten geboord.

op marktplaats een keer een kant en klaar tandwiel gescoord (voor zundapp) waar een normaal tandwiel was afgedraaid zodat ie geen tandjes meer had, en een ander groot tandwiel het binnengat was uit/af(?)gedraaid zodat het zundapp tandwiel restandje precies in het grotere tandwiel binnengat paste - daarna vastgelast. best netjes.

een andere optie is een bestaand tandwiel (wat op je wiel past) nemen en daar een ander (groter) tandwiel op vastlassen.

het ligt er een beetje aan welke tools je voorhanden hebt.... :D

let er daarnaast op dat sommige tandwielen een verspringing hebben naar buiten en naar binnen en andere niet. Kan een hoop werk schelen of niet :)

PostPosted: Mon Apr 26, 2010 2:28 pm
by Reinier
Hey!

2 tandwielen op elkaar, slim! maar dat is voor mij niet zon heel erg tof plan aangezien dit wiel best breed is en ik geen zin heb om een nieuwe achterbrug te maken :P
maar idd, gewoon lekker 420 ketting houden is wel fijn, dat ga ik ook doen(kan trekkrachten tot een paar Kn hebben... denk dat ik dat niet ga halen idd:P)

ik heb een tandwielbesteld waarbij het middengat groot genoeg is en ik de boutgaten nog moet uitboren, even precies meten en met kolomboor moet dat wel lukken lijkt me...

yamaha RD350 achterwiel, heeft geen verspringing, dus dat maakt het een stuk makkelijker natuurlijk ;)

ik maak wel fotootjes alst gelukt is!
JT sprockets is idd mooie site, alle maten erbij, meten=weten! |
daardoor weet ik nu precies de dimensies van t oorspronkelijke tandwiel, beetje jammer dat er niks fatsoenlijks te vinden is met 420 wat er direct in past.(met banen erin gefreesd e.d, echt super netjes zou dat zijn, maarja... bij motorfiets misschien nodig, bami wat minder xD )

bedankt voor de hulp iig al!

PostPosted: Mon Apr 26, 2010 11:44 pm
by mano
Reinier wrote:Hey!
ik heb een tandwielbesteld waarbij het middengat groot genoeg is en ik de boutgaten nog moet uitboren, even precies meten en met kolomboor moet dat wel lukken lijkt me...


je kan ook het yamaha tandwiel erop leggen, met een paar griptangen vastzetten, goed centreren en dan door de yamaha gaten in het nieuwe tandwiel boren.

PostPosted: Wed Apr 28, 2010 12:06 am
by Reinier
haha weetje,
dat is precies wat ik heb gedaan, en echt de way to do it.