achterbrug-as losmaken?

voor je vragen over wielen, banden, spaken, vervangende achterwielen e.d.

achterbrug-as losmaken?

Postby isotopia » Mon Nov 28, 2011 10:27 pm

Een nieuwe achterbrug begint met het verwijderen van je oude achterbrug. Moer los aan de linkerkant, en dan...? De as is niet in beweging te krijgen. Kan iemand mij helpen, zit de as een stukje erin geschroefd of kan ik helemaal los met een vuistje en tik ik hem er zo uit?
Er zit ook een veersysteem in deze as, kan iemand hier iets meer over vertellen. Torsieveer?
Zijn daar uitdagingen mee te verwachten wanneer je die weer terug wilt zetten/op wilt spannen.
Groet joris
isotopia
 
Posts: 25
Joined: Mon Nov 30, 2009 3:23 pm

Re: achterbrug-as losmaken?

Postby mano » Tue Nov 29, 2011 1:07 am

Aannemend dat je praat over een apollo bak:
Het zou een as moeten zijn die door en door zit. Er zitten silentblocks / torsiebussen in de buis aan je frame. Dit is je scharnierpunt, en meteen rubbers die trillingen van het blok een beetje op kunnen vangen (als je blok meeverend is zoals orgineel). Het zijn rubbers met binnen en buiten een metalen bus, het rubber zit aan de metalen bussen gevulcaniseerd. De as gaat na verloop van tijd een beetje roesten en gaat vastzitten aan de binnenste bus van het rubber, dan krijg je het er lastig uit en als je rubber een beetje gaar is heb je de kans dat het rubber scheurt ipv dat de as eruit gaat. goed wd40en en dan eruit tikken. heetstoken kan ook, maar dan vernaggel je je rubbers waarschijnlijk. dus meer een laatste redmiddel. Rubbers zijn best prijzig dus als je die heel kan houden is dat fijn.

Cliquo heeft mooie plaatjes, en ook eventueel nieuwe onderdelen te koop :D
Torsiebussen
Image

Achtebrug as
Image
mano
 
Posts: 238
Joined: Thu Oct 25, 2007 9:30 am
Location: Delft

Re: achterbrug-as losmaken?

Postby isotopia » Tue Nov 29, 2011 1:09 pm

Sjieke foto's, daar kan ik wat mee. Mooi stukje techniek.
Ik heb inderdaad een originele Apollo achterbrug. WD-40 badje heb ik een aantal malen toegepast en na wat tikken met het vuistje schuift de as er langzaam uit. Rubbers zien er nog goed uit dus die kan ik wel hergebruiken.

Ik heb een RD350 achterwiel gekocht met schijfrem die ik wil gebruiken voor mijn bak. Voor het tandwiel heb lik een 52T van een MT genomen en die op het oude tandwiel gezet. Van het oude tandwiel de tanden afgeslepen en met drie centreerringen, een draaibank en nog wat gereedschap heb ik het MT-tandwiel gecentreerd. In het midden heb ik een soort conische bus gemaakt die om het middelste stuk van de tandwieldrager valt en het nieuwe tandwiel valt er weer overheen. Dat werkt goed.
Image
Image
In verband met een 4 takt blokje (liggend) moet ik de achterbrug nu aanpassen. Optie 1 is de originele Yamaha achterbrug te nemen en die passend te maken voor het frame. Op internet deze gevonden (te koop), is van staal dus daar is nog wat mee te doen.
Image
Het voordeel is dat de remklauw er dan ook gelijk bij in past op de as binnen de brug.
Voorste buis eruit slijpen en dan maar hopen dat die om het frame heen past...
Goed idee? Slecht idee?
Optie 2 is een nieuwe achterbrug maken. Maar dat is wel weer wat meer werk.
isotopia
 
Posts: 25
Joined: Mon Nov 30, 2009 3:23 pm

Re: achterbrug-as losmaken?

Postby bert » Tue Nov 29, 2011 8:53 pm

Hoi Joris,
waarom moet je je brug aanpassen omdat je een viertakt blok gaat gebruiken? Wil je meer ruimte maken, of pas je nieuwe wiel niet in de originele brug? Als je ruimte voor je blok wilt maken, zou je ook kunnen overwegen om je stuurpen wat naar voren te verplaatsen.
Succes, Bert
bert
 
Posts: 83
Joined: Thu Apr 12, 2007 10:25 am

Re: achterbrug-as losmaken?

Postby isotopia » Tue Nov 29, 2011 10:13 pm

Hoi bert,

Stuurpen verplaatsen heb ik ook over nagedacht. Bij de herbouw van de bakbrommer ben ik alleen begonnen met het bouwen van een nieuwe bak plus aanpassing van het dragende frame van de bak. En ik heb niet zo n zin om dat ook weer te moeten aanpassen. En ik zou ook de twee bovenste buizen moeten verlengen (onder de tank). Bovendien wil ik graag dat rd achterwiel gebruiken en dan zal er toch iets met de achterbrug moeten gebeuren om de remklauw ertussen te krijgen..
Want, waarom zou jij voor de stuurpen oplossing gaan? Pakte dat beter uit voor jou?

De nieuwe brug is dus voor het nieuwe wiel maar ook voor de extra ruimte van mn blok, 4takt yingcheng liggend 85cc.
isotopia
 
Posts: 25
Joined: Mon Nov 30, 2009 3:23 pm

Re: achterbrug-as losmaken?

Postby isotopia » Wed Nov 30, 2011 8:26 pm

De maten van de achterbrug zijn bekend dus ik weet ook hoe ie erop kan passen.
De voorste buis zou ik er tussenuit slijpen en de twee armen vallen om het frame.
2 vraagjes
1. Zou ik voldoende stijfheid overhouden in de brug wanneer ik dit buisje eruit slijp?
2. De lengte van het buisje is 95mm. Dus 95mm ruimte over tussen de 2 armen. Consequentie is dat de torsiebussen van het frame moeten. Hoe noodzakelijk zijn deze bussen? Kan iemand mij overtuigen dat ik ze er op moet laten want daar valt of staat deze versie van het achterbrug-plan mee.. Bring it on! :)

Toevoeging: mijn nieuwe blok is niet meeverend met de achterbrug. Dus daarmee verliezen de torsiebussen volgens mij hun functie..
isotopia
 
Posts: 25
Joined: Mon Nov 30, 2009 3:23 pm

Re: achterbrug-as losmaken?

Postby NIX » Thu Dec 01, 2011 12:38 am

wat jij torsiebussen noemt, zijn in feite rubberlagers die het mogelijk maken de achterbrugas helemaal vast te draaien. Alleen als je een brug met rubbers gebruikt, zouden die uit het frame niet meer noodzakelijk zijn.
NIX
 
Posts: 286
Joined: Mon Feb 11, 2008 4:18 pm

Re: achterbrug-as losmaken?

Postby isotopia » Thu Dec 01, 2011 3:31 pm

Scherp. Er blijft wel wat ruimte over dus ik zou een dunner rubberlager kunnen gebruiken. Of deze die erop zitten een stukje afkorten.
Deze veerlagers zijn op mijn frame gelast. Ik neem aan dat bij het erop lassen de rubberlagers niet als 1 geheel zijn gelast. Dus eerst de buitenste ring erop lassen en dan het rubber met binnenring erin. Anders zou het rubber smelten bij het lassen lijkt me.
Dat zou betekenen dat ik de veerlagers ook uit elkaar kan halen... En op maat maken en weer in elkaar. Ai, dat klinkt als wishfull thinking.
Zijn er ook smallere veerlagers op de markt? Misschien is deze brug geen goed plan en moet ik toch maar voor een nieuwe op maat gemaakte achterbrug gaan maken...
isotopia
 
Posts: 25
Joined: Mon Nov 30, 2009 3:23 pm

Re: achterbrug-as losmaken?

Postby mano » Thu Dec 01, 2011 8:57 pm

Als je het voorste gedeelte van de orginele achterbrug wegslijpt heb je genoeg ruimte voor een liggend 4-takt blok.
Dan moet je een bruggetje maken tussen de twee poten, dit zou eventueel achter het scharnierpunt kunnen, als je daar ruimte voor hebt, bijvoorbeeld zoals Reinier dat gedaan heeft:
Image

Als je dan toch de poten los hebt, zou je bussen tussen de poten kunnen doen en zo ervoor zorgen dat de poten iets verder uit elkaar zitten zodat je achterwiel mooi past.
De bussen zou je dan eventueel nog aan de poten kunnen lassen, dit zou denk iets minder kracht op je as zetten (hoewel de 14mm denk ik wel dik genoeg is).

Op deze manier behoud je het juiste ackermann principe en hoef je niet een compleet nieuwe bus in elkaar te lassen.
mano
 
Posts: 238
Joined: Thu Oct 25, 2007 9:30 am
Location: Delft

Re: achterbrug-as losmaken?

Postby isotopia » Fri Dec 02, 2011 3:11 pm

Deze foto had ik inderdaad al gevonden op het forum. Deze oplossing had ik ook als eerste in mijn hoofd.
Probleem is dat het RD achterwiel een dikkere band heeft en dat de achterbrug net te kort is als ik het zo doe.
Wanneer ik de reacties teruglees ga ik denk ik maar voor een nieuwe brug die een paar cm langer is. Daarmee schoffeer ik Dhr Ackermann niet zo erg. Dit weekend maar eens wat natuurkunde ophalen en rekenen met die Ackermann om te bepalen hoeveel speling ik heb.
isotopia
 
Posts: 25
Joined: Mon Nov 30, 2009 3:23 pm

Next

Return to wielen en banden

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests