Tandwielverhouding

voor je vragen over voor- en achtertandwielen en hoe dat te berekenen

Tandwielverhouding

Postby Tuur » Sat Aug 01, 2009 2:01 pm

Volgens mij stond er op het oude forum eerder een post over tandwielverhoudingen, maar hier nog niks op't moment...

Ik heb een Zundapp KS80 blok onder m'n bak hangen en ben aan't kijken naar een nieuw achtertandwiel. Mijn huidige setup is 14 tands voor (is de kleinste voor een 428 ketting) en een 43 tands achter. M'n blok is een 5 versnelling, maar van de 5e versnelling heb ik nog niet echt gebruik van kunnen maken met mijn tandwielverhouding. Hij trekt redelijk door in de 3e versnelling en houdt m'n bak net op snelheid als ik m in de vierde zet.

Ik heb een site gevonden die blinde 428 achtertandwielen verkoopt nl;
http://www.protuning.biz/index1.html onder universeel-->tandwielen-->kettingmaat

hier kan ik een 428 achtertandwiel tot 60 tands krijgen, maar mijn vraag is, welke moet ik hebben met een 14 tands voor? moet ik dan een even of oneven aantal tanden achter hebben, of maakt dat niks uit? Zijn er andere bakbroemers die met een 80cc rijden die misschien tips hebben?

edit: O ja, brute topspeed is niet echt de bedoeling, gaat me meer om trekkracht

Groeten Tuur
Tuur
 
Posts: 7
Joined: Mon May 21, 2007 4:55 pm

Postby NIX » Mon Aug 03, 2009 10:27 am

Over even en oneven aantallen tanden doen de wildste verhalen de ronde, maar ik denk dat ze van het kaliber tanken bij volle maan of juist niet, zijn.

Over de verhouding kan ik zo niets zeggen. Dat mag iemand anders doen.
NIX
 
Posts: 286
Joined: Mon Feb 11, 2008 4:18 pm

Postby anton » Wed Sep 23, 2009 1:51 pm

Volgens mij is de beste tandwiel verhouding toch een beetje vogelen. Hangt nl af van de grote van je achterwiel, verhoudingen van je bak. 4-5 bak ks 80 of ks 50 enz. Ik ga meestal voor een groot achter tandwiel (60-tands) en probeer vershcillende voortandwielen uit. totdat trekkracht en snelheid overeen komen naar mijn wens. hoe je het wil hebben hangt ook af of je vaak met zware ladingen rijdt of niet enz enz
anton
 
Posts: 11
Joined: Mon Feb 21, 2005 1:21 pm
Location: R'dam

Postby irmin » Wed Sep 23, 2009 2:10 pm

Tot hoe groot kun je voor gaan? vast wel tot 17 of 18 ofzo. En da's makkelijker dan achtertandwielen vervangen. Dus ik zeg: neem achter lekker die 60 tands. lekker groot. Kun je voor eenvoudig compenseren.
De combi 15-60 is een exacte verhouding van 4. Dat zou hardere slijtage opleveren volgens sommigen. Ik geloof er niet in.
irmin
 
Posts: 471
Joined: Tue May 17, 2005 6:03 pm

Re: Tandwielverhouding

Postby PhiPhi » Fri Aug 13, 2010 1:53 am

Tuur wrote:~ moet ik dan een even of oneven aantal tanden achter hebben, of maakt dat niks uit? Zijn er andere bakbroemers die met een 80cc rijden die misschien tips hebben?

edit: O ja, brute topspeed is niet echt de bedoeling, gaat me meer om trekkracht

Groeten Tuur


Tuur, je zal er niets meer aan hebben, maar misschien iemand anders.

Bij tandwielen wil je niet dat ze ovaal slijten. Hierdoor moeten de tanden altijd op een andere tand aangrijpen zodat de slijtage over alle tanden verdeeld wordt. De regel hierbij is: de deling tussen beide tandwielen mag nooit op een heel getal uitkomen.

Voorbeeld:
z15 voor, z30 achter.
30:15=2 => een heel getal
slijtage is enorm.

Oplossing:
31:15=2,0666... => perfect.

Die extra tand noemt men ook wel de 'jagende tand'. Hierdoor grijpen de tandwielen telkens aan in een andere tand.

Echter, een brommer heeft een ketting tussen de tandwielen. De schakel tussen voor- en achter-tandwiel is deze ketting. Wat je niet wil is dat de ketting telkens op hetzelfde punt van de ketting terugkomt. De deling tussen achter-, voor-tandwiel en ketting mag dus niet op een heel getal uitkomen.

Voorbeeld:
z10 voor: z10 achter
ketting met 100 schakels

Oplossing:
z11 voor: z10 achter
ketting met 100 schakels
of:
z10 voor: z10 achter
ketting met 102 schakels

Een standard Puch Maxi had 15:45 tandwielverhouding. Door de ketting kun je regelen dat de schakels telkens op een ander punt de tandwielen raken...

Belangrijkste tegen slijtage is echter: Hou die ketting lekker vet!!!
PhiPhi
 
Posts: 43
Joined: Fri May 07, 2010 12:11 am

Postby NIX » Fri Aug 13, 2010 11:43 am

Echt, die even getal regel doet er nauwelijks toe. Nu is de kans dat dezelfde schakel dezelfde tand raakt 2x zo groot. Meer niet. En dat betekent dat de helft van de combinaties tand/schakel niet voor kan komen. en dat is gewoon geen ramp. De helft van de combinaties. Weet je hoeveel combinaties er mogelijk zijn met 14+54 tanden en (ik roep maar wat) 170 schakels? Mogelijkheden zat als je die halveert. Op baktanden kan het een ander verhaal zijn. Veel minder mogelijkheden, dus meer kans op specifieke slijtage.
NIX
 
Posts: 286
Joined: Mon Feb 11, 2008 4:18 pm


Return to tandwielen

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests

cron