Hallo bakbrommerrijders,
Ik heb net voor de NBBK een kettingspanner op mijn Apollo gezet. Mijn blok veert mee, maar ik was dat precieze stellen zat en vorige cross reed ik mijn voortandiwletje stuk, dus ging ik voor de kettingspanner.
Ik heb een armpje gebouwd met een wieltje en een veertje. vrij standaard. De ketting spanner trekt de ketting aan de onderkant omhoog.
Daarbij had ik toevallig ook een groter tandwiel achter en een nieuwe ketting.
Het viel me op tijdens het duwen van mijn brommer, de ketting een hoop meer geluid maakt. Ik dacht eerst dat het gewoon het inslijten van de nieuwe ketting was, maar het viel me op dat op soms de ketting eerst soort van half op het tandje schuift, en daarna wel goed op zijn plek valt. Dit veroorzaakt een soort van getik. Tijdens NBBK is de ketting er wel een paar keer afgevallen, maar hij deed niet heel raar. Hij stond wel een beetje erg slap, dus misschien net iets korter was beter geweest.
Ik heb ook nog het voortandwieltje vervangen voor een nieuwe maar het werd er niet minder op.
Ik heb het idee dat doordat er minder spanning op de ketting staat als voorheen, de schakels gewoon niet direct lekker op zijn plek vallen, pas als er iets meer spanning op staat dan wel. Maar toch vraag ik me af of dit wel goed is. Ook lijkt me het wel tof als de ketting er echt niet meer afvalt, zeker niet tijdens de races.
Hebben meer mensen hier last van, of is er duidelijk iets niet helemaal goed?
Bedankt alvast,
Mano