Kettingspanner vraagje

voor je vragen over voor- en achtertandwielen en hoe dat te berekenen

Kettingspanner vraagje

Postby mano » Fri Jun 05, 2009 12:57 am

Hallo bakbrommerrijders,

Ik heb net voor de NBBK een kettingspanner op mijn Apollo gezet. Mijn blok veert mee, maar ik was dat precieze stellen zat en vorige cross reed ik mijn voortandiwletje stuk, dus ging ik voor de kettingspanner.
Ik heb een armpje gebouwd met een wieltje en een veertje. vrij standaard. De ketting spanner trekt de ketting aan de onderkant omhoog.
Daarbij had ik toevallig ook een groter tandwiel achter en een nieuwe ketting.

Het viel me op tijdens het duwen van mijn brommer, de ketting een hoop meer geluid maakt. Ik dacht eerst dat het gewoon het inslijten van de nieuwe ketting was, maar het viel me op dat op soms de ketting eerst soort van half op het tandje schuift, en daarna wel goed op zijn plek valt. Dit veroorzaakt een soort van getik. Tijdens NBBK is de ketting er wel een paar keer afgevallen, maar hij deed niet heel raar. Hij stond wel een beetje erg slap, dus misschien net iets korter was beter geweest.
Ik heb ook nog het voortandwieltje vervangen voor een nieuwe maar het werd er niet minder op.

Ik heb het idee dat doordat er minder spanning op de ketting staat als voorheen, de schakels gewoon niet direct lekker op zijn plek vallen, pas als er iets meer spanning op staat dan wel. Maar toch vraag ik me af of dit wel goed is. Ook lijkt me het wel tof als de ketting er echt niet meer afvalt, zeker niet tijdens de races.

Hebben meer mensen hier last van, of is er duidelijk iets niet helemaal goed?
Bedankt alvast,
Mano
mano
 
Posts: 238
Joined: Thu Oct 25, 2007 9:30 am
Location: Delft

Postby Michiel » Fri Jun 05, 2009 1:44 am

Mij lijkt het waarschijnlijk dat je de verkeerde maat ketting bij je tandwielen hebt.

Of misschien is je ketting wel goed voor het voortandwiel, maar heb je het verkeerde achtertandwiel.

Dan krijg je dat hij niet geheel soepel over de tanden heen gaat, maar als het ware blijft hangen.
User avatar
Michiel
 
Posts: 45
Joined: Tue May 08, 2007 6:02 pm
Location: Krimpen a/d IJssel

Postby Harry Huizing » Fri Jun 05, 2009 2:35 am

bij een 415 ketting moet een 5 millimeter tandwiel

bij een 420 ketting moet een 6 millimeter tandwiel

bij een 428 ketting moet een 7 millimeter tandwiel

de 5,6,7 millimeter tandwielbreedte zijn richtmaten het kan iets verschillen

wat nog door de beugel kan is een 420 achtertandwiel met een 415 voortandwiel aangedreven door een 420 ketting

bij een 428 ketting moet je 7 millimeter tandwielen monteren
daar de steek ruimer is , dus 6 millimeter tandwielen zullen
niet passen op 428 kettingen

hierbij een siteadres van een tandwielenfabriek met nuttige info www.esjot.com
Image
rechtsaf , linksaf , bovenlangs en onderdoor , op de bakbrommer gààáán we er weer voor
Harry Huizing
 
Posts: 200
Joined: Sat Feb 04, 2006 1:06 am
Location: Groningen

Postby mano » Fri Jun 05, 2009 9:49 am

Bedankt voor de reacties.

Ik dacht dus ook dat de tandwielen niet bij de ketting klopte, maar zag niet direct waar het aan ligt. Het schakeltje glijd een soort van half op het tandje, en dan als ie iets verder draaid valt ie wel mooi op z'n plek...

Maar de breedtes zijn zeker iets wat ik makkelijk kan meten, bedankt.

Hij doet het volgens mij ook op het voortandwiel, dit is een nieuw zundapp tanwieltje met een nieuwe 415 ketting. Dit zou toch goed moeten zijn?

Ik ga vanavond wel even tandwieldiktes meten.

Bedankt alvast!
mano
 
Posts: 238
Joined: Thu Oct 25, 2007 9:30 am
Location: Delft

Postby mano » Fri Jun 05, 2009 9:58 pm

Ik heb de tandwielen opgemeten en ze zijn beide 5mm dik. Deze zouden dus wel goed bij de 415 ketting moeten passen.

Na wat testjes zonder de kettingspanner kwam ik erachter dat het ligt aan de uitlijning van de tanwielen ten opzichte van elkaar. Ik heb het idee dat het nu wel wat nauwer komt als voorheen, ik weet niet waarom.
Maar door het wiel ietsjes te draaien kon ik zo de perfecte uitlijning vinden en liep de ketting soepel. De positie van de kettingspanner wieltje klopt nu niet helemaal meer, dus ik denk dat ik hier maar een iets solidere constuctie voor maak (ipv een snel-snel-ik-moet-naar-het-nbbk constructie) die ook af te stellen is.

Nogmaals bedankt voor jullie hulp!
mano
 
Posts: 238
Joined: Thu Oct 25, 2007 9:30 am
Location: Delft

Postby Reinier » Fri Jun 12, 2009 12:14 pm

Als het af is, kan je dan een fotootje plaatsen?
op die manier kunnen anderen die een kettingspanner willen plaatsen goed zien hoe jij het hebt gedaan, als niet weet hoe het moet, kan ik het ook voor je doen, moet je even mailen naar reinier.holst@gmail.com

ikzelf ga geen kettingspanner maken iv.m een achteruit versnelling:P
maar het lijkt me wel interessant om te zien hoe jij het nu aanpakt.

verder wens ik je veel succes!
-Reinier-
Reinier
 
Posts: 246
Joined: Sun Sep 14, 2008 12:16 pm
Location: Zeist


Return to tandwielen

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest