Tandwiel sheet voor Excel

voor je vragen over voor- en achtertandwielen en hoe dat te berekenen

Tandwiel sheet voor Excel

Postby PhiPhi » Sat Jul 10, 2010 2:02 am

De sheet achter de link is nu gemaakt voor een Zundapp 4-bak. Ik heb de sheet gemaakt omdat ik een achtertandwiel zocht die paste op mijn achterwiel en een gewenste topsnelheid haalde.. Ik wist niet hoeveel tanden deze moest hebben.

Als je weet hoe Excel werkt kun je deze sheet makkelijk uitpluizen en aanpassen naar eigen wensen. Voor de (computer freek) liefhebber.

http://www.megaupload.com/?d=REAPA0C8
PhiPhi

Postby PhiPhi » Thu Aug 12, 2010 9:18 pm

En ik heb nog iets in elkaar gedraaid voor een blok wissel.

Op deze sheet vul je de achterwiel diameter van de brommer in waar het blok onder hoort, net als de tandwielen. Vervolgens ook de maat van je bakbrommer achterwiel. Vervolgens kun je een beetje gaan spelen met je tandwielen...

Het werkt weer in Excel.
PhiPhi

Re: Tandwiel sheet voor Excel

Postby Pannekoek » Mon Apr 07, 2014 12:25 pm

Ik wilde even gaan spelen met je sheets, maar megaupload bestaat natuurlijk niet meer. Kan je ze nog een keertje omhoog laden?
Thanks!!
Pannekoek

Postby tollebom » Mon Apr 07, 2014 3:45 pm

tollebom

Postby Pannekoek » Tue Apr 08, 2014 12:17 pm

Thanks!!
Ik heb straks een Yamaha blok met een zundapp achterwiel, dus moet echt even puzzelen wat een handige set up gaat worden...
Pannekoek

Postby mano » Tue Apr 08, 2014 12:30 pm

Vergeet niet dat je tandwiel verhouding afhankelijk is van je gewicht van je bak, groote van je bak (luchtweerstand), hoeveel power er in je blok zit, wat je vervoerd in je bak, hoe hoogtoerig je wil rijden en misschien zelfs wat voor ritjes je maakt. Wat een eindsnelheid willen en daarbij een tandwielverhouding kiezen is leuk, maar je moet wel genoeg power hebben om op die eindsnelheid te komen.
Dus het blijft altijd een kwestie van proberen... voortandwieltjes zijn redelijk goedkoop. Hiermee kun je grote stappen maken.
Persoonlijk zou ik beginnen met iets van een 60 achtertandwiel en een middelmaat voortandwieltje en dan kun je voortandwielen wisselen tot je iets vind waar je gelukkig van word. Vaak moet je wat verschillende situaties meemaken zoals een brug op met een volle bak, een lange rit met wind tegen, etc etc.
Dan kun je eventueel nog finetunen met een andere achtertandwiel of een andere set tandwielen kiezen met een vergelijkbare verhouding die mooier in je frame past.
mano

Postby irmin » Tue Apr 08, 2014 6:42 pm

Eens met Mano
Neem een groot achtertandwiel en voor lekker spelen.
Het is vooral van belang wat je zelf wil: Laad je vaak je bak ramvol dan wil je 'm anders vertanden dan wanneer je meestal maar weinig meeneemt.
Je kan er sowieso vanuit gaan dat je een andere tandwielverhouding wil dan de tweewieler waar het blok oorspronkelijk vandaan komt: groter achter of kleiner voor
irmin

Postby Pannekoek » Wed Apr 09, 2014 7:47 am

Bedankt voor de tip! Voor het achterwiel dat ik heb vind ik max 48t, maar heb een mooie 62t gevonden, dus dat wordt een beetje laswerk. En dan een paar verschillende voortandwielen en testen.
Hoge top is niet doel, wil liever met een gevulde bak , met tegenwind de Erasmusbrug over kunnen zonder veel gedoe. Qua racen wordt dit geen bak die in de prijzen gaat vallen.
Maar misschien een bonuspuntje voor de looks....
Pannekoek

Postby mano » Wed Apr 09, 2014 9:45 am

je kan het ene tandwiel op het andere tandwiel lassen. zorg wel voor een perfecte uitlijning van je achtertandwiel op je voortandwiel op je blok, dit scheelte een hoop ellende....
mano

Postby Pannekoek » Wed Apr 09, 2014 10:59 am

Ja dat is precies het plan, alleen zit bij het wiel dat ik heb geen tandwiel, dus moet er twee kopen. Eén die past op het achterwiel en één met het juiste aantal tanden. Steuntjes voor het blok moeten nog gemaakt worden, en daar hebben we juist mee gewacht tot het tandwiel op de achtervelg zit om hem meteen goed uit te kunnen lijnen.
Pannekoek

Next

Return to tandwielen