by mano » Tue Apr 08, 2014 12:30 pm
Vergeet niet dat je tandwiel verhouding afhankelijk is van je gewicht van je bak, groote van je bak (luchtweerstand), hoeveel power er in je blok zit, wat je vervoerd in je bak, hoe hoogtoerig je wil rijden en misschien zelfs wat voor ritjes je maakt. Wat een eindsnelheid willen en daarbij een tandwielverhouding kiezen is leuk, maar je moet wel genoeg power hebben om op die eindsnelheid te komen.
Dus het blijft altijd een kwestie van proberen... voortandwieltjes zijn redelijk goedkoop. Hiermee kun je grote stappen maken.
Persoonlijk zou ik beginnen met iets van een 60 achtertandwiel en een middelmaat voortandwieltje en dan kun je voortandwielen wisselen tot je iets vind waar je gelukkig van word. Vaak moet je wat verschillende situaties meemaken zoals een brug op met een volle bak, een lange rit met wind tegen, etc etc.
Dan kun je eventueel nog finetunen met een andere achtertandwiel of een andere set tandwielen kiezen met een vergelijkbare verhouding die mooier in je frame past.