RD350 onder je bak,

voor je vragen over voor- en achtertandwielen en hoe dat te berekenen

RD350 onder je bak,

Postby Reinier » Wed Oct 19, 2011 5:23 pm

in het kader van het delen van kennis en adviezen en andere onzin,
voor degene die ooit geinteresseert is om een rd350 wiel onder zn bak te plakken.
post ik hierbij de correspondentie die ik heb gehad met isotopia.
hoort natuurlijk ook een beetje bij de topic:
420 achter voor yamaha RD350

Sent: Wed Oct 19, 2011 3:18 pm
by isotopia
geen probleem, zet maar op het forum

* Quote Reinier

Re: RD350 onder je bak

Sent: Wed Oct 19, 2011 9:13 am
by Reinier
Hee,
dan heb je een ander wiel dan ik :-p ik heb de 4 gaats variant, het gegoten wiel.
dit is van voor 1983, toen maakten ze met kettingmaat 50(ANSI standaart als ik me niet vergis)
en jij hebt er een van na 1983.

Vind je het erg als ik deze correspondentie straks even op het forum openbaar zet?
zo heeft iemand anders er misschien ook nog wat aan en in het kader van het delen van kennis en elkaar helpen,
wat toch een belangrijke functie is van dit forum ;-)

* Quote isotopia

Sent: Tue Oct 18, 2011 8:39 pm
by isotopia
Jammer genoeg heeft de RD hier in mijn schuur 6 gaten. En die van Brink allemaal 4, dus alleen voldoende 'vlees' voor 2 van de 6 gaten. Ik ga er gewoon 1 bestellen en dan wat puzzelen.
Goede tip van de omtrek rekenen.

* Quote Reinier

Sent: Tue Oct 18, 2011 8:06 pm
by Reinier
btw:
GPS is voor snelheidmeting, en km teller :P
vind ik zelf chill om te weten.

* Quote Reinier

Sent: Tue Oct 18, 2011 8:05 pm
by Reinier
Nee, bij brink heb je idd voor 15 euro een tandwiel.
ja ik reed toen ook met 38 tands tegen 13 voor.. ik had 125 cc beest natuurlijk voorin liggen, en die trok dat opzich wel.
hoewel ik veel blijer ben met me huidige verhouding 12 tegen... uh... 45 ofzo was het weet niet precies meer xD

je kan stellen dat je ruimte genoeg hebt als t tandwiel 37 tanden heeft, dat had ik en aangezien de buitenomtrek gerelateerd is aan het aantal tanden bij 420 en dat natuurlijk een relatie heeft met de diameter... zo weet je zeker dat je buitendiameter goed is.
waar ik vooral op lette is het feit dat t 4 gaten zijn die je kruislings moet boren, daarom zocht ik een tandwiel die genoeg "vlees" had in een + patroon zeg maar.

* Quote isotopia

Sent: Tue Oct 18, 2011 7:51 pm
by isotopia
Benzine onder je zuignap? Wie gebruikt er dan ook een GPS, kaart is toch net zo makkelijk :)

Ik dacht voor achter aan een tandwiel van een MB80: http://www.jtsprockets.com/52.0.html?&L=0&sel_uid=66&p
Helaas wordt alleen de buitendiameter niet aangegeven. Want de afstand tussen de gaten van de RD is 136 mm. Dat is behoorlijk breed.
Op brinkmotoren meer duidelijkheid. Helaas alleen wel minder tandjes dan ik had gewild. Ik heb er nu 50 en daar kan ik maximaal 43 krijgen. http://www.brinkmotoren.nl/tandwielen_a ... tbike/768/
Dan maar een kleiner tandwieltje voor bestellen... Ik heb nu 15/50. Dat wordt dan ??/43. Wat denk jij, 12 of 13 tandjes voldoende?

PS Brink is in elk geval niet duur.

* Quote Reinier

Sent: Tue Oct 18, 2011 7:31 pm
by Reinier
Hey

ik had toen met veel moeite idd een 520 voortandwiel gevonden voor mijn (zeldzame) 20 mm tandwielas van me 125 cc blok...
meestal zijn ze 17 mm... wat natuurlijk vervelend is als je naar 520 wil gaan met een ander blok, of als ik nu terug wil.
afijn.

volgens mij had ik een tandwiel van brinkmotoren.nl gekocht, en die aangepast. je moet even letten op de binnendiameter van het gat van het tandwiel wat je wil gebruiken.
zo even uit me hoofd moet dat ong. 67 mm zijn. vergeet ook niet het verschil in dikte tussen het oorspronkelijke tandwiel en het tandwiel wat je gaat gebruiken op te vullen met een ring, dit heeft te maken met de ophanging. wat ik merkte is dat me tandwiel "zweefde". niet heel erg, nooit pech mee gehad, maar maakt het eraf lopen wel waarschijnlijker en je tandwiel slijt waarschijnlijk aanzienlijk sneller...

ik ben trouwens me bak weer een kleine opknapbeurt aan t geven, zal foto's posten als t klaar is!
even bak verven en kap opnieuw kleurtje geven. de tank kan ook wel wat liefde gebruiken... "(verf op 1 plek losgelaten door zuignap van gps systeem... dat hechtte zich vast aan de verf toen er benzine overheen is gegaan en ik t weekje had laten zitten, oepsiepoepsie.... )
dat de bak onderhevig is aan slijtage spreekt voor zich, actief gebruik met fietsen vervoeren en andere meuk, klinkt bekend waarschijnlijk xD

Succes! laat t ff weten hoe je je tandwiel heb geboort, maak paar foto's
altijd interessant om te zien hoe andere mensen dit aanpakken!

* Quote isotopia

Sent: Tue Oct 18, 2011 7:18 pm
by isotopia
Ha Reinier,

Verschillende opties langsgegaan. Ik dacht er eerst aan om het voortandwiel te vervangen maar ik kan geen tandwiel vinden met dezelfde binnenmaat die past. Ik heb een NSR blok en die heeft een getande as voor. Er zijn wel 520 tandwielen voor een getande as die past maar dan is de buitendiameter te groot om nog in het blok te passen.

Toch maar een 420 tandwiel voor achter dus. Welk tandwiel heb jij destijds gebruikt? Je schreef dat je er een genomen hebt die je nog had liggen. Van wat voor motor/brommer kwam die af? Dan probeer ik er een te vinden. Nieuwe gaten boren is geen punt.

groet Joris

* Quote isotopia

Sent: Thu Oct 06, 2011 11:36 am
by isotopia
Het originele Apollo tandwiel is een mooie werpster dus die is niet meer geschikt.
Ik ga op zoek naar een 420.

* Quote Reinier

Sent: Wed Oct 05, 2011 10:27 pm
by Reinier
Dat weet ik niet, ik had toen ik nog 420 reed zelf gaten geboord in een tandwiel wat ik nog had liggen. dat is wel je beste gok denk ik
let wel op dat t allemaal goed past, zet er een extra ring tussen om het verschil in dikte te compenseren.
belangrijk is ook om te zien welk tandwiel je hebt.

mijn RD350 wiel heeft ori. het tandwieltype: JTR 848 terwijl je ook met JTR 846 hebt.
kortweg zit m het voornaamste verschil in het aantal boutgaten.
die van mij heeft er 4 en die ander heeft er 6.

zorg dat als je er toch een koopt, je goed op dit verschil let!
dan moet het goed komen. en van fouten leer je ;)

* Quote isotopia

Sent: Wed Oct 05, 2011 8:38 pm
by isotopia
thanks voor de snelle reactie.
Dat is jammer dat ik daar tijd en geld mee kan besparen want ik heb hem net vorig week uit friesland gekocht via internet.
En dat rood staat wel mooi op mijn bak. Op zich kan ik een 420 tandwiel wel overzetten van iets anders dacht ik.
Maar brommertandwielen zijn te klein?
Ik ben een beetje nieuw in deze zaken. Wel veel honda cd50 gereden vroeger en autootje opknappen. Maar dat hele zelfklussen met die bak is een beetje een ontdekkingsreis.
Die gaten opnieuw boren ben ik ook niet zo bang voor als dat het probleem zou zijn.
Kan het bijvoorbeeld van een MT bijvoorbeeld?

* Quote Reinier

Sent: Wed Oct 05, 2011 8:23 pm
by Reinier
Hey

ik heb het giet wiel van een RD350. dit is van aan yamaha RD350 uit 87 ofzo, weet niet precies uit me hoofd.
die heeft weer andere boutenformatie dan bv. een uit '90.
ik heb in ieder geval nu een 520 achtertandwiel en dit heeft me toen 50 euro gekost.
excl. verzendkosten. besteld bij economy cycle.

kijk eens goed naar alle jaren op de site van JT sprockets, en je snapt wel wat ik bedoel.
Veel succes! ik zou persoonlijk naar een gietwiel zoeken van een bromfiets of een andere fiets waar al een 420 ketting op zit.
bespaar je jezelf een hoop gezeik en geld mee...

* Quote isotopia

RD350 onder je bak

Sent: Wed Oct 05, 2011 8:18 pm
by isotopia
Beste Reinier,

Op BBF zag ik dat jij een RD350 achterwiel in je bak hebt gehangen. Nu ben ik met hetzelfde bezig en op zoek naar een tandwiel. Via het forum zag ik deze site: http://www.jtsprockets.com/52.0.html
Heb jij daar een tandwiel besteld? Ik heb zelf een honda NSR blok, is dat ook een 420? EN welk tandwiel heb je dan besteld op die site?
Zou tof zijn als je me wat advies kan geven.

groeten Joris
-Reinier-
Reinier

Return to tandwielen