Kwaliteit kettingen

voor je vragen over voor- en achtertandwielen en hoe dat te berekenen

Kwaliteit kettingen

Postby mano » Wed May 08, 2013 9:29 pm

Ik heb nu een Regina Standard 420 ketting op beide bakken. Deze kan ik bij ons bij de bromfiets winkel kopen in 144 schakels dus das makkelijk. Echter heb ik er nu wel wat kettingen doorheen gejaagd, en ik rij niet elke maand van groningen naar utrecht op neer...
(zoals sommige wel doen)

goed soms dat staat mijn ketting wat droog, dan smeer ik hem weer... maar het is vooral de rek in de ketting die het hem doet. Zit gewoon slap over het achtertandwiel heen en dat is natuurlijk niet de bedoeling....

Is het de moeite waard meer geld in een ketting te stoppen? ik lees dingen over o-ringen, x-ringen en z-ringen....

zijn er ervaringen van andere bakrijders met het proberen van verschillende typen kettingen?
ik rij 420 en dat blijft ook wel effe zo, dus zoek een goede ketting in die maat.

bedankt!
mano
 
Posts: 238
Joined: Thu Oct 25, 2007 9:30 am
Location: Delft

Re: Kwaliteit kettingen

Postby Xenomobile » Thu May 09, 2013 10:20 am

Ik rij jaren achtereen dagelijks met Iris kettingen, cross ik ook mee, staat ook wel eens droog te staan, maar nooit problemen mee met aflopen/breken. Zit wel een automatische kettingspanner op.
Verder helaas geen ervaring..
Xenomobile (?<pi>),
Wout Rockx.
User avatar
Xenomobile
 
Posts: 314
Joined: Mon Feb 21, 2005 12:17 am
Location: rotterdam

Re: Kwaliteit kettingen

Postby mano » Thu May 09, 2013 4:42 pm

ze breken of lopen er ook niet af, rekken alleen zo hard....
heb er laatst maar een schakel tussenuit gehaald want de automatische kettingspanner deed niet veel meer. zit ook erg los om het achtertandwiel....
mano
 
Posts: 238
Joined: Thu Oct 25, 2007 9:30 am
Location: Delft

Re: Kwaliteit kettingen

Postby irmin » Fri May 10, 2013 11:44 am

hee mano

Ik heb ook al vanalles geprobeerd. En ik heb de beste ervaringen met Fukukawa kettingen icm toch regelmatig smeren. Ik gebruik van dat spuitvet om te smeren. en dan liefst na een flink stuk rijden wanrt dan is ketting lekker warm en dringt het vet beter de rolletjes in.

Het is nu eenmaal wel zo bij een bak regelmatig de boel moet wisselen als je een beetje kilometers maakt.
irmin
 
Posts: 471
Joined: Tue May 17, 2005 6:03 pm

Re: Kwaliteit kettingen

Postby mano » Fri May 10, 2013 8:26 pm

neem aan dat je het over de fukukawa gold ketting hebt. lees inderdaad in de omschrijvingen dat dit een ketting is die minder rekt. maar dan zie ik hem nergens verkrijgbaar in 420.... hmmmmm
die o-ring ketting is er ook, maar die is dan weer 2 keer zo duur (gaat ie dan ook meer als 2 keer zo lang mee?)
mano
 
Posts: 238
Joined: Thu Oct 25, 2007 9:30 am
Location: Delft

Re: Kwaliteit kettingen

Postby irmin » Sun May 12, 2013 11:07 am

Nee, die 0-ring die heb ik ook mooi laten liggen. Maar nergens meer te krijgen? da's jammer. Dan moet ik dus ook weer iets nieuws gaan verzinne. gadver.
irmin
 
Posts: 471
Joined: Tue May 17, 2005 6:03 pm

Re: Kwaliteit kettingen

Postby dimitri » Sun May 12, 2013 6:17 pm

Heb ooit een jawa 250 gehad (mooi blokkie voor een bakbrommer, bij de weg) en dat ding had een gesloten kettingkast. Elk jaar de ketting flink gesmeerd en nooit, ± 20.000km, hoeven vervangen.

En bij mijn eerste werkgever kookten we de kettingen van de hooi/balenpersen elk jaar in. Werden eerst in de petroleum gereinigd en gingen dan in een vat met keihard vet (weet niet meer hoe het spul heet) om vervolgens een halve dag op een fornuis te pruttelen.

Denk da'k ok een gesloten kast op mun brommer ga bouwen.

gr,

dimitri
Lekker knarren op me brakbrommert!
dimitri
 
Posts: 147
Joined: Mon Feb 13, 2012 6:48 pm
Location: utrecht

Re: Kwaliteit kettingen

Postby steckelfisch » Sun May 12, 2013 11:28 pm

Ik denk ook dat de ketting het meest slijt door stof, zand en roest.
Ik smeer m'n ketting 2 keer in de week. (zand blijft er dan wel weer aan plakken. dat is vervelend)

Een dichte kast is misschien wel de beste oplossing. Bij fiets kettingen (met kast) is
dat ook zo, is mijn ervaring.

Ik ben benieuwd naar je oplossing Dimitri.
Last edited by steckelfisch on Tue May 14, 2013 8:50 am, edited 1 time in total.
Gert-Jan (1010)
steckelfisch
 
Posts: 282
Joined: Mon May 21, 2007 6:15 pm
Location: Groningen

Re: Kwaliteit kettingen

Postby knorrepot » Mon May 13, 2013 8:26 pm

Ik heb ook al heel wat kettingen versleten over veel te weinig kilometers, steeds een schakeltje eraf slopen en later toch maar weer een nieuwe ketting, ook fukukawa supersterk en iris supersterk en nog een nader merk, maar ik ben bang dat (ondanks smeren) de kettingen meer slijten dan rekken. Ik heb nu de fukukawa 420 O-ring, en dat is super! Het bevestigd mijn vermoeden dat een ketting meer slijt dan rekt, want deze heeft alleen als voordeel dat hij minder zou moeten slijten, en hij blijft veel langer mooi op de tandwielen liggen en gaat niet slap hangen. Ik heb hem nog geen duizenden kilometers, maar tot nu toe doet hij het perfect.

Zal misschien iets aan mijn smeer-techniek liggen? Hoe smeert men zijn ketting zoal?
Ben
knorrepot
 
Posts: 335
Joined: Thu Feb 07, 2008 10:03 pm
Location: Zaandam

Re: Kwaliteit kettingen

Postby mano » Mon May 13, 2013 11:04 pm

Heyy ben,
wat bedoel je met meer slijten dan rekken? je nieuwe ketting doet het beter, hij blijft mooier om de tandwielen liggen, dan rekt hij toch minder?
mano
 
Posts: 238
Joined: Thu Oct 25, 2007 9:30 am
Location: Delft

Next

Return to tandwielen

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests

cron