Werking gasveren

voor je vragen over frames, fusees en ophangingen. Tanks, vering en zadels. Alle mechanische dingen.

Werking gasveren

Postby steckelfisch » Sat Jan 02, 2010 5:35 pm

Ik heb net via marktplaats gasveren aangeschaft. Ze zagen er wel grappig uit:

Image.

De vraag is het volgende. Op het blokje onderop, zit een ventiel.
Kan ik hier gewoon lucht in pompen? en zoja hoeveel druk zou zoiets
maximaal mogen hebben?

Ik heb gehoord dat er meestal stikstof in een gasveer zit. Als dat er in
moet: waar haal je zoiets?
Last edited by steckelfisch on Sat Jan 02, 2010 7:25 pm, edited 2 times in total.
steckelfisch
 
Posts: 282
Joined: Mon May 21, 2007 6:15 pm
Location: Groningen

Postby zundaap » Sat Jan 02, 2010 6:55 pm

er moet stikstof in, je mag er niet gewoon lucht indoen.
dat werkt wel maar door alle stoffen in de lucht kan het binnen werk kapot gaan.
meestal is de druk die er in zit wel goed maar als je wilt weten hoeveel er in moet moet je eerst weten waar ze op hebben gezeten.

maar dat bepaalt alleen je demping he, dat heeft niks met de sterke van je veer te maken, je kunt hem et beste gewoon zo afstellen met de stel schroeven (als i die heeft)
User avatar
zundaap
 
Posts: 96
Joined: Mon Oct 15, 2007 7:12 pm
Location: dieren

Postby knorrepot » Sat Jan 02, 2010 8:59 pm

de veer heeft al de hoogst mogelijke voorspanning zie ik. op de foto onder de veer zie je dat verdraaibare metaalkleurige deel. Da's alles wat er naast de gasdruk te stellen is, of heb ik het mis?
Ben
knorrepot
 
Posts: 335
Joined: Thu Feb 07, 2008 10:03 pm
Location: Zaandam

Postby steckelfisch » Sun Jan 03, 2010 2:30 pm

nee, dat zie je wel correct.

De vraag is nu dus eigenlijk of ik de stikstof nodig ben, en waar ik
dat vandaan ga halen.

Er moet eerst getest worden, maar ik weet nu wel dat ik niet
moet pielen met de fietspomp. Dus dat was even het belangrijkste.
steckelfisch
 
Posts: 282
Joined: Mon May 21, 2007 6:15 pm
Location: Groningen

Postby zundaap » Sun Jan 03, 2010 3:17 pm

bij een motor of auto garage waar ze banden met stikstof vullen
User avatar
zundaap
 
Posts: 96
Joined: Mon Oct 15, 2007 7:12 pm
Location: dieren

Postby steckelfisch » Fri Jan 08, 2010 1:23 pm

Ze zitten erop. Samen met de oude veren.

Het is nu wel een beetje een stijve boel geworden. Als ik er
flink op 'wip' gaat het maar een paar centimeter heen en weer.
(eerder 1 dan 2 cm, maar het is wat lastig meten)

Nou heb ik een tijd geleden hier iets geleden iets gelezen over
het verstevigen van het frame achter de zadelpen. (dat was
voor een lange tocht ofzo) Met dat in het achterhoofd vraag ik
me nu af wat de stijfheid van de vering betekend voor de krachten
die bij wat steviger rijwerk op de achterkant van het frame komt te
staan. (het gedeelte onder het zadel dus)
steckelfisch
 
Posts: 282
Joined: Mon May 21, 2007 6:15 pm
Location: Groningen

Postby mano » Sat Jan 09, 2010 12:40 pm

de dubbele buis van de apollo kan breken achter de zadelpen, dus een versteviging is verstandig.

ik heb hiervoor een buisje gelast tussen de zadelpen-stang en de dubbele buis:

Image

ik had zelf ook eerst stugge veren (orginele). toen maar andere erop gezet die wat soepeler waren. wat me toen opviel is doordat de veerweg een stuk groter was, de achterem ging werken als ik inveerde met de orginle remstang hierdoor ging de achterrem dus soms wat 'strakker' staan en deden de voorremmen het dus niet meer.
omdat ik de remmen wel allemaal aan de voetpedaal wilde houden heb ik die stang dus maar vervangen voor een kabel.
mano
 
Posts: 238
Joined: Thu Oct 25, 2007 9:30 am
Location: Delft


Return to frame

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests

cron