Zwaar sturen / Stuurspeling Apollo

voor je vragen over frames, fusees en ophangingen. Tanks, vering en zadels. Alle mechanische dingen.

Zwaar sturen / Stuurspeling Apollo

Postby mano » Mon Oct 10, 2011 2:25 pm

Hallo.

Mijn bak stuurt redelijk zwaar als ik dat vergelijk met andere bakken om mij heen. En nee mijn banden zijn niet lek.
Daarnaast heeft de stuurpen speling bij de bovenste ring. Als ik dit aandraai is dit weer effe weg, maar komt het zo weer terug. na een crossje rotterdam bijvoorbeeld :mrgreen:
Nu dacht ik tijd om wat aan die stuurpenspeling te doen en hopelijk daarmee meteen het zaakje wat soepeler te laten sturen.
Ik heb de stuurpen wel eens flink in het vet gezet, maar volgens mij is de nylon bus zowiezo aan vervanging toe.

Ik vraag me dan meteen af of er niet een betere manier is om deze stuurpen op te bouwen. Niet dat ik alles gigantisch wil gaan aanpassen, maar als het mogelijk is om met relatief kleine aanpassing het geheel te verbeteren......Bijvoorbeeld de nylon bus vervangen voor een bronzen bus? of het plaatsen van een lagerschaal van een bromfiets balhoofd ofzo? iemand ervaring?
mano
 
Posts: 238
Joined: Thu Oct 25, 2007 9:30 am
Location: Delft

Re: Zwaar sturen / Stuurspeling Apollo

Postby knorrepot » Tue Oct 11, 2011 5:58 pm

Ik zou denken aan stofdichte kogellagers. Geen idee of dat er eenvoudig in te puzzelen is hoor. Balhoofdlagers lijken me te kwetsbaar en omdat er geen voorvork aan vast zit ook niet nodig.
Ben
knorrepot
 
Posts: 335
Joined: Thu Feb 07, 2008 10:03 pm
Location: Zaandam

Re: Zwaar sturen / Stuurspeling Apollo

Postby bert » Tue Oct 11, 2011 8:59 pm

Volgens mij hebben trapeziumframes boven en onder de stuurpen balhoofdlagers, kan ik morgen als het geen kutweer is en ook niet donker wel voor je nakijken.
bert
 
Posts: 83
Joined: Thu Apr 12, 2007 10:25 am

Re: Zwaar sturen / Stuurspeling Apollo

Postby irmin » Wed Oct 12, 2011 7:48 am

mano wrote:Bijvoorbeeld de nylon bus vervangen voor een bronzen bus?



Jazaker ervaring. Ik heb bij m'n apollo meer dan 10 jaar geleden een bronzen bus in de stuurkoker geslagen. NBBK's en kampioenschappen mee gereden en veel km's daarbuiten (is nog steeds m'n enige vervoermiddel) en nog geen speling tot op heden. Stuurt prima, dus niet zwaar. Mijns inziens zowel beter als goedkoper dan een nylon bus.
Gebruik bij het intikken houten blokjes enzo, want de bussen raken snel beschadigd.

succes
irmin
 
Posts: 471
Joined: Tue May 17, 2005 6:03 pm

Re: Zwaar sturen / Stuurspeling Apollo

Postby mano » Wed Oct 12, 2011 9:34 am

ah. de bronzen bus is dus een goede en makkelijke optie!

balhoofdlagers lijken me ook geen slecht idee, met op zonder vork moeten ze zijdelingse krachten opvangen en soepel blijven draaien. alleen bij de vierkante buis frames is er vrij weinig ruimte. Ben bang dat het 'iets knutselen' dan een kwestie word van veel uit elkaar slijpen en naderhand weer in elkaar bakken.
die trapezium frames hebben zat ruimte aan de onderkant van de stuurpen.
mano
 
Posts: 238
Joined: Thu Oct 25, 2007 9:30 am
Location: Delft

Re: Zwaar sturen / Stuurspeling Apollo

Postby 10.000 » Thu Oct 13, 2011 7:35 am

Wat ik pas heb gedaan met m''n vierkante buis-apollo (is ook te doen met trapezium) is het volgende: stuurpen volledig er uit halen, dan de plaats waar de stuurpen in het onderste lagerbusje draait een heel klein stukje afdraaien, dit omdat het gedeelte na al die jaren meestal verroest en ingepukkeld is. Let er wel op dat je niet kleiner draaid dan dat stuk waar je stuurstang overheenschuift. Waar het op neerkomt is dat je maar een heel klein beetje afdraaid, het hoet ook niet helemaal schoon als de oppervlakte maar weer voor 70% glad is en 1 maat heeft. Heel dat afdraaiverhaal is omdat je dat het nieuwe dan minder snel verslijt, dat roest wat er vaak opzit gaat als een vijl werken. Als je dit gedaan hebt dan draai je een nieuw busje (teflon) met een knel-loze speling. 2 a 3 honderdste kleiner dan de stangmaat. ( Hoe meer speling je hebt hoe eerder je busje verslijt.) Als je de buiten diameter gaatdraaien kun je de maat van je balhooft aan de bovenkant meten. Als je nu de buiten diameter hebt voor je busje heb ik zelf de maat 0.4 mm kleiner gehouden en het busje er in gelijmd omdat het gedeelte in de buis ook vaak geroest is. je moet dit wel doen met de stuurpen in het busje en het lager boven gecentreerdvast . ( Bison Metaalcombi of epoxy lijm is hier perfect voor. Om de boel nog langer heel te houden kun je afhankelijk hoeveel je rijdt regelmatig een kruipolie met smerende werking ( deze laat vet achter) bovenin je balhooft spuiten (maak hier het bovenste lager los.) Ik weet dat dit onderhoud is en niet echt geschikt voor bakbrommerrijders, maar het scheelt een hoop gesleutel. Ik denk dat dit ook goed te doen is met een bronzen bus, mijn ervaring is wel dat brons sneller slijt, ik denk omdat het minder flexibel is dan teflon. - Wat betreft kogelgelaagerde lagers, ik zou het niet doen omdat je stuur en dus ook het lager vaak in 1 stand staan (rechtdoor) hierdoor gaan je kogeltjes in de lagerschaal slaan door hobbeltjes enz., hierdoor krijg je een zwaar punt (niet fijn rijden-hij blijft dan in een soort rechtdoor stand staan). Waarom hebben ze dan boven wel lagertjes gedaan?-dit gedeelte krijgt de klappen niet, onder wel. Hell verhaal, maar gewoon met kunstof werkt vlgens mijn ervaring het best, en trouwens - bij Apollo waren ze zo gek nog niet....
10.000
 
Posts: 49
Joined: Wed Feb 23, 2005 9:13 pm
Location: Rotterdam


Return to frame

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests

cron