vervangen achterbrug rubbers

voor je vragen over frames, fusees en ophangingen. Tanks, vering en zadels. Alle mechanische dingen.

vervangen achterbrug rubbers

Postby steckelfisch » Wed Jul 04, 2012 10:04 am

Hoi,

ik heb ruimte in mijn rechter achterbrug rubber, en heb nieuwe bij Kliko besteld.

Zijn er handigheidjes om die bussen uit de buis te krijgen?

Gert-Jan
Gert-Jan (1010)
steckelfisch

Re: vervangen achterbrug rubbers

Postby Harry Huizing » Sat Jul 07, 2012 8:59 pm

de fik erin
Image
rechtsaf , linksaf , bovenlangs en onderdoor , op de bakbrommer gààáán we er weer voor
Harry Huizing

Postby steckelfisch » Mon May 27, 2013 9:23 pm

Ik ben nu eindelijk toe aan het vervangen van ddie dingen. Met veel moeite de as eruit gekregen. De boel
zat behoorlijk vastgerot.

Van een van de bussen is de buiten ring nog vast in het frame. hoe haal je die eruit? doorzagen met ijzerzaag?

Hoe moeten ze erin gedrukt worden? zijn daar truckjes voor?
Gert-Jan (1010)
steckelfisch

Postby dimitri » Fri May 31, 2013 6:13 pm

Doorzagen kan niet want er zit een verdikking in je frame waar de bus tegen aan loopt.
Door dremelen zal wel lukken, denk ik, maar let op want die buitenbus is nog geen mm dik, maybe 1,5.

Heb die buitenbussen er bij mij uitgehakt met een goeie drevel (of doorslag of hoe zo'n ding heet) die ik plat geslepen heb. Maak je wel wat schade mee maar dit was met een halfronde vijl en een stuk schuurpapier snel gerepareerd.

Gemonteerd door de bus met een hamer voorzichtig een stukje naar binnen te tikken en vervolgens met dop 24 (is 32 mm buitenzijde) met dat ijzer (waar ik ook de naam niet van weet) erop, zodat je je dop niet verrot slaat, mijn frame in gemept.
Dat ijzer helpt ook om de richting te sturen.
Wel eerst een lik(je) kopervet in het gat gesmeerd.

Past als een bus.

succes,

dimitri
Lekker knarren op me brakbrommert!
dimitri

Postby steckelfisch » Tue Jun 04, 2013 9:50 am

ah. bedankt dimitri.

ik heb voor 4,50 bij de hornbach een ijzerzaagje gekocht waarvan het zaagje aan 1 kant uitsteekt. daarmee
zaag ik dan het buitenste busje over de lengte voorzichtig door. Dan met een schroevedraaier de bus naar
binne getikt en gebogen. Dan kan ik het met een tang vast pakken en eruit trekken.

De bus waar het rubber nog inzat heb ik het rubber met een boor kapot gemaakt. Wat gaten rondom. De binnenbus
komt er dan uiteindelijk makkelijk uit. Rubber eruit, en dan nog weer de aanpak van hierboven.

In de bushouder op het frame zit nu wel een lichte zaagsnede. Het is lastig te bepalen wanneer je door de bus heen bent.
Maar het is zeer ondiep, dus ik denk dat het verder geen consequenties heeft. (hoop ik dan maar)

Dat van de koperpoets mneem ik even mee.

Oh ja. Er zit een buisje binnen in. dat is om de binnenbus van de rubbers niet naar binnen te laten drukken als de
achterbrug er weer op aangedraaid wordt (zit ook in mijn achterwiel om de lagers te beschermen tegen hard aandraaien).
Dat moet vervangen ook worden. Heb je bij het terugplaatsen van de rubbers daar nog iets speciaals meegedaan?
Gert-Jan (1010)
steckelfisch

Postby dimitri » Mon Jun 10, 2013 10:11 am

Bij mij is de bus onbeschadigd blijven zitten. Dacht eigenlijk dat deze vast (onlosmakelijk verbonden met) in de buis zat.
Kan je hier niet mee helpen.
succes
Lekker knarren op me brakbrommert!
dimitri

Postby NIX » Mon Jun 10, 2013 11:12 pm

Ik steek er een stuk betonijzer vanaf de andere kant door, las deze aan de bus en mep dan vanaf de andere kant de bus eruit. Het lassen heeft als voordeel dat de boel schrikt door de hitte en iets krimpt met afkoelen. Niet te lomp bakken, dan zit de bus namelijk echt vast in het frame.
NIX

Return to frame