extra naloop of niet?

voor je vragen over frames, fusees en ophangingen. Tanks, vering en zadels. Alle mechanische dingen.

extra naloop of niet?

Postby mano » Tue Apr 24, 2012 8:26 pm

hallo,

na de positieve ervaringen met de zwenk en hydraulisch remmen (nou ja bijna heel positief ben nog een beetje aan het klloien met maten van de zuigertjes) moet de apollo er ook aan geloven. De remmen zijn inmiddels van een Corsa afgeschroeft (bedankt Ben voor de tip afgelopen weekend - deze trommels lopen schuin dus 10 velgen passen er ook nog op) en de meeste onderdelen heb ik in huis. Zit nog even te twijfelen of ik de huidige fusees zal gebruiken of iets nieuws maak (waar ik de assen mooi op kan bouten)
In ieder geval komt dan de vraag... waar doe je die assen - meer naloop of niet? en hoeveel? Iets rustger op hoge snelheid is nooit weg, alleen hard rijden doe ik toch niet. haha

wat is ieders ervaring? ik zou de bladveren e.d wel hetzelfde te houden, dit vind ik wel best. Het hoeft ook niet een compkete metamorfose te worden van het voertuig :D
genoeg projecten in de planning.....
mano

Re: extra naloop of niet?

Postby knorrepot » Tue Apr 24, 2012 9:52 pm

Staat het een en ander over in topic "lassen en draaien" in mapje "algemeen". Pagina twee ergens. Ben ook benieuwd naar ervaring van anderen.

Ben
Ben
knorrepot

Postby mano » Thu Apr 26, 2012 12:44 am

Ik had dit topic al aandachtig bekeken. :D

zat vandaag nog even te kijken en ondek het volgende 'probleem'
de orginele remmen zijn een ruime 5cm dik en de nieuwe, met as-platen, ongeveer 9cm. dit is dus leuk op te lossen met velgen met een bolling erin (bevestinging plaat van de velg uit het midden), zoals Ben heeft gebruikt, maar ik wilde graag 10 inch velgjes houden. Dit omdat mijn bak hierop is gemaakt en ik het prima bandjes vind. Volgens mij zijn 10 inch velgjes niet (makkelijk) te vinden met bolling. (iemand?)

Dus dit betekend dat mijn wielen 4cm aan beide kanten uitsteken. Dit is geen ramp maar toch wel een beetje jammer. nu dacht ik ik kan nog een bladveren inkorten door nieuwe gaten te boren en ze af te slijpen, maar boren in verenstaal is een drama. 12 gaten helemaal. dan zouden de fusees meer naar binnen komen en de bandjes op dezelfde plek blijven.

Maar stel nou dat ik de bandjes er gewoon opzet, doet het met mijn stuurgedrag als de bandjes 4cm meer naar buiten staan?

iemand ideeen? ervaring?
mini velgen?
mano

Postby Amro » Thu Apr 26, 2012 10:21 am

Ik heb al jaren 10 inch mini-velgen met scooterbandjes gemonteerd. Precies de bolling die je nodig hebt. De steek is hetzelfde. Alleen het hart/gat? Is net te klein en moet even uit gedraait worden.
If 42 is the question. What's the answer?
Amro
Site Admin

Postby knorrepot » Thu Apr 26, 2012 7:25 pm

"Maar stel nou dat ik de bandjes er gewoon opzet, doet het met mijn stuurgedrag als de bandjes 4cm meer naar buiten staan?"

Om die reden zou ik niet kiezen voor het inkorten van je veren. Maar heb het nooit geprobeerd. Minivelgjes zijn er ook in 10". Anders een leuke uitdaging om je eigen velgjes los te slijpen en met een perfecte ET-waarde weer aan elkaar te lassen? Heb je unieke wieltjes, en niet duur. (ook niet als je ze toch verprutst)
Ben
knorrepot

Postby mano » Thu Apr 26, 2012 7:33 pm

ik heb ook helemaal geen zin in bladveren inkorten....

zie inderdaad wat mini velgen op internet, de vraag is dan weer of de remtrommels van die corsa erin passen...... :? we shall see.... :D

amro wat voor remmen heb jij? gewoon standaard mini velgjes? hoeveel bolling zit daar ongeveer in?
mano

Postby Amro » Thu Apr 26, 2012 9:28 pm

Standaard minivelgen met standaard apollo remmen. bolling ? Kijk maar op de foto;
If 42 is the question. What's the answer?
Amro
Site Admin

Postby mano » Thu Apr 26, 2012 10:48 pm

ja ziet er goed uit! maar eens kijken of ze hier op de sloop wat hebben liggen.....
mano

Postby NIX » Sat Apr 28, 2012 10:29 am

Je fusees worden iets zwaarder belast als de wielen wat verder naar buiten staan. That's it.
NIX

Postby mano » Mon Apr 30, 2012 12:13 am

inmiddels 2 setjes mini velgen gescoord.
1 setje van de orginele Mini velgen, hierin passen de Corsa trommels net niet. Ten minste niet zonder een spacer, de trommel valt niet genoeg in de velg om het vlak te raken waar normaal de trommels tegenaan komen.

En een setje Aluminium spogt velgen, breder model, hierin passen de trommels net wel. Kijken of deze velgen dan weer niet te breed zijn om aan te lopen tegen de bak... komt denk ik wel goed!

In ieder geval genoeg spul om de remmen op de bak te gaan klussen.
mano

Next

Return to frame