Nieuwe Achterbrug

voor je vragen over frames, fusees en ophangingen. Tanks, vering en zadels. Alle mechanische dingen.

Postby Bart » Tue Jan 11, 2011 3:10 am

Wanddikte 3 met een buis van 40x20 is sterk zat.

maar als je het even kwijt kan zou ik gaan voor 50x25x3

Goed punt van Luc om achteraan een plaat in de achterbrug te lassen.
Scheelt je ook veel geklooi om de as er weer uit (en in) te krijgen denk ik. bij mij heb ik de boring in het aluminium blokje (wat in de buis schuift) net te nauwkeurig gekozen... Corrosie doet de rest.
Toen deed de hamer weer veel, en nu is het in evenwicht...
Bart
 
Posts: 238
Joined: Tue May 27, 2008 11:29 pm
Location: Werkplaats.

Postby Bart » Tue Jan 11, 2011 3:20 am

Image

Even een fotootje van mijn oplossing opgesnort.

Achterin steekt een M8 inbus. Deze heb ik later vervangen voor een tapeind met een borgmoer.

De achterveren zitten vast met een holle pin die ik axiaal borg met dikke plaatringen. Pin zelf is Ø14mm ofzo.

Groetjes! Bart
Bart
 
Posts: 238
Joined: Tue May 27, 2008 11:29 pm
Location: Werkplaats.

Postby Xenomobile » Tue Jan 11, 2011 7:35 pm

maak je achterbrug niet veel langer dan het origineel, anders klopt je ackerman-principe niet meer... Gaat'ie wat lulliger door de bocht...
Xenomobile (?<pi>),
Wout Rockx.
User avatar
Xenomobile
 
Posts: 314
Joined: Mon Feb 21, 2005 12:17 am
Location: rotterdam

Postby luc » Tue Jan 11, 2011 11:15 pm

lange achterbrug is ontzettend kut omdat de draaicircel ook heel snel groter word. en je krijgt sneller speling op de brug aansluiting met je frame.
Ik heb de mijne zo kort mogelijk gemaakt. (wel ruimte voor een noppenband)

http://www.mijnalbum.nl/Album=7MXTLFBP

[code]http://www.mijnalbum.nl/Album=7MXTLFBP
luc
 
Posts: 57
Joined: Mon Mar 19, 2007 7:46 pm
Location: Amsterdam

Postby Reinier » Wed Jan 12, 2011 3:13 pm

Xenomobile wrote:maak je achterbrug niet veel langer dan het origineel, anders klopt je ackerman-principe niet meer... Gaat'ie wat lulliger door de bocht...

Daar heb ik nog geeneens over nagedacht! ik ga het meteen even nameten.
orgineel is van het midden van de as tot as
tussen de 350 ben 430 mm.

Bij mijn tekening zal dit tussen de 395 en 460 mm liggen

Nu zit ik al op de max van mijn kettingspanner,
dus het ackerman principe zal op een paar centimeter speling na nagenoeg behouden worden! ik ga ervanuit dat je die speling sowieso hebt, aangezien je normaal ook een aantal centimeter speling hebt met je ketting spannen.
(correct me if im wrong)
-Reinier-
Reinier
 
Posts: 246
Joined: Sun Sep 14, 2008 12:16 pm
Location: Zeist

Postby Reinier » Wed Jan 12, 2011 3:21 pm

luc wrote:lange achterbrug is ontzettend kut omdat de draaicircel ook heel snel groter word. en je krijgt sneller speling op de brug aansluiting met je frame.
Ik heb de mijne zo kort mogelijk gemaakt. (wel ruimte voor een noppenband)

http://www.mijnalbum.nl/Album=7MXTLFBP

[code]http://www.mijnalbum.nl/Album=7MXTLFBP


Ziet er erg goed uit!
ja de krachten worden natuurlijk groter als je de lengte(en dus de arm) groter maakt.

Maar hoe lang is jou achterbrug dan? van as tot as?

Bart,
jij hebt duidelijk de kettingspanner intern geintegreerd zoals ik het eigenlijk ook wil gaan doen,

Maar luc heeft het erover dat je anders misschien langzaam de moer door de koker trekt, en het krom trekt, zoals bij de bekende loopbrug die daardoor instortte,
In hoeverre heb jij last van zulke deformaties?
of heb je intern een alu blokje gemaakt wat er precies inpast wat dit moet tegengaan?

Ik wil eigenlijk ook overgaan naar 1 paar achterveren ipv. 2 wat ik nu heb,
dit zou voldoende moeten zijn, en dan is de vering wat minder strak afgesteld...(wat minder bouncy :-p)
wat zijn jullie ervaringen hiermee?
-Reinier-
Reinier
 
Posts: 246
Joined: Sun Sep 14, 2008 12:16 pm
Location: Zeist

Postby knorrepot » Wed Jan 12, 2011 3:34 pm

die dubbele originele veren heb ik lang gehad, toen ik eenmaal overgestapt was op een enkel setje koni-jaren 70 herenbromfietsveren, wist ik meteen dat ik dat veel eerder had moeten doen. Rijd nu veel comfortabeler.
Ben
knorrepot
 
Posts: 335
Joined: Thu Feb 07, 2008 10:03 pm
Location: Zaandam

Postby Bart » Wed Jan 12, 2011 6:44 pm

Uiteraard is het blokje om de kracht 'door te geven'

Het is geen optie om gewoon op de wand van de koker te klemmen, dat is dom.
Een speling van een halve mm (totaal) tussen het blokje en binnenwanden geeft wat vrijloop. die halve mm buig je makkelijk met de achteras.

Ik heb mijn frame zo'n 20cm verlengd en zelf fusee's gemaakt (met naloop)
het ackermann principe toen ook uitgetekent.

Mijn draaicircel is achtelijk klein voor een bak van dit formaat.
Denk dat dat komt omdat m'n wielen gewoon ontzettend ver kunnen sturen.

Lekker lassen! Succes!
Bart
 
Posts: 238
Joined: Tue May 27, 2008 11:29 pm
Location: Werkplaats.

Re: Nieuwe Achterbrug

Postby kaia » Thu Jan 02, 2014 8:50 pm

zit te denken om zelf een achterbrug te maken voor me apollo met vierkante buis omdat ik een 4 takt blok der in wil hebben.orgineel zit het blok direct op de achteras.nou zit ik te twijfelen om dat ook voor me 4takt blok te doen.vroeg me af of iemand hier evaring mee heeft?
kaia
 
Posts: 29
Joined: Tue Jul 24, 2012 7:08 pm

Re: Nieuwe Achterbrug

Postby knorrepot » Fri Jan 03, 2014 8:35 am

Ja er zijn er bij die dat hebben. Het kan. Ik heb het blok vast in het frame zitten. Werkt ook prima...
Ben
knorrepot
 
Posts: 335
Joined: Thu Feb 07, 2008 10:03 pm
Location: Zaandam

PreviousNext

Return to frame

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests

cron