Foto's zijn inderdaad groot. Probeer hier in het vervolg rekening mee te houden (is wel lekker gedetailleerd).
Heb een tekeningetje bijgevoegd.
Untitled-1.jpg
Ik wilde de stuurpen uit mijn frame hebben om het straalgrit en andere troep te verwijderen. Heb hem op de gebruikelijke wijze (moeren etc bovenzijde) losgemaakt met het idee hem er als de voorvork van een fiets via de onderzijde uit te kunnen laten zakken.
Dit ging niet want de pen blokkeerde ergens.
Vandaar de optie om de pen via de bovenzijde eruit te halen geprobeerd maar hiervoor moest de lagerschaal eraf (zie tekening). Daarvoor moet de astap uit de stuurpen en deze zit in de stuurpen gesoldeerd.
Voor degene onder ons die niet in de jaren 70/80 op de LTS hebben gezeten, hardsolderen doe je met een autogeen brander op een zeer hoge temperatuur. Heeft niets met een waterleidinkje solderen te maken.
Dus mijn poging met 2 branders was kansloos (Nix, ik was niet aan het heetstoken om het spul uit te laten zetten maar om de hardsoldeer te laten smelten).
Anyway heb toch maar de stuurpen doorgeslepen en deze er bovenlangs uit gehaald.
P4120567.JPG
Blijkt dat ik veel tijd had kunnen besparen door met wat grover geweld de pen er BENEDEN LANGS uit te rammen.
Het is net het balhoofd van een fiets.
Inmiddels bij de plaatselijke fietsenmaker voor €5 een (soort van konisch?) lagersetje voor de benedenboel gehaald, de pen weer aan elkaar gelast (had een ouwe dop 13 die strak in de stuurpen past) en het draait weer.
P4120569.JPG
Irmin en alle anderen. Bedankt voor het meedenken.
En mocht er iemand vragen hebben over dit gedeelte van een trapezium???