tot slot de stuurpen, HELP

voor je vragen over frames, fusees en ophangingen. Tanks, vering en zadels. Alle mechanische dingen.

Re: tot slot de stuurpen, HELP

Postby irmin » Wed Apr 17, 2013 11:36 pm

als je de diameters opmeet en de maten hier neer zet zal ik eens kijken of ik evt. iets voor je heb

het schaaltje (of hoe zo`n ding ook heet) hoeft niet vast te zitten aan de pen, het moet alleen nauw passen. Het schaaltje steunt op de stuur arm en door het stellen aan de bovenkant van de stuurpen (waar het shcroefdraad zit) stel je de hele boel op elkaar af. Bij T-stukken van bromfietsen en motoren werkt het ook zo.

Kost minder tijd dan de hele pen doorslijpen en weer aan elkaar lassen
irmin
 
Posts: 471
Joined: Tue May 17, 2005 6:03 pm

Re: tot slot de stuurpen, HELP

Postby NIX » Thu Apr 18, 2013 11:10 am

Ik vind de foto's vooral enorm. Zit je nu de pen te verhitten en denk je dat dat helpt de schaal eraf te schuiven? Verwarmen is uitzetten voor gewoon staal (de pen, dus), dus de schaal zal alleen maar vaster komen te zitten. De schaal is ook nog eens van gietstaal, dus die reageert nauwelijks op temp, dus zal bij verhitting des te vaster komen te zitten. Alleen in koude toestand zal hij eraf te schuiven zijn.

En over dat koper op de pen: ik denk dat dat gedaan is omdat de pen door roest niet meer de oorspronkelijke dikte heeft. Hij is dus opgelast. Mogelijk dat daardoor de schaal ook vastzit, ik weet niet in welke volgorde eraan gewerkt is.

Het advies om een nieuwe schaal op te snorren en de oude te verslijpen is wat ik ook zou doen. De pen doorslijpen is echt niet nodig.

En anders: open een bankschroef zover dat de buitenste rand van de schaal er net op blijft hangen en tik de pen naar beneden. Ik denk dat de schaal zo los komt. Mogelijk moet je de pen op een paar plekken iets gladschuren om de schaal erover te kunnen laten schuiven.
NIX
 
Posts: 286
Joined: Mon Feb 11, 2008 4:18 pm

Re: tot slot de stuurpen, HELP

Postby dimitri » Fri Apr 19, 2013 7:24 pm

Foto's zijn inderdaad groot. Probeer hier in het vervolg rekening mee te houden (is wel lekker gedetailleerd).
Heb een tekeningetje bijgevoegd.
Untitled-1.jpg



Ik wilde de stuurpen uit mijn frame hebben om het straalgrit en andere troep te verwijderen. Heb hem op de gebruikelijke wijze (moeren etc bovenzijde) losgemaakt met het idee hem er als de voorvork van een fiets via de onderzijde uit te kunnen laten zakken.
Dit ging niet want de pen blokkeerde ergens.

Vandaar de optie om de pen via de bovenzijde eruit te halen geprobeerd maar hiervoor moest de lagerschaal eraf (zie tekening). Daarvoor moet de astap uit de stuurpen en deze zit in de stuurpen gesoldeerd.
Voor degene onder ons die niet in de jaren 70/80 op de LTS hebben gezeten, hardsolderen doe je met een autogeen brander op een zeer hoge temperatuur. Heeft niets met een waterleidinkje solderen te maken.
Dus mijn poging met 2 branders was kansloos (Nix, ik was niet aan het heetstoken om het spul uit te laten zetten maar om de hardsoldeer te laten smelten).

Anyway heb toch maar de stuurpen doorgeslepen en deze er bovenlangs uit gehaald.
P4120567.JPG

Blijkt dat ik veel tijd had kunnen besparen door met wat grover geweld de pen er BENEDEN LANGS uit te rammen.
Het is net het balhoofd van een fiets.

Inmiddels bij de plaatselijke fietsenmaker voor €5 een (soort van konisch?) lagersetje voor de benedenboel gehaald, de pen weer aan elkaar gelast (had een ouwe dop 13 die strak in de stuurpen past) en het draait weer.
P4120569.JPG


Irmin en alle anderen. Bedankt voor het meedenken.
En mocht er iemand vragen hebben over dit gedeelte van een trapezium???
Lekker knarren op me brakbrommert!
dimitri
 
Posts: 147
Joined: Mon Feb 13, 2012 6:48 pm
Location: utrecht

Re: tot slot de stuurpen, HELP

Postby Vinz » Fri Aug 16, 2013 3:59 am

Allemaal te laat gelezen, maar zat die lagerschaal ( ? ) niet met schroefdraad vast? Ik kan nu ff niet bij mij checken aangezien die 20.000 K's bij me vandaag staat :mrgreen: Maar ik dacht te herinderen dat hij met schroefdraad zat.
Het leven is niets zonder brombakfiets
User avatar
Vinz
 
Posts: 325
Joined: Fri Oct 06, 2006 12:24 am
Location: Amsterdam

Previous

Return to frame

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest

cron