Zagen en Lassen

voor je vragen over frames, fusees en ophangingen. Tanks, vering en zadels. Alle mechanische dingen.

Zagen en Lassen

Postby Giel » Thu Nov 05, 2009 9:23 am

Ik zit te twijfelen of ik mijn Huisman frame met ongeveer 20/30 cm zal inkorten zodat het totaal 40 a 60cm korter wordt. Ik kan wel slijpen, maar niet lassen. Kan iemand mijn vertellen of het frame sterk genoeg zal zijn als ik het door een zeer ervaren lasser weer aan elkaar laat lassen, of zal het altijd een zwak punt blijven?

Verder iemand tips? Beter schuin afslijpen zodat het lasoppervlak groter wordt?

mvg
Giel
 
Posts: 103
Joined: Thu Sep 08, 2005 9:49 pm

Postby Harry Huizing » Thu Nov 05, 2009 1:42 pm

je kan beter eerst even vragen of het een goed idee is om een gemotoriseerde huisman in te korten

als je toch gaat inkorten kun je met flensen te werk gaan , dus er een boutconstructie van maken , kun je er eventueel weer een stuk tussenzetten
Image
rechtsaf , linksaf , bovenlangs en onderdoor , op de bakbrommer gààáán we er weer voor
Harry Huizing
 
Posts: 200
Joined: Sat Feb 04, 2006 1:06 am
Location: Groningen

Postby knorrepot » Thu Nov 05, 2009 10:51 pm

als je het frame inkort, worden de krachten ook minder groot, omdat het moment minder is omdat de arm korter is. Dus is bij lassen minder belangrijk of het net zo sterk is als het origineel, maar natuurlijk moet je wel knap lassen. Of dit logisch klinkt hangt dan weer af van je frame en waar je je slijptol erin gaat zetten.

Maar kort antwoord op je vraag; als je het goed doet is een las sterk zat.
Ben
knorrepot
 
Posts: 335
Joined: Thu Feb 07, 2008 10:03 pm
Location: Zaandam

Postby Giel » Fri Nov 06, 2009 9:19 am

Harry Huizing wrote:je kan beter eerst even vragen of het een goed idee is om een gemotoriseerde huisman in te korten

als je toch gaat inkorten kun je met flensen te werk gaan , dus er een boutconstructie van maken , kun je er eventueel weer een stuk tussenzetten


Waarom denk je dat inkorten een dom idee is? Omdat hij gevoeliger zal gaan sturen? of denk je dat het toch zal breken?

Als je de delen met flensen aan elkaar last moet je toch als nog de flensen eerst aan de framebuis lassen, of zie ik dat nou verkeerd? Als ik er dan later weer een stuk tussen wil zetten heb ik 2 van die verbindingen, lijkt me niet echt mooi. Maar toch bedankt voor de tip.


knorrepot wrote:als je het frame inkort, worden de krachten ook minder groot, omdat het moment minder is omdat de arm korter is. Dus is bij lassen minder belangrijk of het net zo sterk is als het origineel, maar natuurlijk moet je wel knap lassen. Of dit logisch klinkt hangt dan weer af van je frame en waar je je slijptol erin gaat zetten.

Maar kort antwoord op je vraag; als je het goed doet is een las sterk zat.


Thanks!

grt
Giel
 
Posts: 103
Joined: Thu Sep 08, 2005 9:49 pm

Postby NIX » Fri Nov 06, 2009 11:00 am

Waarom wil je hem inkorten? De bak korter maken kan toch ook?
NIX
 
Posts: 286
Joined: Mon Feb 11, 2008 4:18 pm

Postby Giel » Fri Nov 06, 2009 11:33 am

NIX wrote:Waarom wil je hem inkorten? De bak korter maken kan toch ook?


Ik wil hem inkorten omdat ik hem nu wel erg lomp vind. Daarbij vind ik het ook te ver uitwijken met sturen. Als ik de bak inkort en hem wel midden boven de as en bladveren wil laten rusten moet er zowel van de voor- als de achterkant van de bak een stuk af en dan kan ik er niet meer bij.

grt
Giel
 
Posts: 103
Joined: Thu Sep 08, 2005 9:49 pm


Return to frame

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests

cron