Page 1 of 1

Werking gasveren

PostPosted: Sat Jan 02, 2010 5:35 pm
by steckelfisch
Ik heb net via marktplaats gasveren aangeschaft. Ze zagen er wel grappig uit:

Image.

De vraag is het volgende. Op het blokje onderop, zit een ventiel.
Kan ik hier gewoon lucht in pompen? en zoja hoeveel druk zou zoiets
maximaal mogen hebben?

Ik heb gehoord dat er meestal stikstof in een gasveer zit. Als dat er in
moet: waar haal je zoiets?

PostPosted: Sat Jan 02, 2010 6:55 pm
by zundaap
er moet stikstof in, je mag er niet gewoon lucht indoen.
dat werkt wel maar door alle stoffen in de lucht kan het binnen werk kapot gaan.
meestal is de druk die er in zit wel goed maar als je wilt weten hoeveel er in moet moet je eerst weten waar ze op hebben gezeten.

maar dat bepaalt alleen je demping he, dat heeft niks met de sterke van je veer te maken, je kunt hem et beste gewoon zo afstellen met de stel schroeven (als i die heeft)

PostPosted: Sat Jan 02, 2010 8:59 pm
by knorrepot
de veer heeft al de hoogst mogelijke voorspanning zie ik. op de foto onder de veer zie je dat verdraaibare metaalkleurige deel. Da's alles wat er naast de gasdruk te stellen is, of heb ik het mis?

PostPosted: Sun Jan 03, 2010 2:30 pm
by steckelfisch
nee, dat zie je wel correct.

De vraag is nu dus eigenlijk of ik de stikstof nodig ben, en waar ik
dat vandaan ga halen.

Er moet eerst getest worden, maar ik weet nu wel dat ik niet
moet pielen met de fietspomp. Dus dat was even het belangrijkste.

PostPosted: Sun Jan 03, 2010 3:17 pm
by zundaap
bij een motor of auto garage waar ze banden met stikstof vullen

PostPosted: Fri Jan 08, 2010 1:23 pm
by steckelfisch
Ze zitten erop. Samen met de oude veren.

Het is nu wel een beetje een stijve boel geworden. Als ik er
flink op 'wip' gaat het maar een paar centimeter heen en weer.
(eerder 1 dan 2 cm, maar het is wat lastig meten)

Nou heb ik een tijd geleden hier iets geleden iets gelezen over
het verstevigen van het frame achter de zadelpen. (dat was
voor een lange tocht ofzo) Met dat in het achterhoofd vraag ik
me nu af wat de stijfheid van de vering betekend voor de krachten
die bij wat steviger rijwerk op de achterkant van het frame komt te
staan. (het gedeelte onder het zadel dus)

PostPosted: Sat Jan 09, 2010 12:40 pm
by mano
de dubbele buis van de apollo kan breken achter de zadelpen, dus een versteviging is verstandig.

ik heb hiervoor een buisje gelast tussen de zadelpen-stang en de dubbele buis:

Image

ik had zelf ook eerst stugge veren (orginele). toen maar andere erop gezet die wat soepeler waren. wat me toen opviel is doordat de veerweg een stuk groter was, de achterem ging werken als ik inveerde met de orginle remstang hierdoor ging de achterrem dus soms wat 'strakker' staan en deden de voorremmen het dus niet meer.
omdat ik de remmen wel allemaal aan de voetpedaal wilde houden heb ik die stang dus maar vervangen voor een kabel.