Page 1 of 2

Stuurinrichting aangepastte HMC/Apollo

PostPosted: Tue Apr 27, 2010 2:29 pm
by Saik0
Ik heb sinds een paar dagen de bak van Brommert in mijn bezit, na jaren buiten te hebben gestaan stuurt de bak wat stroef.

Welke punten moet ik nalopen en hoe moet ik deze smeren om het sturen wat minder stroef te laten gaan?

Waarmee smeer ik dit?

PostPosted: Tue Apr 27, 2010 11:44 pm
by Moz
Fussee en stuurkogels worden volgens mij met kogellagervet gesmeerd. Stuurpen moet niet aan de onderkant tegen de stuurbuis aanzitten.

Bij mij zaten 2 van de stuurkogels vast.

PostPosted: Wed Apr 28, 2010 11:27 am
by Saik0
Ik word niet veel wijzer van je berichtje. Ik heb op een oudere bakbrommer gezien dat er nippels op de stuurkogels zitten, deze zitten er bij mij niet op. Hoe kan ik deze dan smeren? Verder zit er een hele grote speling op de stuur-as (waar het stuur op zit onderaan) Zit daar een bus in die vervangen kan worden?

PostPosted: Wed Apr 28, 2010 12:01 pm
by irmin
Saik0 wrote:Ik word niet veel wijzer van je berichtje. Ik heb op een oudere bakbrommer gezien dat er nippels op de stuurkogels zitten, deze zitten er bij mij niet op. Hoe kan ik deze dan smeren? Verder zit er een hele grote speling op de stuur-as (waar het stuur op zit onderaan) Zit daar een bus in die vervangen kan worden?


ja, de bus kan vervangen worden. Niet meer i de handel verkrijgbaar dus op naar de draaiboer. Kogels zonder nippels kun je niet smeren. Vervangen dus.

PostPosted: Wed Apr 28, 2010 1:10 pm
by Saik0
Potver dat is echt balen, ik had echt verwacht dat dat niet nodig zou zijn gezien de vraagprijs etc.

PostPosted: Wed Apr 28, 2010 1:28 pm
by irmin
Saik0 wrote:Potver dat is echt balen, ik had echt verwacht dat dat niet nodig zou zijn gezien de vraagprijs etc.


geld terugvragen hahaha.
nee, effe serieus. heeft Brommert jou gezegd dat de brommer helemaal in orde is? Dan zou het netjes van hem zijn als hij de reparaties betaalt.

Wat ik zelf 10 jaar geleden heb gedaan om de stuurspeling op te lossen (en na jaren van gebruik, crossgeweld en gedoe nog streeds geen speling):

Ik heb een bronzen glijlager gekocht met buitendiameter 30 en binnen 25 mm. (standaard maat, verkrijgbaar bij de lagerboer).
stuurpen eruig gehaald, lagerschaal aan de bovenzijde van de stuurkoker eruit getrokken (koker heetstoken).
De stuurkoker heb ik met vanalles en nog wat aan de binnenkant zo schoon mogelijk geragd en ingespoten met dunne olie.
Bus erin geslagen tot precies boven de (versleten) nylon bus (duie heb ik dus gewoon laten zitten.
Opgemeten tot hoever de stuurpen in de bronzenbus zou moeten vallen en deze exact afgedraaid (metaaldraaier zit hier om de hoek) zodat-ie perfect in de bronzen bus past.


Stuurkogels zijn waarschijnlijk exact dezelfde maat als die van een kever van voor 1968. Het schroefdraad is sowieso hetzelfde, maar waarschijnlijk ook de tapse pen die in de stuurarmen valt.
Bij keverland kosten die dingen 7,50. let erop dat je de juiste draad (links en/ of trechts ) bestelt.

Succes.

PostPosted: Wed Apr 28, 2010 1:36 pm
by Saik0
Misschien een beetje naief van mij, maar als iemand een bakbrommer aanbied voor 1500 euro, dan verwacht ik wel dat alles verder in orde is op het motorblok na (want dat wist ik vantevoren dat ik dat moest veranderen).
Verder zijn er een hoop dingen die ik zelf wel kan doen, maar ik baal er gewoon een beetje van, het was voor mij de bedoeling om weer dagelijks vervoer te hebben en nu zit ik weer dagenlang te sleutelen waar ik eigelijk totaal geen tijd voor heb op dit moment. En begrijp me niet verkeerd, ik snap dat er altijd wel iets moet gebeuren qua sleutelen, maar ik had niet verwacht dat ik zo'n grote klus eraan zou hebben om het allemaal weer een beetje degelijk te krijgen.

Verder zit er ook geen speling op de rest van het stuurgebeuren het gaat alleen onwijs stroef en piept en kraakt. De enige speling die ik heb kunnen ontdekken was bij de stuurpen.

PostPosted: Wed Apr 28, 2010 4:10 pm
by irmin
Saik0 wrote:Misschien een beetje naief van mij, maar als iemand een bakbrommer aanbied voor 1500 euro, dan verwacht ik wel dat alles verder in orde is op het motorblok na (want dat wist ik vantevoren dat ik dat moest veranderen).


1500 euro? Sjezus, wat een berg geld voor een bakbrommer, zeker als je al weet dat het motoblok niet eens in orde is! Ik zou toch mooi wel effe bij Brommert gaan zeuren hoor, want da's in mijn ogen niet normaal.

PostPosted: Wed Apr 28, 2010 5:11 pm
by Saik0
Vraagprijs hè, omdat het motorblok stuk was heb ik 200€ korting gekregen. Maar dat ben ik ook alweer kwijt geweest aan een nieuw blok.

PostPosted: Wed Apr 28, 2010 5:48 pm
by Brommert
Voor het blok heb ik inderdaad de prijs voor een nieuw bami blok van de totaal prijs afgedaan, dus dat zit in mijn ogen gewoon goed.

Tja, het wat zwaar sturen, daar heb ik zelf nooit echt last van gehad, dat was namelijk al zo toen ik hem kocht, daarvoor heb ik nooit op een bakbrommer gereden, dus is was er vanuit gegaan dat dat altijd zo was. Verder heeft ie ook wat meer naloop dan een standaard Apollo, waardoor die makkelijker rechtuit rijd, maar ook wat zwaarder de bocht om gaat.

Mochten de kogels nu niet meer te smeren zijn en vervangen moeten worden, laat het dan maar even weten, dan komen we daar wel uit.

En over de vraagprijs, de bakbrommer is structureel gewoon goed, het is geloof ik een van de laatste die uit de fabriek is gerold. Verder zit er een nieuwe bak op, met nieuw hout, is ie omgebouwd naar hydraulisch remmen, aangepast voor 4takt (met een nieuwe achterbrug) en is de electra tip top in orde. Ik vond mijn bak dat waard, en meerdere mensen met mij, want genoeg mensen hebben interesse getoond.

Ik heb nu toch een beetje het idee dat ik me moet verdedigen, en ik heb dan zoiets van, had dan wat gezegd toen je hem kwam halen, dan hadden we misschien ter plekke nog wat aan de prijs kunnen doen. Ik ben echt de moeilijkste niet.