Nieuwe Achterbrug

voor je vragen over frames, fusees en ophangingen. Tanks, vering en zadels. Alle mechanische dingen.

Nieuwe Achterbrug

Postby Reinier » Mon Jan 10, 2011 1:37 pm

Hey

Ik wil een nieuwe achterbrug gaan maken, de brug die ik nu heb functioneerd wel, maar hij ziet er erg gaar uit door al het laswerk wat eraan is gebeurd en ik heb hem verlengd,

In ieder geval heb ik eerst al veel zitten meten en heb ik met Solidworks een model gemaakt, en de daarbij behorende bouwtekeningen.

hieronder iig het 3d model
de tekening die spaced m even nadat ik hem moeilijk hoge resolutie wilde.

Image
Image
Image
-Reinier-
Reinier
 
Posts: 246
Joined: Sun Sep 14, 2008 12:16 pm
Location: Zeist

Postby Bart » Mon Jan 10, 2011 1:42 pm

Even driehoeks-schoortjes maken bij de dwars-buis, en de dwarsbuis zo 'hoog' mogelijk nemen, en taps toe laten lopen naar de zijbuizen, dan heb je een veel sterker geheel.

Dit in verband met de hoge zijdelingse krachten die er op komen, die een gewone motor niet hoeft te verwerken omdat de motor inhelt, en dus redelijk in lijn staat met de krachten-vector centripetaalkracht/ zwaartekracht.

Bij je bakbrommer blijft het wiel haaks op de centripetaalkracht.

Groet! Bart
Bart
 
Posts: 238
Joined: Tue May 27, 2008 11:29 pm
Location: Werkplaats.

Postby Bart » Mon Jan 10, 2011 1:53 pm

Ik heb even een tekening voor je gemaakt net.
Hier een schets van het idee:

(Ik teken in HiCad, thuis in Inventor/ S.W.)

De tapse kant kun je makkelijk maken door a: de buis langer af te zagen dan je wilt hebben, met de haakse slijper inslijpen, hoek ombuigen, dichtlassen met een V-naadje, mooi vlak slijpen.
Het geheel afzagen op de juiste lengte.
Voila.

Die rare tapse prisma als 'schuine kantje' verzin je zelf wel ;)

Image
Bart
 
Posts: 238
Joined: Tue May 27, 2008 11:29 pm
Location: Werkplaats.

Postby Reinier » Mon Jan 10, 2011 2:08 pm

Hey Bart

Goede! ik ga van deze balk ga ik driehoeken afslijpen, die ik vervolgens in de hoek las. ik heb dat bij mijn huidige achterbrug ook gedaan. (en is niet losgekomen sindsdien) waardoor je een sterke driehoeksconstructie hebt.

ik heb inmiddels ook de tekening verwerkt gekregen:
Image

http://img513.imageshack.us/img513/962/achterbrugkettingspansy.jpg

http://www.mediafire.com/i/?b9mbqn8w6b5404v
-Reinier-
Reinier
 
Posts: 246
Joined: Sun Sep 14, 2008 12:16 pm
Location: Zeist

Postby Reinier » Mon Jan 10, 2011 2:45 pm

Fraaie tekening, ziet er ook stevig uit!
Ik ga niks met die fraaie tapse kanten doen. Is ingewikkeld en (naar mijn inzicht) overbodig.

Simpel is bij bakbrommers vaak de beste oplossing.
ik wil gewoon dezelfde koker dwars zetten, zoals al in de tekening aangegeven. En dan een simpele driehoeksconstructie, wat bij jou tekening het orange deel is.

Bedankt iig!
-Reinier-
Reinier
 
Posts: 246
Joined: Sun Sep 14, 2008 12:16 pm
Location: Zeist

Postby Reinier » Mon Jan 10, 2011 2:46 pm

Wel nog een vraag voor de oude rotten: (die dit dus al eens gedaan hebben)

Welke wanddikte had jullie balk/buis?
daar ben ik wel heel erg benieuwd naar namelijk.
-Reinier-
Reinier
 
Posts: 246
Joined: Sun Sep 14, 2008 12:16 pm
Location: Zeist

Postby Bart » Mon Jan 10, 2011 2:51 pm

(Misschien een beetje onhandig veel aanzichten) ?

Overigens handig van je om de achterkant open te houden, Makkelijk wielen wisselen als je van straat-profiel naar Cross-profiel gaat! 8)

Misschien dan de 'stel sleuf' nog wat langer maken?
Dat je het wiel eerst naar voren schuift. Ketting eraf, opzij en remreactie stang/ kabel los (of remklauw houder)

/sorry ik loop over van de ideeën./
Bart
 
Posts: 238
Joined: Tue May 27, 2008 11:29 pm
Location: Werkplaats.

Postby Reinier » Mon Jan 10, 2011 4:20 pm

Ja ik ben IO-er he? :-p nee ik werk nog niet zo lang met dit programma en ik moet nog leren voor het college technisch product modelleren :p

Stel sleuf is nu 6,5 cm, dat is(ongeveer) wat de apollo nu normaal heeft,
ik ben alleen bang als je hem langer maakt, dat dit ook invloed heeft op de stijfheid van de balk, maar heeft wel voordelen natuurlijk, stellen gaat dan veel makkelijker. meer vrijheid.

Ik wil inderdaad even kijken of ik mijn schijfrem nu wel kan aansluiten, ik zal dit ook wel in het ontwerp mee gaan moeten nemen dan,
dan is het meteen een goed totaal plaatje.

Kommaarop met je ideeën :-p
-Reinier-
Reinier
 
Posts: 246
Joined: Sun Sep 14, 2008 12:16 pm
Location: Zeist

Postby luc » Mon Jan 10, 2011 9:33 pm

Hee Reinier,

Ik heb bij mijn zelfbouw brug het sleufgat waar de achteras doorheen gaat in een dikwandige plaat gemaakt en die aan het einde in de vierkante koker gelast.

Dit omdat je anders mischien langzaam de moer door die koker heen trekt en het zaakje krom word. en is ook makkelijk met orginele (honda) kettingspanners..
En je moet maar toevallig zon lange achteras vinden
luc
 
Posts: 57
Joined: Mon Mar 19, 2007 7:46 pm
Location: Amsterdam

Postby Reinier » Tue Jan 11, 2011 12:38 am

Die lange achteras heb ik wel :-p
maar dat is nog geeneens een slecht idee! ik zal er over nadenken!
-Reinier-
Reinier
 
Posts: 246
Joined: Sun Sep 14, 2008 12:16 pm
Location: Zeist

Next

Return to frame

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests

cron