Page 1 of 2
tot slot de stuurpen, HELP

Posted:
Mon Apr 08, 2013 7:35 pm
by dimitri
Bijna klaar.
Nog effe mijn bladveren (liggen al uit elkaar) flexen en smeren met onderwatervet.
Fusee's gaan hopelijk komend weekend in elkaar (zundapp broeder om de hoek met draaibank). As is 8 cm breder (ik heb denk ik nog wel ergens zo'n palensleuteltje). Tank voorzien van 2 benzinekranen zodat het allemaal wat meer op een bmw lijkt.
Alleen nog die focking stuurpen los!
Het ging voorspoedig, de grote moer boven, de stelmoer die daaronder zit, pen naar beneden met behoud van alle losse kogeltjes (lagerschalen nog behoorlijk gaaf). Alleen stukt het ding. Blijft onderaan (dus bijna eruit) hangen en wil dus niet verder.
Ik ben bang dat ik met geweld alles te barsten sla.
Pen moet er echt uit want tijdens het stralen is er grit in de stuurbuis terecht gekomen en dat moet eruit.
Heb geen idee wat er in de weg zit.
Het betreft dus een trapezium bak.
Iemand een idee?
groet,
dimitri
Re: tot slot de stuurpen, HELP

Posted:
Mon Apr 08, 2013 8:52 pm
by irmin
via de bovenkant eruit halen?
Re: tot slot de stuurpen, HELP

Posted:
Mon Apr 08, 2013 10:49 pm
by tollebom
hmm, dat dacht ik ook meteen... is het stuurmechaniek identiek aan vierkante/ronde buis?
Re: tot slot de stuurpen, HELP

Posted:
Tue Apr 09, 2013 6:03 am
by dimitri
Aan de onderkant zit de hevel (waar de stuurstang aan bevestigd zit) met een spie vast aan de stuurpen. Deze heb ik los.
Maar op deze plek zit OOK de schijf/ring/kom (of hoe dat ding heet) waar de onderste lager kogeltjes op liggen.
Deze schijf lijkt onlosmakelijk verbonden met de stuurpen.
Zal als ik tijd en licht heb een foto plaatsen
Re: tot slot de stuurpen, HELP

Posted:
Tue Apr 09, 2013 7:39 pm
by irmin
Deze schijf zit misschien erg vast door troep etc. Maar die kan eraf. Heet stoken kan wonderen doen.
Re: tot slot de stuurpen, HELP

Posted:
Wed Apr 10, 2013 10:25 am
by Xenomobile
De lagerschalen zijn gehard en zitten met een krimppassing op de stuurpen, dus warmstoken en voorzichtig, gelijkmatig eraf tikken ik doe dit meestal met een steeksleutel die precies om de stuurpen past. Die leg ik op de lagerschaal en dan kan je op de sleutel tikken, zodat de schaal er gelijkmatig af komt.
Re: tot slot de stuurpen, HELP

Posted:
Wed Apr 10, 2013 8:44 pm
by dimitri
Ok hier kan ik vrijdag mee aan de slag.
Ga vrijdag met mijn soldeer- of indien nodig dakbrander aan de slag.
Probeer dan ook wat fotos te maken.
groet,
dimitri
Re: tot slot de stuurpen, HELP, stavaza (nog nie goe)

Posted:
Mon Apr 15, 2013 8:21 pm
by dimitri
Afgelopen weekend geprobeerd niet te verzuipen in mijn eigen snot maar gisteren weer een poging gewaagd.
P4080577.jpg
Lijkt alsof het aan elkaar is gesoldeerd met hardsoldeer
P4080578.jpg
Boor der in en toen begon er een spanstift naar voren te komen. Bij nader inzien toch niet.
P4080582.jpg
Daarna 2 brandertjes en een moordenaar maar helaas vooralsnog geen resultaat.
Had geen ruimte om te meppen (ook/juist niet met steeksleutel).
Denk dat ik met een autogeen set (acetyleen/zuurstof) aan de gang moet.
Anyway, het is nog niet los
ps: foto's zijn een beetje, erg, clos up maar dan zie je ook wat
Re: tot slot de stuurpen, HELP

Posted:
Wed Apr 17, 2013 7:07 pm
by irmin
ook nog een optie:
meet de binnen en buitendiameter van de schaal.
Grote kans dat de maten overeenkomen met die van een bestaande brommer of fiets (old school ding) want bij batavus gingen ze echt geen nieuwe schalen ontwikkelen voor dit ding.
Snor zo'n schaal op.
slijp de schaal op de pen dan voorzichtig in: spanning eraf en voila
Re: tot slot de stuurpen, HELP

Posted:
Wed Apr 17, 2013 10:06 pm
by dimitri
Ja maar vlgs mij zit de schaal aan een pen die vervolgens in de (holle) stuurpen zit gekrompen en daarna nog eens (of niet gekrompen en alleen maar) hardgesoldeerd.
Er is hier op het forum niemand die me echt kan vertellen (waarschijnlijk zijn er zat maar volgen ze het topic niet, wat ik dan ook wel weer begrijp) hoe de stuurpen van zo'n trapezium is opgebouwd, denk ik.
Anyway, mijn plan is om vlgde week mijn frame in mijn bussie te laden en bij een vriendje met een autogeenset het geheel eens echt warm te stoken.
Als dat niet lukt de stuurpen door te slijpen, het stuurhuis goed reinigen en de stuurpen (hol) weer aan elkaar te lassen (met een passend stukje rondijzer ter uitlijning erin).
Irmin, jouw optie is hoogstwaarschijnlijk wel een goeie maar ik heb geen flauw idee waar ik moet gaan zoeken. Kost me denk ik behoorlijk veel tijd en tijd wil ik proberen te stoppen in een kenteken (juni/begin juli??)
Heb ook nog een tijdslurpende baan, molen en mensen waar ik bier mee drink etc, vandaar.
Fuseebussen zijn klaar en ovaalbestendig, van een of ander voedingsmiddelindustriekunststof (geen nylon want dat schijnt behoorlijk vochtgevoelig te zijn). Past perfect (prefect?).