een paar eisen die ik zo effe kan bedenken

voor je vragen over kenteken aanvragen en rdw-keuring

een paar eisen die ik zo effe kan bedenken

Postby irmin » Mon Jul 27, 2009 2:45 pm

een tip

www.tdekkers.nl
voertuigreglement hoofdstuk 5 afdeling 6


Eisen:
- frame moet deugdelijk zijn (dus geen doorgerotte plekken)
- remmen voor en achter
- vast te zetten handrem (voor of achter)
- geen speling op fuseekogels, stuurkogels, lagers etc.
- geen scheuren in rubberen hoesjes
- alle essentiele moeren moeten goed geborgd zijn (bij kogels, wielen etc)
- geen uitstekende scherpe delen
- profiel op je banden
- verlichting achter en voor (voor: indien 1 lamp, gemonteerd in het midden. Bak breder dan 130 cm: 2 lampen voor verplicht )
- remkabels, koppelingskabels ec moeten in goede staat zijn (geen rafels etc)
- wielen mogen niet uitsteken onder de bak vandaan, tenzij er een spatbord overheen ligt.
- een bel
- gezond verstand: je wil zelf toch ook veilig op pad.

Aanraders:
- motorblok: dit hoeft niet perse origineel te zijn, maar is wel een pre.
- reflectors zijn een aanrader, van die rechthoekjes: rood achter op de bak, oranje op de zijkant en wit voor
- zorg ervoor dat je bakkie er netjes, sloom en klassiekerig uitziet. Dus met die lelijke plastic kap erop enzo. Dat vinden ze mooi bij de RDW.

Als iemand nog meer weet: laat maar horen.

Succes met keuren iedereen!
irmin
 
Posts: 471
Joined: Tue May 17, 2005 6:03 pm

keuring zelfbouw

Postby PWD » Thu Aug 27, 2009 9:55 am

Goedenmorgen allemaal,

het volgende mailtje kreeg ik van de rdw, misschien dat iemand er belang bij heeft...

Geachte heer Dijkema,

In reactie op uw e-mail, waarin u vraagt naar de mogelijkheden van een zelfbouwbromfiets bericht ik u het volgende.



Van een zelfbouw bromfiets is sprake als de zelfdragende constructie, het frame, niet bedrijfsmatig is vervaardigd.

Als u zelf een bromfiets gaat bouwen moet u in eerste instantie het zelf gebouwde frame door de RDW laten beoordelen. Dit kunt u alleen laten beoordelen op de keuringsstations in Roosendaal, Venlo, Waddinxveen en Zwolle. Een technisch medewerker van de RDW voert dan een identificatieonderzoek uit op het frame. Hiervoor moet u het frame kaal en in ongeverfde toestand aanbieden, zodat een goede controle mogelijk is.

Voor de inslag van het Voertuig Identificatie Nummer (VIN) moet u een aanvraagformulier invullen, waarin u verklaart dat u het frame in eigen beheer heeft vervaardigd.

Bij de keuring moet u een technische tekening op A4-formaat overleggen. De tekening moet minimaal de volgende gegevens bevatten:

- de volledige maatvoering;
- de plaatsen van de lassen;
- de bevestigingspunten van de motor en de versnellingsbak;
- een stuklijst van de gebruikte materialen;
- de naam en het adres van de (zelf-)bouwer

Na goedkeuring van het frame slaat de RDW een VIN in. Tevens wordt de merkaanduiding “zelfbouw” ingeslagen.

Na de inslag kunt u de zelfbouw bromfiets afbouwen en als deze gereed is kunt u deze laten beoordelen bij een RDW keuringsstation. Er wordt dan nagegaan of de bromfiets aan de toelatingseisen en aan de permanente eisen van de Regeling Voertuigen voldoet. Ook moet u de herkomst van het motorblok kunnen aantonen.

Een aantal technische eisen voor tweewielige bromfiets zijn:

- de constructiesnelheid mag maximaal 45 of 25 km/uur bedragen. De controle hiervan gebeurt op een snelheidsmeetbank;

- de geluidsproductie mag de toelatingseis van 97 dB(A) (45km/uur) of 91dB(A) (25 km/uur) niet overschrijden;

- de remvertraging moet tenminste 4,0 m/sec2 bedragen. De remmen moeten in goede staat van onderhoud verkeren en op twee wielen werken. Met een rij- en remproef op de weg wordt de remvertraging beoordeeld;


- de bromfiets moet zijn voorzien van een goed werkende bel of van een goed werkende hoorn met vaste toonhoogte met een geluidssterkte van min. 93 dB(A);


- de banden moeten in goede staat verkeren en over de gehele omtrek en breedte van het loopvlak moet profilering aanwezig zijn. Ook moeten de banden zijn voorzien van een E-keurmerk;


- de bromfiets moet zijn voorzien van een goed werkende snelheidsmeter die ook bij nacht goed afleesbaar is;


- alle onderdelen van de verlichting moeten voorzien zijn van E-keurmerk en bedoeld zijn voor de functie;


- de verlichting die tenminste aanwezig moet zijn:


o een dimlicht aan de voorzijde, kleur wit of geel;


o een achterlicht, kleur rood;


o een niet driehoekige retroreflector aan de achterzijde, kleur rood;


o een remlicht aan de achter zijde, kleur rood (geldt niet voor een bromfiets met een vermogen <= 0,5 kW en een maximum snelheid <= 25 km/uur);


o een zijreflector aan beide zijden, kleur ambergeel;


o kentekenplaatverlichting;


o retroreflectoren in de voetpedalen, indien deze aanwezig zijn.



Telefonisch een keuringsafspraak maken
Het telefoonnummer is: 0900 07 39 ( 0,10 euro p/m). Medewerkers van de RDW-keuringsstations zijn telefonisch bereikbaar van maandag t/m vrijdag van 08.30-12.15 uur en 13.00-16.45 uur.

Bij het maken van de telefonische afspraak moet u het Voertuig Identificatie Nummer (VIN = chassis- of framenummer), het merk van het voertuig en uw persoonsgegevens bij de hand hebben.

Keuringsafspraak maken via internet
U kunt ook via internet een keuringsafspraak maken. Het internetadres is: www.rdw.nl, vervolgens kiest u: voertuigeigenaar, het kentekenbewijs, kentekenkeuring bij de rdw en tot slot afspraken maken/annuleren. Via deze link komt u direct op de juiste pagina terecht. Hier vindt u ook een overzicht van de gemiddelde wachttijden per keuringsstation. Let op! Voor aanhangwagens, opleggers en bromfietsen gelden andere wachttijden dan in het overzicht staan vermeld.

Door te klikken op de kalender achter het betreffende keuringsstation, krijgt u een formulier te zien voor het aanvragen van een keuring. Deze moet u invullen en verzenden. Binnen 1½ werkdag stelt de RDW u per e-mail op de hoogte van de datum en de tijd van de afspraak.

Als u een keuringsaanvraag doet is deze pas definitief wanneer per reguliere post een schriftelijke bevestiging van de RDW is ontvangen.

De kosten van een (her)inslag van een voertuigidentificatienummer (VIN) zijn € 42,00 voor het identiteitsonderzoek en € 42,00 voor inslag VIN.

De kosten voor een kentekenkeuring van een bromfiets bedragen:

Identificatie bromfiets € 50,00
Tarief keuren aspecten € 50,00
Voertuigbewijs € 37,00
Tenaamstellingsbewijs € 9,00
Kentekenplaat: dit kan verschillen per kentekenplaatfabrikant
Voor een bromfiets zijn geen kosten van BPM (Belasting van personenauto's en motorrijwielen) verschuldigd.

Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Medewerker Klantenservice RDW
PWD
 
Posts: 1
Joined: Thu Aug 27, 2009 9:53 am

Postby 10.000 » Thu Aug 27, 2009 3:25 pm

Hey PWD,

Fijn dat je dit op het forum zet, ik was net van plan om het uit te zoeken, scheelt weer een speurtocht, kan ik die tijd lekker sleutelen aan m'n nieuwe bakkie.
Gr. Vincent
10.000
 
Posts: 49
Joined: Wed Feb 23, 2005 9:13 pm
Location: Rotterdam


Return to keuringseisen kenteken

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests

cron