Iemand ervaring met omzetten naar motor kenteken?

voor je vragen over kenteken aanvragen en rdw-keuring

Iemand ervaring met omzetten naar motor kenteken?

Postby max » Tue Jul 26, 2011 8:18 pm

Om maar van het gezeik af te zijn met wél lekker rijden en "legaal" bezig te zijn, lijkt het me wel mooi om mijn bakbrommer om te laten keuren tot bak-motor.

Heeft iemand hier ervaring mee? waar moet ik op letten?

Ik wou sowieso al mijn frame op nieuw bouwen, en hier en daar verbeteren. Dit kan ik zeker beter na de keuring doen.
Maar er zijn al een aantal andere dingen aan gebeund.

Een nieuwe achterbrug, blok ophanging en verstevigingen hier en daar. Kan ik deze het beste weg halen en terug draaien?

Waarschijnlijk het grootste probleem wordt mijn beun reparatie aan de frame buis na een ongeluk afgelopen zomer.
Zou het wijsheid zijn om de hele onderste buis te vervangen (of gewoon gelijk het hele ding na te maken). Of kan ik beter de reparatie repareren en hopen dat het niet opvalt?

Ik weet dat ze ge-las aan het frame niet tof vinden, maar ik heb bijvoorbeeld een unit aan de buis zitten voor de hydraulische remmen voor, laten zitten?
of met een omslachtige klem vast maken?

Als ik hem zou laten keuren met een 110cc blok, is het zeker niet verstandig om er later het definitieve 150cc blok op te monteren.
Maar hoe los ik het op met het feit dat een 150cc blok niet tussen mijn stuur pen en zadel pen past?

Heeft misschien iemand regio Groningen nog een kap liggen die ik te zijnerzijds op kan zetten om alles een beetje te verdoezelen?
En een ori tankje om het af te maken.
max
 
Posts: 52
Joined: Sun Jun 07, 2009 8:27 pm
Location: amsterdam

Re: Iemand ervaring met omzetten naar motor kenteken?

Postby NIX » Wed Jul 27, 2011 12:06 am

Qua techniek geeft het niet als het niet meer origineel is, als het maar degelijk en goed gebeurd is en goed functioneert. dat daar laswerk bij komt kijken is geen probleem, zolang het maar goed laswerk is en niet de oorspronkelijke constructie verslapt. Apollo laste zelf ook van alles aan de buis waar het uitkwam. Hoe je reparatie eruit ziet, daar zijn helaas mijn telepatische vermogens niet toereikend voor, ik kan er zonder plaatje dus niet over zeggen.

Of je er later een ander blokje onder hangt, zal je niet echt in de problemen gaan brengen, tenzij je brokken maakt die overduidelijk aan het dikkere blok toe te schrijven zijn. Als je je stuurpen wat naar voren zet en je doet het netjes, who cares? Ik zou er niet de nadruk op leggen wat er allemaal gewijzigd is. Zorg gewoon dat het ding goed stuurt en remt en dat je werk er professioneel uitziet.
NIX
 
Posts: 286
Joined: Mon Feb 11, 2008 4:18 pm

Re: Iemand ervaring met omzetten naar motor kenteken?

Postby andor » Fri Jan 17, 2014 6:01 pm

lijkt me ook wel leuk als dit simpel te doen is met 50cc en flinke lading is het toch niet echt je van het. mij lijkt het nog wel eens leuk om een motor bak met dieselblokje op kenteken te hebben.
andor
 
Posts: 59
Joined: Sun Jan 07, 2007 11:54 pm
Location: goes (zeeland)

Re: Iemand ervaring met omzetten naar motor kenteken?

Postby mano » Sat Jan 18, 2014 2:10 am

geen ervaring, maar lijkt me dat een bak motor meer eisen heeft als een bakbrommer.
dus naar mijn idee zou ik niet kijken naar orgineel maar meer kijken naar stevig, en zeker ook naar goede remmen dus ja de hydraulische unit laten zitten.

je mag er dan (in theorie) dus ook meer de snelweg op 120 blazen, dus moet het voertuig hier ook voor geschikt zijn. Dus volgens mij moet je dan een grote stap verder gaan als een standaard apollo met een groter blokkie.

denk ook aan het feit dat wetgevingstechnisch in een andere catagorie valt. je bent geen bakbromfiets meer maar een motorvoertig dus dingen gaan zwaarder tellen en uitzonderingsregels zijn er minder/niet (bijv helm of gordel dragen). ook ben je op het bromfietspad niet meer welkom...

Maar ik weet niet of het zo makkelijk werkt, denk meer dat je een een traject komt als irmin (die frame O.S.) dus kaal frame aanleveren en nummer erin, dan afbouwen en nog een keer laten keuren. Ik weet niet of je dat alle moeite waard is...

maar goed nogmaals ik spreek niet uit ervaring, maar dit is wat ik een beetje begrijp van de keuringen van dit soort voertuigen.
mano
 
Posts: 238
Joined: Thu Oct 25, 2007 9:30 am
Location: Delft

Re: Iemand ervaring met omzetten naar motor kenteken?

Postby andor » Sat Jan 18, 2014 2:27 am

een voertuig wat 60 km/u kan en mag rijden mag trouwens al de snelweg op. of dat verstandig is is een 2e. en een apollo die de 60 goed haalt en dan nog genoeg remvermogen heeft en verder ook gewoon veilig is. is volgens mij wel haalbaar.
andor
 
Posts: 59
Joined: Sun Jan 07, 2007 11:54 pm
Location: goes (zeeland)


Return to keuringseisen kenteken

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests