Hoi,
Vorige week opgeweest voor een keuring bij de RDW.
Een paar kleine technische dingejes nog (schavielende kabels en een stofkapje).
Helaas ook wat gedoe met het framenummer. Het nummer dat erin staat is al vergeven aan een ronde-buis.
Bij mij staat het nummer ook nog in de vierkante koker, en niet in het plaatje erboven.
Ik zit nu dus met een bak waar ik nog wat onderzoek naar moet doen.
De keurmeester noemde het 'huiswerk mee', dus ik neem aan dat het niet kansloos is. (Het
zelfbouw-traject wou ie me niet aandoen)
De bevinding van de keurmeester is 'Identiteit en bouwjaar VIN onderzoeken.
Ik heb de bak in september 2013 gekocht bij een autosloperij in Amersfoort. Daar had
ze 6 jaar stilgestaan. Gezien de toestand niet onder een afdak. Volgens de sloop meneer
was ze door de vorige eigenaar opgeknapt, maar die heeft'r dus niet door de schaouwing heen gehaald.
Alle kogels en fusees waren goed, en ook de stuurstang en achterbrugophanging hadden geen ruimte.
Dus dat opknappen zou kunnen kloppen.
Ik heb foto's van de rit met de bak op de bak gemaakt gelukkig, dus ik heb nog foto's van de orginele
toestand.
- Ik heb nog de orginele handrem-inrichting liggen (niet meer in installeerbare toestand)
- De orginele achterveren zitten er nog op. (alle 4, en het is nu een hard-tail)
- Keurmeester heeft naar de stuurinrichting gekeken, en vond dat er wel orgineel uit zien
- ik heb het 3-hand, geforceerd-gekoeld Zundapp blokje nog in de buurt
Van het proces van 2 naar 4 takt en het installeren van electriek en wat-dies-meer-zij heb ik ook
foto's.
Het framenummer is er niet volgens mij niet af-fabriek ingeslagen. zit op de verkeerde plek en
het is naar mijn mening ook veel te netjes gedaan (heel duidelijk en recht in een rij).
Er is ook geen type-goedkeur ingeslagen. (dat heeft mijn andere bak ook niet, maar dat was
toen geen probleem voor de RDW)
Het gaat dus om "Identiteit en bouwjaar"
- zijn de onderdelen die ik boven noem genoeg om de Identiteit vast te stellen. M.a.w.: aanemelijk
maken dat het geen zelfbouw is.
- hoe kan ik het bouwjaar vast stellen.
Ik heb afgelopen weekend rond gekeken en gelezen.
Daaruit begrijp ik dat de Gazelle wel een typegoedkeur heeft gehad. Maar dat Apollo dat na
overname niet heeft mee gekregen (typegoedkeur is fabrikant/frame/motorblok specifiek?)
Voor 1974 was typegoedkeur inslaan niet verplicht (voldoet mijn bak aan).
ik neem aan dat framenummer wel atijd verplicht is geweest.
Dus: of Gazelle heeft voor 1974 een bak geproduceerd zonder een framenummer
of Gazelle heeft na 1973 een bak geproduceerd zonder typegoedkeur en framenummer
Dan is er nog "Apollo". Van wat mij de afgelopen jaren bij is gebeleven, is dat het de laatste jaren
van producie (bij Apollo 1995-1999) een beetje een zooi was. (qua registratie en qua materiaal)
Is het mogelijk dat Apollo productie heeft geproduceerd zonder framenummers?
De stuurstang van het afgekeurde bakje is een holle buis. (bij mijn 1970-bak is ie massief)
(dat zou mijn bakje plaatsen in de periode 1995-1999)
Nou ja, ik ben dus nog-niet-wanhopig op jacht naar stof om aannemelijk te maken dat ze orgineel is
en voldoende informatie om er een productiejaar aan te koppelen.
Heeft iemand een vierkante buis (gehad) met daarin affabriek geen typegoedkeur/framenummer
En wat voor productie jaar is daar uiteindelijk aan gekoppeld?
Heel verhaal, en niet aldoor coherent. Iedere opmerking, toevoeging of verwijzing naar andere informatie is welkom en wordt op prijs gesteld.
Groeten,
Gert-Jan Braas (1010)