Vierkante buis

(Gazelle) Apollo (Truckbouw)

Vierkante buis

Postby Vinz » Thu Aug 04, 2011 10:22 am

Weet iemand de dikte van de vierkante buis van een apollo, en de binnen diameter?

Ik wil hem binnenkort door de midden zagen en verlengen, maar dan kan ik vast metaal bestelen voor dat ik hem door de midden zaag.
Het leven is niets zonder brombakfiets
User avatar
Vinz
 
Posts: 325
Joined: Fri Oct 06, 2006 12:24 am
Location: Amsterdam

Re: Vierkante buis

Postby knorrepot » Thu Aug 04, 2011 5:57 pm

besteel een dikwandige koker van de buitenmaat, die kun je zo meten.
Ben
knorrepot
 
Posts: 335
Joined: Thu Feb 07, 2008 10:03 pm
Location: Zaandam

Re: Vierkante buis

Postby Vinz » Fri Aug 05, 2011 12:43 pm

Klopt, maar ik wil graag een kleinere vierkante buis er in stoppen zodat ik zeker weet dat het sterk wordt.
Ik kan via via goedkoop metaal krijgen maar soms duurt het dan even voor dat het er is en wil het liefst zo kort mogelijk me bak door de midden hebben liggen.
Het leven is niets zonder brombakfiets
User avatar
Vinz
 
Posts: 325
Joined: Fri Oct 06, 2006 12:24 am
Location: Amsterdam

Re: Vierkante buis

Postby steckelfisch » Fri Aug 05, 2011 4:01 pm

boor een gat waar je de buis toch al wil gaan doorzagen.
Dan kun je het vrij makkelijk meten, en toch rijden.

Een gat van een paar mm en dan het smalle stangetje van een schuifmaat erin.
Dan weet je het gat van de vierkante buis met de dikte van de wand.
De totale buiten doorsnede van de buis kun je aan de buitenkant meten, en dan nog een keer het verschil
van de gemeten waarde eraf voor de diameter van het gat.

Zo'n gat maakt verder niet veel uit denk ik zo.
Gert-Jan (1010)
steckelfisch
 
Posts: 282
Joined: Mon May 21, 2007 6:15 pm
Location: Groningen

Re: Vierkante buis

Postby mano » Fri Aug 05, 2011 8:27 pm

leuke tip :-)

bij mij zit er al een gaatje, voor bij de bevestinging van de bladveren waar de bedrading doorheen kan.
mano
 
Posts: 238
Joined: Thu Oct 25, 2007 9:30 am
Location: Delft

Re: Vierkante buis

Postby max » Sun Aug 07, 2011 7:24 pm

In ieder geval niet zo dik als ik dacht!

Ik dacht een mm of 3-4.

Maar waarom wil je hem verlengen?
Dan wordt je draai cirkel die toch al niet klein is, een behoorlijk stuk groter.

Kan je niet gewoon je bak langer maken?
Hij mag een behoorlijk stuk uitsteken.
max
 
Posts: 52
Joined: Sun Jun 07, 2009 8:27 pm
Location: amsterdam

Re: Vierkante buis

Postby Vinz » Mon Aug 08, 2011 11:49 am

Hey max! Ik wil een 4takt blok er in maken, daar bij wil ik het verende blok graag behouden.
Nu past het er niet tussen zonder het frame iets langer te maken.
Het leven is niets zonder brombakfiets
User avatar
Vinz
 
Posts: 325
Joined: Fri Oct 06, 2006 12:24 am
Location: Amsterdam

Re: Vierkante buis

Postby max » Mon Aug 08, 2011 6:41 pm

Ah zo.

Je kan in dat geval ook een andere achterbrug maken toch? is wat minder ingrijpend, en kan een keer mislukken zonder dat je hele brommer total loss is.

Of de stuurpen verder naar voren. Dan klopt je ackerman pricipe ook nog... Niet dat ik weet wtf dat precies doet maar ik hoor het vaker voorbij komen, en de draaicirkel blijft goed.

Hoeveel CC heeft dat blok eigenlijk? Want bij mij past er ook geen 125cc in, maar wel 110cc of minder.
max
 
Posts: 52
Joined: Sun Jun 07, 2009 8:27 pm
Location: amsterdam

Re: Vierkante buis

Postby Vinz » Mon Aug 08, 2011 7:04 pm

Maar met een andere achterbrug kan het blok niet meer verend zijn.
Vind het zelf niet zo veel werk, ieder geval ik vind het leuk om te doen!

10cm langer maakt voor mij ook niet zo veel uit, het blok is 70cc misschien later 90 er onder gooien.
Vinden sommige mensen het trouwens beter rijden zonder verend blok??
Het leven is niets zonder brombakfiets
User avatar
Vinz
 
Posts: 325
Joined: Fri Oct 06, 2006 12:24 am
Location: Amsterdam

Re: Vierkante buis

Postby max » Tue Aug 09, 2011 8:17 am

Ik heb nog nooit een verende 4takt gezien.
max
 
Posts: 52
Joined: Sun Jun 07, 2009 8:27 pm
Location: amsterdam

Next

Return to Apollo

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests

cron