Page 1 of 2

Vierkante buis

PostPosted: Thu Aug 04, 2011 10:22 am
by Vinz
Weet iemand de dikte van de vierkante buis van een apollo, en de binnen diameter?

Ik wil hem binnenkort door de midden zagen en verlengen, maar dan kan ik vast metaal bestelen voor dat ik hem door de midden zaag.

Re: Vierkante buis

PostPosted: Thu Aug 04, 2011 5:57 pm
by knorrepot
besteel een dikwandige koker van de buitenmaat, die kun je zo meten.

Re: Vierkante buis

PostPosted: Fri Aug 05, 2011 12:43 pm
by Vinz
Klopt, maar ik wil graag een kleinere vierkante buis er in stoppen zodat ik zeker weet dat het sterk wordt.
Ik kan via via goedkoop metaal krijgen maar soms duurt het dan even voor dat het er is en wil het liefst zo kort mogelijk me bak door de midden hebben liggen.

Re: Vierkante buis

PostPosted: Fri Aug 05, 2011 4:01 pm
by steckelfisch
boor een gat waar je de buis toch al wil gaan doorzagen.
Dan kun je het vrij makkelijk meten, en toch rijden.

Een gat van een paar mm en dan het smalle stangetje van een schuifmaat erin.
Dan weet je het gat van de vierkante buis met de dikte van de wand.
De totale buiten doorsnede van de buis kun je aan de buitenkant meten, en dan nog een keer het verschil
van de gemeten waarde eraf voor de diameter van het gat.

Zo'n gat maakt verder niet veel uit denk ik zo.

Re: Vierkante buis

PostPosted: Fri Aug 05, 2011 8:27 pm
by mano
leuke tip :-)

bij mij zit er al een gaatje, voor bij de bevestinging van de bladveren waar de bedrading doorheen kan.

Re: Vierkante buis

PostPosted: Sun Aug 07, 2011 7:24 pm
by max
In ieder geval niet zo dik als ik dacht!

Ik dacht een mm of 3-4.

Maar waarom wil je hem verlengen?
Dan wordt je draai cirkel die toch al niet klein is, een behoorlijk stuk groter.

Kan je niet gewoon je bak langer maken?
Hij mag een behoorlijk stuk uitsteken.

Re: Vierkante buis

PostPosted: Mon Aug 08, 2011 11:49 am
by Vinz
Hey max! Ik wil een 4takt blok er in maken, daar bij wil ik het verende blok graag behouden.
Nu past het er niet tussen zonder het frame iets langer te maken.

Re: Vierkante buis

PostPosted: Mon Aug 08, 2011 6:41 pm
by max
Ah zo.

Je kan in dat geval ook een andere achterbrug maken toch? is wat minder ingrijpend, en kan een keer mislukken zonder dat je hele brommer total loss is.

Of de stuurpen verder naar voren. Dan klopt je ackerman pricipe ook nog... Niet dat ik weet wtf dat precies doet maar ik hoor het vaker voorbij komen, en de draaicirkel blijft goed.

Hoeveel CC heeft dat blok eigenlijk? Want bij mij past er ook geen 125cc in, maar wel 110cc of minder.

Re: Vierkante buis

PostPosted: Mon Aug 08, 2011 7:04 pm
by Vinz
Maar met een andere achterbrug kan het blok niet meer verend zijn.
Vind het zelf niet zo veel werk, ieder geval ik vind het leuk om te doen!

10cm langer maakt voor mij ook niet zo veel uit, het blok is 70cc misschien later 90 er onder gooien.
Vinden sommige mensen het trouwens beter rijden zonder verend blok??

Re: Vierkante buis

PostPosted: Tue Aug 09, 2011 8:17 am
by max
Ik heb nog nooit een verende 4takt gezien.