EDIT:
De titel van dit topic maar veranderd. Deze was: "Gezocht: Foto's van Huisman met Puchblok". Foto's zijn gepost waarvoor nogmaals dank. Nu is het meer een bouwverhaal.
EDIT2:
Vervolgens de titel nogmaals veranderd. Deze was hiervoor nog: "Huisman met Puchblok", maar ja, het is eigenlijk een Tomos blokkie en ik mag niet liegen...
EDIT3:
Gelijk alle vorderingen maar in de eerste post gezet. Scheelt enorm in het scrollen...
/EDIT
Hallo allemaal,
Zoals de titel van dit topic al vermeld ben ik dus op zoek naar een plaatje van een Puchblok onder een Huisman. Ik bedoel een forceert gekoeld blok van een oude HasjPuch. Zo-een dus:
Wat ik wil weten is hoe Dhr. Huisman ooit de motorsteunen heeft verzonnen. Ik kan zelf wel iets bakken, maar eigenlijk vind ik het wel tof om de bak helemaal in de originele geest terug te brengen.
Niet dat er iets als 'origineel' bestaat bij Huisman natuurlijk...
-------------
UPDATE
Super bedankt voor de foto's. Ik zal even een walkthough geven van de vorderingen tot nu toe. Wellicht wel zo aardig.
Ik heb de Huisman al jaren geleden gekocht. Toen met een Sachs 3-handbak. Hij had toen al jaren stilgestaan. Ding was dan ook groen van het mos en de banden waren kapot omdat ze te lang leeg hebben gestaan.
Toen de schouwing begon heb ik het ding rijdend gemaakt en ben ik naar de locale brommerboer gereden. Met een schouwingformulier op zak wederom weer terug, echter kwam ik er toen achter dat de moeren niet op de voorwielnaven zaten...
De schouwing gaf problemen. De bak bleek te nieuw te zijn, dwz van na 1974. Het probleem was dat Huisman nooit een typegoedkeur heeft aangevraagd en dit vanaf 1974 verplicht werd. Mijn getuigschrift mocht ik nog verdedigen in Assen tijdens een hoorzitting, echter ik kreeg geen kenteken. Ik moet dus nog naar het RDW met de bak om te keuren, Vandaar dat ik nu de bak in een nette staat wil terugbrengen...
Het Sachsblok zat naar mijn mening vrij slordig onder de Huisman gelast. Ook heb ik al jaren een voorliefde voor oude HasjPuchies dus toch maar besloten een ander blok onder de bak te monteren. Best zonde van de lak, een vriend had het frame al gestraald en in de epoxiprimer & industrielak gespoten. Sindsdien stond de bak met nieuwe bouten te wachten op betere tijden.
Een Puchblok had ik nog in de schuur liggen. Het was een 3 handbak dus goed voor een zwenkbak. Echter dat blokkie had heeel lang buiten onder een heg geleden. Na de vondst zo'n 5 jaar geleden had ik het blok volgegoten met olie en aan de kant gesmeten. Dat werkte want alle bouten kwamen los. Tot mijn grote verbazing was al het alu nog geeneens zo slecht. De bak was nog perfect. Het blok krijgt dus een tweede leven!
Maar ja, ik heb dus toch de slijptol gepakt en de oude steunen er onder vandaan geslepen.
Vervolgens toch maar een beetje freestyle het blok er weer onder. Origineel bestaat volgens mij niet. Ga dus nu maar voor 'deugdelijk'.
Toen een likkie verf erop.
Even een oude ketting gemonteerd om het achtertandwiel te testen. Volgens Excel zou de bak nu iets langzamer vertand moeten zijn als een standard Puch. Ik hoop dat het klopt...
Tot slot nog een vraag: Wie-o-wie heeft er nog een duidelijke detail foto van een Huisman logo op de tank? Ik wil bij Pelders oid de transfers na laten maken (als dat geen enorm vermogen kost).
-------------
UPDATE
Mijn blokkie hangt er nu onder. Misschien niet origineel maar ik vind het prima zo. Ik kan aan het volgende project beginnen namelijk het achterspatbord. Deze heb ik er nooit bij gehad dus hier heb ik naar moeten zoeken. Gelukkig (en best toevallig trouwens) sprak ik met iemand tijdens afgelopen NBBK in Zeist. Hij had daar een werkplaats en had daar nog een oud Huisman spatbord in liggen. Zodoende zijn we even gaan kijken en ja hoor! Hij had hem nog.
Er zit best wat werk aan om hem weer mooi te krijgen maar dat heb ik er graag voor over. Ik ben allang blij dat ik deze te pakken heb.
Over dat tandwiel. Ik weet ook niet of dit lekker gaat rijden. Ik heb nog een z56 tandwiel, die kan er ook op. Ik heb echter de diameters van een 19" Puch en van een 26" Huisman gemeten. Standaard heeft een Puch 32 of 34 tanden op het achtertandwiel (en dat is weinig!). Voor kun je kiezen uit 11, 12 of 13 tanden. Ik ben uitgegaan van een standaard Puch die 50 rijdt. Ik wil met de bak zo'n 40 kunnen rijden. Kwam ik, afhankelijk van voortandwiel, uit op een achtertandwiel tussen de 30 en 40 tanden om dezelfde snelheid te halen. Nu zit er z44 op, maar hoe dat op straat uit gaat pakken weet ik nog niet. Dat moet ik tegen die tijd maar even testen, het achtertandwiel kan in ieder geval gemakkelijk groter.
Oja: Met deze sheet heb ik zitten spelen.
-------------
UPDATE
Ik heb overigens ook een foto van het Huisman logo op de tank uit uit het "schouwing-bewijs-bouwjaar-voor-1974-verslag" van Vincent. Echter is dat niet echt een super foto.
Ook heeft Cliquo nog een logo op zijn site, maar da's ook geen topkwaliteit. En geen telefoonnummer erbij...
-------------
UPDATE
Foto's van Xenomobile.
Nu met extra contrast zodat de tekst wat beter leesbaar wordt: Gebr. Huisman; LEIDEN-TELEFOON 22962
Telefoonnummer weet ik niet helemaal (wel bijna) zeker, oude foto... Moet het negatief dus ook nog ergens hebben, maar dat wordt echt een zoektocht...
Helemaal top dit. Ik ga die met hoog contrast even proberen te bewerken in Fotoshop. Voor mensen die toevallig nog een mooie transfer op hun tank hebben zitten: Schroom niet een extra foto te plaatsen! Deze foto is echter een prachtige basis.
-------------
UPDATE
Even een kleine update:
Ik heb een paar kapjes voor het motorblok gekocht bij een Puch-specialist. Eerder al bleek dat het blokje van een Tomos was. Het verschil zit hem in de tapeinden. Een Puch heeft M6 tapeinden, een Tomos M7. Verder is het logo op het zijdeksel Puch of Tomos. Gezien iedereen* Puch wil hebben waren die schaars, dus duur en ook op. De Tomos variant (die kwa pasvorm identiek is) lag er in overvloed en was goedkoop. Van buiten is mijn blok nu dus ook herkenbaar als Tomos.
* lees: Merkgeile poetsers
Tevens heb ik trappers. Makkelijk omdat ik de trugtraprem in zijn oude glorie wil herstellen.
Verder heb ik nog in Groningen bij de Brozems een 10" voorvelg gevonden. Ik hoopte dat deze op de Huisman zou passen, maar helaas zijn het hart en de steek te groot. Mooi balen, nu moet ik weer verder zoeken...
Tevens ben ik flink in dubio... Ik ben een (best zeldzaam aan het worden) Puch R-blok tegen het lijf gelopen. De versnellingsbak-ratio schijnt bij zo'n blok een stuk mooier te liggen. De krukas is iets zwaarder en het blok geeft dan ook iets meer vermogen. Nadeel is dat het niet echt goedkoop is... Logisch.
Als ik op alle voorbeeld foto's in dit topic kijk zijn dit ook allemaal normale Puch blokkies. En ik heb mijn huidige Puch- (okee, eigenlijk Tomos natuurlijk) blok helemaal gereviseerd. En ik vind het wel tof dat ik het blok uit de bagger heb getrokken...
Moeilijk. Eerst maar even proefrijden met dit blokkie. Zo'n R-blok is toch gewoon uitwisselbaar dus die kan er altijd nog onder.
-------------
UPDATE
Weer wat nieuws. Ik heb een carburateur gevonden op de onderdelenhoop. Het is een echte knoepert van een (hou je vast) 12mm geworden. Alles op de sproeiernaald na kon ik vinden. Gelijk met de naald ook een aansluitrubber en luchtfilterhuis gehaald. Van een Tomos T3L vanzelfsprekend. En dat ziet er dan zo uit:
Volgende investering moet maar eens een nieuwe binnenband worden voor het achterwiel. De bib die er nu in zit is zo porreus dat je kunt blijven pompen, de lucht verdwijnt even snel als dat je het erin pompt. Zou op zichzelf geeneens zo erg zijn, ware het niet dat nu de lak een beetje van de achtervelg gaat van het rollen. Op de bovenstaande foto zie je ook dat de velg gewoon op de grond staat.
Verder heb ik veel te weinig tijd gestoken in de Huisman. Ik zou liegen als ik zou zeggen dat ik het druk heb. Ik heb alleen mijn tijd anders besteed. Hopelijk echter deze maand iets meer actie.
Voor de Huisman kenner nog een vraag! Welk formaat voorvelgen horen er op een 1979 Huisman? Score tot nu toe: 1x10" en 1x12".
-----------
UPDATE
Tijd om het blokkie af te maken. Een mooi zuigertje op de kop kunnen tikken. Dit zuiger komt uit een wedstrijd brommertje. Heeft nog maar een uur of 3 gedraaid ofzo, maar voor de race was hij al op. Ik hoop er nog veel plezier aan te beleven.
Ook gelijk naar de poortentiming gekeken. De draaibank zal nog even uitkomst moeten bieden. Zowel de cilinder als de kop moeten iets aangepast worden. De rest is werk voor de Dremel.
De poorten iets hoger leggen. De spoelpoorten kwamen niet helemaal mooi open. Ook klopt de timing zo veel beter. De poorten zelf moet ik even recht trekken, verder gebeurt er weinig aan. Het spul moet onderin ook nog lekker blijven trekken. Misschien de uitlaatpoort nog ietsje breder ofzo. Maar zal niet veel worden.
-----------
UPDATE
Vanavond weer even de schuur in gedoken en begonnen aan de cilinder pas maken. Eerst een plaatje aluminium geregeld van 3mm dik.
Dit plaatje moet onder de cilindervoet worden gelegd om de afstand die van de bovenkant van de cilinder af is gedraaid te compenseren. Resultaat hiervan is dat de poorten iets hoger komen te liggen, dus eerder openen en later sluiten. Dit was bij deze cilinder gunstig voor het vermogen. Ook krijgt de uitlaatpoort nog een kietelbeurt.