Irmin bedankt voor je reactie.
Ik heb geen id of de 4de versnelling een lange of korte versnelling is.
Helaas voor mij zijn de orginele tandwielen geen optie aangezien ik een vet motorachterwiel op de bak ga bouwen. Blijf voorlopig nog met de standaard bromfiets ketting rijden en de dikke vette motor ketting en tandwielen die komen later wel.
De cijfers uit jouw rekensom begrijp ik niet helemaal, maar tijdens mijn speurtocht op het internet heb ik deze sites gevonden
http://jandjcreativedesign.com/sprocket.php
http://home.wanadoo.nl/kartinfo/tandwiel.html
de ene is wel een site voor quads, en de andere voor karts zonder versnellingen , maar ik heb nu wel een beter id van hoe het werkt met de
tandwielverhouding
Volgens mij als je de ratio van je versnellingen weet kun je op de 1ste site
ook voor jezelf aan de slag.
Voor zover ik het heb begrepen gaat het dus om de ratio voor/achter.
Deze is uit te rekenen door het aantal tanden van het achterwiel te delen door het aantal tanden van het voor tandwiel.
In jouw geval is de ratio 46:13= 3,54
Dit houd in dat je voortandwiel 3,54 keer moet rondraaien voor 1 omwenteling van het achtertandwiel.
De ratio is bij 72/18 gelijk aan 64/14
Hieruit trek ik de volgende coclusies. correct me if i'm wrong:
Hoe groter het achterwiel hoe hoger de snelheid, want als je achtertandwiel 1 keer ronddraaid doet je wiel dat ook.
Hoe kleiner het achtertandwiel hoe hoger de max. snelheid word, want een klein tandwiel is sneller rond dan een groot tandwiel.
En hoe kleiner het voortandwiel hoe lager de snelheid, maar met een kleiner voortandwiel heb je weer meer trekkracht.
Kort om Hoe lager de ratio hoe hoger de snelheid.
En hoe het nou precies met de toeren zit ben ik nog niet uit.
Ik weet niet wat het toerental van een 4takt ongeveer zou moeten zijn, ik heb tot heden altijd 2takt gereden met veel toeren, maar daar wil ik vanwege de herrie en het verbruik vanaf.
En ik was verliefd op het 4takt geluid vanaf de eerste keer dat ik het hoorde.
Zelf zit ik te overwegen om een 60 tands achtertandwiel te kopen en dan inderdaad gewoon een setje voortandwielen te kopen van 13 t/m17 ofzo.
Als ik dan bv. met 60/17 rijd is mijn ratio 3.53 en dat is dan weer bijna gelijk aan jouw ratio. En als dat dan te hard blijkt te gaan kan ik altijd een kleiner voortandwiel erop zetten.
Ik zou het tof vinden als mensen hun tandwielverhoudingen en ervaringen daarmee zouden posten op het forum. Dan heeft iedereen die het leest een referentie.
Zo na al dat geschrijf is het mij weer duidelijker geworden.
Rijden met een helm op is als sex met een condoom om.