Tandwielverhoudingen

Voor vragen om hulp of ideeen bij bouwen en ophalen van je bakbrommer.

Tandwielverhoudingen

Postby Herb » Tue Jun 19, 2007 7:40 pm

Hallo,

Ik ga binnenkort nieuwe blinde achtertandwielen halen in Groningen.
Als iemand een adres meer in de buurt van Gouda weet houd ik me aanbevolen.

Ik ga een 125 cc 4taktblok gebruiken, maar hoef echt geen 80 km per uur te rijden.
Ik heb liever dat ik max. 60/65 haal met veel trekkracht zodat als ik een berg op moet rijden dat ik niet naast de bak hoef te gaan lopen om mee te duwen. Dit lijkt mij veel te vermoeiend en natuurlijk is het ook beter als je niet met 80 km per uur oom agent voorbij blaast.

Ik hoop dat er hier op het forum iemand is die me duidelijk uit kan leggen wat een goede tandwiel verhouding is voor een Bakbrommer, en vooral waar om.

Alvast bedankt voor de massale reacties.. :lol:
Rijden met een helm op is als sex met een condoom om.
User avatar
Herb
 
Posts: 101
Joined: Mon Apr 24, 2006 8:23 pm
Location: Aarde

Postby irmin » Wed Jun 20, 2007 11:04 am

Is het een 4-bak met korte of lange 4de versnelling?

ik rijd zelf met een 4-bak met lange 4de versnelling
18" achterwiel
voor een 13 tands
achter 46 tands
mijn bak doet 55 (met wind mee de berg af meneer agent). dat is lekker in de toeren, maar niet echt over z'n nek.
ik rijd met veeeeeel minder cc'ds dan jij, maar ik neem aan dat je het belangrijk vind hoe het ding in z'n toeren zit.
Als m'n blok het aan zou kunnen en ik zou 65 willen rijden dan zou ik kiezen voor hetzelfde aantal toeren bij 65 km/u
dan wordt het simpel rekenen
65/55 * 13 (voortandwiel) = 15 (15,3) met behoud van 46 achter

nu kun je zelf een beetje gaan rekenen met achterwielmaat, etc.
een korte vierde versnelling.... misschien zou dan een 16 voor nuttig zijn.


is het anders niet een idee om aanvankelijk met originele tanwielen te gaan rijden? Die voortandwielen kosten bijna niks. Monteer je bijvoorbeeld 44 achter en koop je een 13, 14 en 15 voortandwiel. Heb je de ideale verhouding gevonden dan kun je alsnog overgaan naar dikke vette zelfmaak tandwielen.

succes
irmin
 
Posts: 471
Joined: Tue May 17, 2005 6:03 pm

Postby Herb » Wed Jun 20, 2007 4:51 pm

Irmin bedankt voor je reactie.

Ik heb geen id of de 4de versnelling een lange of korte versnelling is.:oops:
Helaas voor mij zijn de orginele tandwielen geen optie aangezien ik een vet motorachterwiel op de bak ga bouwen. Blijf voorlopig nog met de standaard bromfiets ketting rijden en de dikke vette motor ketting en tandwielen die komen later wel.

De cijfers uit jouw rekensom begrijp ik niet helemaal, maar tijdens mijn speurtocht op het internet heb ik deze sites gevonden
http://jandjcreativedesign.com/sprocket.php
http://home.wanadoo.nl/kartinfo/tandwiel.html
de ene is wel een site voor quads, en de andere voor karts zonder versnellingen , maar ik heb nu wel een beter id van hoe het werkt met de
tandwielverhouding
Volgens mij als je de ratio van je versnellingen weet kun je op de 1ste site
ook voor jezelf aan de slag.

Voor zover ik het heb begrepen gaat het dus om de ratio voor/achter.
Deze is uit te rekenen door het aantal tanden van het achterwiel te delen door het aantal tanden van het voor tandwiel.
In jouw geval is de ratio 46:13= 3,54
Dit houd in dat je voortandwiel 3,54 keer moet rondraaien voor 1 omwenteling van het achtertandwiel.
De ratio is bij 72/18 gelijk aan 64/14

Hieruit trek ik de volgende coclusies. correct me if i'm wrong:
Hoe groter het achterwiel hoe hoger de snelheid, want als je achtertandwiel 1 keer ronddraaid doet je wiel dat ook.
Hoe kleiner het achtertandwiel hoe hoger de max. snelheid word, want een klein tandwiel is sneller rond dan een groot tandwiel.
En hoe kleiner het voortandwiel hoe lager de snelheid, maar met een kleiner voortandwiel heb je weer meer trekkracht.
Kort om Hoe lager de ratio hoe hoger de snelheid.


En hoe het nou precies met de toeren zit ben ik nog niet uit.

Ik weet niet wat het toerental van een 4takt ongeveer zou moeten zijn, ik heb tot heden altijd 2takt gereden met veel toeren, maar daar wil ik vanwege de herrie en het verbruik vanaf.
En ik was verliefd op het 4takt geluid vanaf de eerste keer dat ik het hoorde.

Zelf zit ik te overwegen om een 60 tands achtertandwiel te kopen en dan inderdaad gewoon een setje voortandwielen te kopen van 13 t/m17 ofzo.
Als ik dan bv. met 60/17 rijd is mijn ratio 3.53 en dat is dan weer bijna gelijk aan jouw ratio. En als dat dan te hard blijkt te gaan kan ik altijd een kleiner voortandwiel erop zetten.



Ik zou het tof vinden als mensen hun tandwielverhoudingen en ervaringen daarmee zouden posten op het forum. Dan heeft iedereen die het leest een referentie.

Zo na al dat geschrijf is het mij weer duidelijker geworden.
Rijden met een helm op is als sex met een condoom om.
User avatar
Herb
 
Posts: 101
Joined: Mon Apr 24, 2006 8:23 pm
Location: Aarde

Postby irmin » Thu Jun 21, 2007 9:14 am

Als de totaalratio vanaf krukas tot achterband bij mij en jouw hetzelfde is, rijden we met hetzelfde aantal toeren even hard. of je nou 50 of 9000 cc hebt.
jij wil iets harder dan ik dus moet je ratio iets kleiner zijn.


het verhaal van groter tandwiel vs kleiner tandwiel en sneller en langzamer klopt ZOLANG JE VERMOGEN HET TOESTAAT!

je vermogen op je achterwiel neemt af bij een steeds kleiner tandwielverhouding en je snelheid neemt toe. Tot het moment dat je te weinig vermogen over hebt en dan zakt het hele zaakje als een plumpudding in elkaar. Als je merkt dat je in z'n 4 niet in toeren komt, dan is je tandwielverhouding te klein en moet je een iets kleiner voortandwiel of groter achtertandwiel nemen. hierdoor neemt je vermogen op je achterwiel toe, waardoor je netjes in het toerengebied komen waar je powerband ligt. In dit toerengebied is je vermogen optimaal waardoor je weer extra toeren erbij kunt krijgen en je dus uiteindelijk harder gaat.

kortom, spelen en proberen.
uiteindelijk kun je rekenen tot je een ons weegt, maar blijkt de praktijk altijd net iets anders uit te pakken.

Maargoed, wil je rekenen dan moet je de overbrenging weten van je krukas naar de versnellingsbak (koppelingstandwielen). en de verhouding van de vierde versnelling (primair/secundair tandwiel) en de omtrek van je achterband. Door nu de eindsnelheid te verwerken bij een gewenst aantal toeren kun je de ratio van je kettingtandwielen bepalen.

moet nu naar school, zal strax effe een formuletje neerplempen.

en wat is een lekker aantal toeren om rond te toeren met een dergelijk blok?
ik gok zo'n 7000 a 8000 toeren.
irmin
 
Posts: 471
Joined: Tue May 17, 2005 6:03 pm

Postby irmin » Thu Jun 21, 2007 1:31 pm

OK een rekenvoorbeeld adh van m'n eigen bak.


stel ik rijd met 7000 toeren/min

de verhouding van mijn overbrenging krukas (16 tands) naar versenellingsbak (96 tands) is 16/69 = 0,23.

de verhouding vierde versnelling primair (24)/secundair (=uitgaande as) (23) is dus 24/23=1,04

de verhouding tussen m'n kettingtandwiel voor (13) en achter (46) is 13/46=0,28

Nu kunnen we het aantal omwentellingen van m'n achterwiel per minuut berekenen:

7000*0,23*1,04*0,28=473 omwentelingen per minuut


De omtrek van m'n band is 1,9 m

dus: 473*1,9 = 890 meter per minuut
890*60 /1000= 53 km/u

Dus........ als je alle specs van je blok hebt kun ja aan de slag.

enne. m'n gok van 7000 toeren is helmaal zo gek nog niet. Da's echt heel relaxed rijden.
irmin
 
Posts: 471
Joined: Tue May 17, 2005 6:03 pm

Postby bart beekhuizen » Thu Jun 21, 2007 5:19 pm

ohja, 125 met lichte tw verhouding vreet (bromfiets)kettingen...

bin there don that.
bart beekhuizen
 
Posts: 187
Joined: Sun Jun 12, 2005 10:31 pm
Location: huissen

Postby Herb » Sun Jun 24, 2007 11:28 am

Hallo Bart,

met wat voor tandwiel vehouding rijd jij?
en wat zijn je ervaringen hiermee?

En Irmin als jouw achterwiel 18 inch is dan is de omtrek toch geen 1,9 meter maar

18x3.14=56,52 inch
1 inch = 2.54 cm
dus 56,52 x 2,54=143,56 cm

dus: 473*1,9 = 890 meter per minuut
890*60 /1000= 53 km/u


word dan

473x1,44= 681,12 meter per minuut
681,12x60/1000= 40,87km per uur

of is je velg 18 inch en is de band die er op zit dus groter dan 18 inch?
Rijden met een helm op is als sex met een condoom om.
User avatar
Herb
 
Posts: 101
Joined: Mon Apr 24, 2006 8:23 pm
Location: Aarde

Postby Michiel » Sun Jun 24, 2007 8:00 pm

Je moet boven op de 18 inch nog wel de 2 maal de dikte van de band doen, he Herb. Anders klopt het niet.

Ps: zie je volgende week wel bij de hut denk?
User avatar
Michiel
 
Posts: 45
Joined: Tue May 08, 2007 6:02 pm
Location: Krimpen a/d IJssel

125cc blok

Postby Monoon » Sun Jun 24, 2007 9:11 pm

Ik ga denk ik binnenkort een 125cc blok kopen voor me bakkie, alleen ik had gehoord dat er boven de 100cc(als je gepakt wordt) de hele bak dan ingenomen wordt.. Is dit echt zo.. zijn er nog meer eisen die ik moet overwegen, wil ik niet dat me bakkie ingenomen wordt..?
Monoon
 
Posts: 2
Joined: Thu May 03, 2007 9:49 am

Postby bart beekhuizen » Tue Jun 26, 2007 11:50 am

Herb wrote:Hallo Bart,

met wat voor tandwiel vehouding rijd jij?
en wat zijn je ervaringen hiermee?


euh, voor heb ik er 13, en achter veel. ik heb achter nooit geteld, zal ik eens doen. ik heb een steek 10 ketting, d.w.z. een afstand van de tanden van 10mm. en mijn tandwielen zijn 8mm dik.

dit gaat erg goed en geen problemen meer mee gehad.
bart beekhuizen
 
Posts: 187
Joined: Sun Jun 12, 2005 10:31 pm
Location: huissen

Next

Return to Help!

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests

cron