by Xenomobile » Sat Apr 23, 2005 1:58 am
Denny: Olie lekken heeft bijna nooit iets met ontbranding te maken. In het tweetaktblok is versnellingsbakolie (als het goed is) hermetisch gescheiden van de ontbrandingskamer. De versnellingsbakolie smeert de versnellingsbak en bijbehorende lagers (klinkt logisch) en de tweetaktolie in de benzine smeert de zuiger en bijbehorende lagers. Als de pakking tussen de verbrandingsruimte en de versnellingsbak lekt, zuigt de compressieruimte olie aan uit de versnellingsbak waardoor de motor nog wel loopt, maar ontzettend zal roken (vooral in hogere toerentallen). De enige plek waar de pakking kapot zou kunnen gaan en valse lucht aan zou kunnen trekken is vlak onder de cilinder aan de voorzijde van het blok, zeg maar achter de uitlaat. Of de voetpakking is lek of de koppakking is lek. Maar voor zover ik weet is een minarelli een gietijzeren cilinder, met aluminium kop. dat is een combi die geen koppakking behoeft, tenzij de kop krom is. Heb je geen koppakking dan kan die ook niet lek zijn, de voetpakking kan je eruit blazen, maar vaak hoor je dat en heb je ook iets geks gedaan, zoals extreem hoge toeren of iets dergelijks. check dit door met je hand de krukas te draaien en te luisteren of je het langs een van de pakkingen hoort sissen.
Het kan ook zijn dat een van de krukas keerringen eruit ligt, maar ook dan geldt: is dit aan de zijde van de koppeling dan zuigt de compressieruimte olie uit de versnellingsbak aan en gaat de motor roken. Is het aan de ontstekingszijde dan zuigt de motor valse lucht aan en is het mengel te arm. check dit met zeepsop op de keerring en draai de krukas. Sist het of vormen zich luchtbellen: Keerring kapot. vaak geeft het blok dan echter nog wel een paar klappen als je direct benzine is het bougiegat gooit.
weet je zeker dat je zuigerveren nog heel zijn ? deze zijn bij minarelli redelijk smal en teer.... je mist dan een hoop compressie. Trek de cilinder er eens af en check dit. Kan je gelijk alle poorten even ontkolen. Plezier!
Nino: Probeer een nieuwe bougie of koop een nieuwe condensator, deze moet je uit de grondplaat tikken via de achterzijde, de nieuwe kan je er dan voorzichtig in tikken. een opgeblazen condensator herken je aan een bolgelsagen uiteinde, maar een condensator kan ook capaciteit verliezen terwijl er niets aan te zien is. een condensator zit geschroefd of gesoldeerd aan de draad naar de contactpunten en de zwarte uit-draad. Indien gesoldeerd heb je een soldeerbout met een hoog vermogen ( 150-200 watt) nodig. Maar stel voor dit alles eerst de ontsteking juist af op de wijze die ik in het vorige bericht heb omschreven. Maakt de bougiekap goed contact met de kabel? P.s. de bougiekabel is de dikste kabel die zich op het blok bevindt. Minarelli maakt gebruik van een externe bobine ( dat gekke kastje op de beugel die de polyester kap beet houdt) ook deze kan kapot. Bobine: Kabeltje uit het blok gaat erheen, bougiekabel ( die dikke) komt er vanaf.
Xenomobile (?<pi>),
Wout Rockx.