zuigerveer kapot / beschadigde zuiger

Voor vragen om hulp of ideeen bij bouwen en ophalen van je bakbrommer.

zuigerveer kapot / beschadigde zuiger

Postby miss D » Fri May 27, 2005 10:50 am

hallo,

heeft iemand een idee wat de oorzaak kan zijn van een brekende zuigerveer bij een zundapp blok?

het is eerst bij een 50 cc gebeurd en daarna nog een keer bij een 70 cc. beide zuigers naar de klote, beetje vervelend.

naaldlager lijkt in orde te zijn.

groet, daphne
miss D
 
Posts: 16
Joined: Sat Feb 26, 2005 12:04 am
Location: Amsterdam

Postby kliko » Fri May 27, 2005 12:29 pm

Hallo Miss,

Ja, wat kan de oorzaak zijn, Bij het inzetten van de zuiger in de cilinder kan het fout gaan, als het slotje van de zuigerveer niet helemaal op de goede plek zit gaat het fout.
Wat ook kan is dat de zuigerveer een beetje los zit in de groef van de zuiger.
Een ander probleem kan zijn dat het slotje langs een poort gaat en dan breekt hij. Kontroleer dit door een streepje met merkstift op de zuiger te zetten waar het slotje zit, doe hem dan in de cilinder en kijk aan de bovenkant of het slotje langs een poort gaat. Vaak zit het slotje aan de achterkant, als je de zuiger dan achterste voren erop zet komt het slotje langs de uitlaatpoort.

Succes,

Kliko
Kliko
kliko
 
Posts: 13
Joined: Mon Mar 07, 2005 11:59 pm
Location: Dieren

Postby kliko » Fri May 27, 2005 12:36 pm

Hallo Miss,

Ja, wat kan de oorzaak zijn, Bij het inzetten van de zuiger in de cilinder kan het fout gaan, als het slotje van de zuigerveer niet helemaal op de goede plek zit gaat het fout.
Wat ook kan is dat de zuigerveer een beetje los zit in de groef van de zuiger.
Een ander probleem kan zijn dat het slotje langs een poort gaat en dan breekt hij. Kontroleer dit door een streepje met merkstift op de zuiger te zetten waar het slotje zit, doe hem dan in de cilinder en kijk aan de bovenkant of het slotje langs een poort gaat. Vaak zit het slotje aan de achterkant, als je de zuiger dan achterste voren erop zet komt het slotje langs de uitlaatpoort.

Succes,

Kliko
Kliko
kliko
 
Posts: 13
Joined: Mon Mar 07, 2005 11:59 pm
Location: Dieren

Postby xtrasyn » Sat Aug 27, 2005 12:09 pm

kan ook van de temperatuur afhangen. Als je motortje teveel toeren maakt of slecht gekoeld is loopt de temperatuur te hoog op. Je kan dit makkelijk bekijken ad hand van je gebroken zuigerveren.

Zijn ze paars/donkerblauw, dan is het een teperatuurzaak. Zijn ze gewoon gebroken, dan is het idd een van je niet zo netjes uitgebroken poorten.

Vaak is het ook zo dat als het je eenmaal gebeurd is en je blijft ermee rijden, dat je er niet meer vanaf komt, omdat de breuken allerlei groeven op je cilinderwand zetten waar je later weer last van hebt. Even laten uithonen naar overmaat twee, ander zuigertje, naaldlager SCHOON, en klaar.

Als je blok standaard te hoge toeren draait, RIJ DAN NIET ZO HARD GVD (grapje) of verander je tandwielverhoudingen.
plop - piep - pfffft - tíc!
xtrasyn
 
Posts: 2
Joined: Sat Aug 27, 2005 11:49 am


Return to Help!

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 10 guests

cron