Valt de bakbrommer te schouwen zonder de benodigde papieren

Voor vragen om hulp of ideeen bij bouwen en ophalen van je bakbrommer.

Postby cojoo » Sat Jun 07, 2008 9:17 pm

Bedankt NIX voor je reactie!

Kon helaas niet eerder reageren vanwegen de moderne techniek waar ik nu achter zit en zo nu en dan eens flink moet stoeien. Wat je schreef over het verwiselen van motor als die eenmaal door de keuring is klinkt in mijn oren veelbelovend. Vind het alleen jamer dat het moeilijk word met slaolie wat wat beter voor het mileu en ons aller portomonee is.
Maargoet dat is van latere zorg.

Heb een brief gekregen van de vriendelijke mensen: RDW. Weet niet of we ons zorgen moeten maken of niet dus stel ik die vraag maar hier.
In die brief uit de papiermolen van een van onze overhijdsdiensten staat het volgende:

A Uw (lijkt wel opgevoed zeg) bromfiets (bakbrommer) is aantoonbaar gebauwd voor 1974.

Moet ik me hier zorgen over maken en waarom is dat???

B Uw bakbromfiets is van oorsprong voorzien van een EU typegoedkeuring.

Derstaat verder wel waar ik moet zoeken alleen kan niets vinden? waar diend dit dan voor en was er in 1988 al een z'n opdringerige EU monster?

Nu het hopelijke goede nieuws maar kan natuurlijk ook slecht uitpaken:


C Bakbromfiets gebauwd voor 2004 die niet aan deeisen voldoen kunnen slechs via een keuringstadsion een kenteken krijgen.

Lees ik dat goed. De EU heeft in 2004iets bepaald en onze regering 2 jaar later waardoor ik niet of z'n mooi bakie mag rond rijden en een tradiete van tientalen jaren in ere mag hauden. Hier in Twente reid er naar mijn weten nog maar een of is het de bedoeling dat we in een lelike auto worden gejaagd zo dat er nogmeer geplukt kan worden.

Mijn ecuus voor iets wat negatief gedrag naar alle goedwillende personen op deze site
cojoo
 
Posts: 8
Joined: Mon Jun 02, 2008 10:56 pm

Postby NIX » Sun Jun 08, 2008 1:12 am

Voor '74 hoeft de bak geen ingeslagen typegoedkeur te hebben. Maar die van jou heeft er evengoed eenje. Aan je framenummer kun je zien van welk jaar hij precies is. Zwerft hier ergens een lijstje van rond. Dat lijstje kun je uitprinten en meenemen. Zou voldoende moeten zijn en ik vermoed zelfs dat de RDW zelf ook dat lijstje in haar database heeft zitten. Maar jij hebt gewoon een ori NL Bak die eigenlijk zonder enig papier gekeurd kan worden. Hooguit kunnen ze naar een aankoopbon vragen. Die kun je desnoods zelf opstellen en van je buurman gekocht hebben. Voor de keurmeester is het een formaliteit waarmee ie kan aantonen dat hij niet een gejatte brommer keurt. Kun je meenemen en laten zien als ze erom vragen.


Overigens: als je betrapt zou worden op het rijden op slaolie ben je de belasting aan het tillen door brandstofaccijns te ontlopen. Net zoiets als opo landbouwdiesel of huisbrandolie rijden. Zou voor mij een extra reden zijn om het juist te doen, maar nu weet je hoe de staat er officieel tegenaan kijkt.
NIX
 
Posts: 286
Joined: Mon Feb 11, 2008 4:18 pm

Postby cojoo » Sun Jun 08, 2008 11:06 am

Bedankt, ben nu weer een beetje meer gerustgesteld.

Dat met de sla olie had ik eigenlijk al gedacht maar ga dit verder uitzoeken en kijken of er niet ergens een maas in de wet is om er onderuit te komen of in iedergeval in een andere belastinggroep te komen of dat eventueel BTW voldoende is. Dit met betreking tot bakbrommer die tot een stukje erfgoed hoort en in combinatie met het miljeu en een eenmanszaak. Ik meen ergens gelezen te hebben dat er selfs subsidies zijn voor het instandhauden van hestorische voortuigen maar dat weet mijn vriendin mischien terug te vinden.

Als hier meerdere mensen aan willen mee doen en er een mogelijkhijd voor is om een proefproces te starten, lijkt me wel leuk!!! De overhijd probeert immers gelt te treken waar het maar effe kan dus is het na mijn beschijde mening een burgerplicht om hier weerstand aan te bieden.

Mijn moto is dan ook surfen over de regels!!!

Goedgaan,

Cojoo
cojoo
 
Posts: 8
Joined: Mon Jun 02, 2008 10:56 pm

Postby knorrepot » Mon Jun 09, 2008 10:01 am

Er bestaan ook tweetakt diesels. Ik heb nog ergens een tweetakt scheepsdieseltje liggen. Maakt heel veel herrie, starten kost een middagje zweten (voorgloeien met zelfontbrandende "tampon" en handslingeren maar tegen die immense compressie in), maar het kan dus wel. Misschien is het gemakkelijker hier van uit te gaan bij het bouwen van een ong. 50 cc dieseltje. Is denk ik makkelijker aan te passen allemaal. maar inspuiten enzo blijft lastig...
knorrepot
 
Posts: 335
Joined: Thu Feb 07, 2008 10:03 pm
Location: Zaandam

Previous

Return to Help!

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests

cron